Stan budowy dróg w woj. kujawsko-pomorskim
14.10.2024
Sama budowa to finał wieloletnich przygotowań inwestycji drogowej. W naszym województwie jeszcze w tym roku planujemy start budowy 50-kilometrowej drogi ekspresowej S10 Bydgoszcz - Toruń. Czekamy na wydanie pierwszej decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID).
W latach 2022-2023 podpisaliśmy w sumie cztery umowy na projekt i budowę S10 Bydgoszcz - Toruń. Są to odcinki: Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową drogi krajowej nr 25, Emilianowo - Solec, Solec - Toruń Zachód oraz Toruń Zachód - Toruń Południe, o łącznej długości 50 km (plus 5 km DK25). W przyszłości trasa S10 stanowić będzie najszybsze połączenie drogowe Szczecina z aglomeracją warszawską, odciążając jednocześnie autostradę A2. W naszym województwie S10 to szybkie i bezpieczne połączenie dwóch jego największych miast.
S10 Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową DK25
Umowę na realizację, w systemie Projektuj i buduj, dla pierwszego odcinka podpisaliśmy w maju 2022 r. Droga pobiegnie w znacznym stopniu obecnym śladem DK10, a kierowcy będą mieli do dyspozycji parę Miejsc Obsługi Podróżnych (MOP) w pobliżu węzła Bydgoszcz Park Przemysłowy (wcześniej Emilianowo). DK25 w okolicy Brzozy poprowadzona zostanie nowym śladem, dzięki czemu przeniesiemy ruch tranzytowy z mocno obciążonego odcinka na nową jezdnię z dwoma węzłami – Zielona i Brzoza. Obecnie trwa uzyskiwanie decyzji ZRID. We wrześniu br. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska (RDOŚ) w Bydgoszczy wydał postanowienie w sprawie ponownej oceny oddziaływania na środowisko. Projektant doprowadził projekt do zgodności z postanowieniem, a Wojewoda Kujawsko-Pomorski wydał obwieszczenie o zakończeniu postępowania dowodowego, co oznacza ustalenie treści końcowej decyzji ZRID. Wykonawca kontynuuje prace związane z opracowaniem projektu wykonawczego oraz specyfikacji technicznych. Przeprowadzono badania archeologiczne.
- długość: 8,9 km (S10) i 5,4 km (DK25)
- wykonawca: Intercor
- wartość umowy: 411 mln zł
- strona kontraktu
S10 Emilianowo - Solec
Drugi odcinek rozpocznie się za projektowanym węzłem Bydgoski Park Przemysłowy i prowadzić będzie w kierunku Torunia, kończąc się przed nowym węzłem Solec Kuj. (wcześniej Solec). W ramach zadania powstanie Obwód Utrzymania Makowiska oraz węzeł Bydgoszcz Łęgnowo (wcześniej Makowiska). Droga ułatwi dojazd do Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego i domknie południową część obwodnicy Bydgoszczy. Umowę podpisaliśmy we wrześniu 2022 r. Obecnie wykonawca finalizuje projekty techniczne, wykonawcze i specyfikacje techniczne oraz trwa ich weryfikacja przez inżyniera kontraktu. Uzgadniane są treści porozumień na przebudowę kolizji z gestorami sieci (PSE, PSG, Enea Operator). Zakończono także badania archeologiczne. Trwa ponowna ocena oddziaływania inwestycji na środowisko.
- długość: 8,6 km
- wykonawca: Polaqua
- wartość umowy: 240 mln zł
- strona kontraktu
S10 Solec - Toruń Zachód
To najdłuższy z czterech odcinków S10 Bydgoszcz - Toruń. Powstanie m.in. nowy węzeł Solec Kuj. (wcześniej Solec), a także para MOP-ów w Cierpicach. Umowę podpisaliśmy w maju 2022 r. W ramach budowy powstanie szereg obiektów, takich jak przejście dla zwierząt dużych, obejmujące jednocześnie S10 i sąsiadującą linię kolejową nr 18. Odcinek kończy się przed węzłem Toruń Zachód. W lutym br. zakończyły się prace związane z wycinką drzew w pasie drogowym. W dalszym ciągu trwa procedura uzyskiwania decyzji ZRID. W październiku br. RDOŚ wydał postanowienie w sprawie ponownej oceny oddziaływania na środowisko. Wykonawca kontynuuje prace związane z opracowaniem wielobranżowego projektu wykonawczego oraz specyfikacji technicznych.
- długość: 21,2 km
- Wykonawca (konsorcjum): Kobylarnia (lider) i Mirbud
- wartość umowy: 426 mln zł
- strona kontraktu
S10 Toruń Zachód - Toruń Południe
Trasa stanowiąca czwarty odcinek S10 obejmuje przebudowę obecnych (Toruń Zachód, Toruń Południe) i budowę dwóch nowych węzłów (Toruń Podgórz i Toruń Czerniewice). W ramach zadania powstanie łącznie 6 nowych obiektów, a 5 istniejących będzie wyremontowanych. Droga ułatwi dojazd do autostrady A1. Obecny odcinek S10, stanowiący południową obwodnicę Torunia, powstał niemal dwie dekady temu w standardzie jednojezdniowej drogi ekspresowej z pasem rezerwy, która właśnie teraz zostanie wykorzystana do budowy przekroju 2x2, tj. dwie jezdnie o dwóch pasach ruchu. Umowę z wykonawcą podpisaliśmy w styczniu 2023 r. W kwietniu br. złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji ZRID. 7 października Wojewoda Kujawsko-Pomorski wydał postanowienie o wszczęciu postępowania dotyczącego wydania decyzji ZRID. Wykonawca kontynuuje prace związane z opracowaniem wielobranżowego projektu wykonawczego oraz specyfikacji technicznych.
- długość: 11,9 km
- wykonawca (konsorcjum): Rubau Polska (lider) i Poltores
- wartość umowy: 340 mln zł
- strona kontraktu
Trasą S10 Bydgoszcz - Toruń planowo pojedziemy w 2026 roku. W przypadku odcinka toruńskiego (Toruń Zachód - Toruń Południe) w I kwartale 2027 r.
W oczekiwaniu na realizację
Budowa drogi ekspresowej S10 jest realizowana w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do roku 2030 (z perspektywą do 2033 r.). Pozostałe odcinki S10, S5 czy też obwodnice z Programu budowy 100 obwodnic znajdują się w przygotowaniu. Z kolei obwodnice Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego oraz rozbudowa DK25 Obodowo - Mąkowarsko są w trakcie procedur przetargowych.
Nie zapominamy o „krajówkach”
Pod koniec kwietnia zakończyła się przebudowa drogi krajowej nr 91 z okolic Świecia do Chełmna (z wyłączeniem mostu na Wiśle). Droga została wzmocniona i zyskała m.in. dodatkowy pas ruchu (2+1). Inwestycja kosztowała ponad 67 mln zł. W podobnym czasie zakończyliśmy remont ponad 3-kilometrowego odcinka DK80 w Górsku i Przysieku za niemal 13 mln zł. Powstały też nowe ścieżki dla pieszych i rowerzystów w Lipnie oraz na DK25 Brzoza - Nowa Wieś Wielka. W realizacji jest także rozbudowa DK55 w m. Mokre niedaleko Grudziądza (powstanie tam nowe rondo, obecnie wykonawca opracowuje niezbędną dokumentację projektową). To zadanie w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej.