W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Stan przygotowania inwestycji w woj. kujawsko-pomorskim

22.04.2022

Właściwie przeprowadzony etap przygotowawczy inwestycji drogowej ma istotne znaczenie dla jej późniejszej sprawnej realizacji. Przyglądamy się postępom prac przygotowawczych dla kluczowych zadań GDDKiA w regionie. Najważniejsze inwestycje w woj. kujawsko-pomorskim to odcinki dróg ekspresowych S5 i S10 oraz sześć zadań z rządowego Programu budowy 100 obwodnic.

Węzeł Pruszcz w budowie

Omawiane odcinki dróg krajowych znalazły się w Programie budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 oraz w projekcie ogłoszonego latem ub. roku nowego Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do roku 2030 (z perspektywą do 2033 r.). 

Droga ekspresowa S5

Droga ekspresowa S5 docelowo połączy Wrocław, Poznań oraz Bydgoszcz. Stanie się tym samym jedną z dróg o kluczowym znaczeniu dla gospodarki kraju. Po otwarciu w III kwartale 2022 r. dwóch budowanych odcinków z Nowych Marz do Bydgoszczy, trasa S5 na terenie województwa kujawsko-pomorskiego będzie mieć prawie 130 km.

Więcej o stanie prac na S5 można przeczytać tutaj

Wykonaliśmy też ważny krok do połączenia drogą ekspresową S5 Grudziądza (A1) i Ostródy (S7). W maju 2021 r. Minister Infrastruktury podpisał Program Inwestycji na prace przygotowawcze, a w czerwcu rozpoczął się przetarg, który doprowadził do wyboru i podpisania w październiku 2021 r. umowy z wykonawcą dokumentacji. Jego najważniejszym zadaniem będzie uzyskanie decyzji środowiskowej (DŚU). Aktualnie trwają prace nad wariantami przebiegu drogi. Odbyły się też spotkania z samorządowcami, a w drugiej połowie roku planowane są spotkania z mieszkańcami gmin, przez które poprowadzone są wstępne warianty drogi. Oznacza to, że w przyszłości powstanie w regionie dodatkowo około 45 km drogi ekspresowej S5.  

Droga ekspresowa S10

S10 stanowić będzie w przyszłości najszybsze połączenie drogowe Szczecina z Warszawą. Dla regionu stanowi klucz do połączenia drogą ekspresową dwóch największych jego miast, Bydgoszczy i Torunia, oraz sprawnego dojazdu do województwa wielkopolskiego, zachodniopomorskiego i mazowieckiego. 

Prowadzący od obwodnicy Wyrzyska do węzła Bydgoszcz Zachód ponad 40-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S10 znajduje się na etapie procedury wydawania DŚU. Zgodnie z wcześniejszymi zapowiedziami, 30 czerwca 2021 r. złożyliśmy do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy (RDOŚ) wniosek o wydanie tej decyzji. Po jej uzyskaniu ogłosimy przetarg na Koncepcję programową oraz dokumentację geologiczną i następnie na realizację zadania w systemie Projektuj i buduj. 

Od węzła Bydgoszcz Zachód do węzła Bydgoszcz Południe kierowcy mają do dyspozycji ekspresowy odcinek dwujezdniowej obwodnicy miasta o długości ponad 17 km. Dalsza część trasy, od węzła Bydgoszcz Południe do węzła Toruń Południe, o długości około 51 km, w lutym 2020 r. uzyskała DŚU, a w czerwcu tego samego roku Rząd zdecydował o finansowaniu zadania ze środków Krajowego Funduszu Drogowego (wcześniej przewidywano formułę Partnerstwa Publiczno-Prywatnego).  

Do czerwca 2021 r. Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (GDOŚ) rozpatrywał odwołania od decyzji środowiskowej wydanej przez RDOŚ w Bydgoszczy. 4 czerwca 2021 r. GDOŚ wydał decyzję, w której m.in. utrzymano proponowany wariant przebiegu drogi ekspresowej przy jednoczesnym zaostrzeniu wymogów środowiskowych jej realizacji oraz wprowadzeniu dodatkowych obiektów związanych z ochroną środowiska. W związku z tym niezbędne było wprowadzenie zmian w dokumentacji przetargowej. 

Na przełomie czerwca i lipca 2021 r. ogłosiliśmy przetargi na cztery odcinki realizacyjne w systemie Projektuj i buduj, tj. Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową 5-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 25 w Brzozie, Emilianowo - Solec, Solec - Toruń Zachód oraz Toruń Zachód - Toruń Południe. Dokonaliśmy wyboru wykonawców na wszystkich czterech odcinkach. Po każdym wyborze pozostali wykonawcy składali odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej. Nasze wybory w trzech przetargach zostały dotąd wyrokami KIO podtrzymane. W dwóch przetargach trwają standardowe kontrole Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. W przypadku odc. Solec - Toruń Zachód kontrola już się zakończyła, a w kwestii wyboru wykonawcy odcinka Emilianowo - Solec termin rozprawy KIO został wyznaczony na 26 kwietnia 2022 r. Drogą S10 Bydgoszcz - Toruń pojedziemy planowo w 2026 r.  

Od węzła Toruń Południe do węzła Włocławek Północ droga S10 będzie mieć wspólny przebieg z autostradą A1. W związku z powyższym w przyszłości przewidywane jest znaczne zwiększenie natężenia ruchu na tej trasie. W styczniu br. Minister Infrastruktury podpisał Program Inwestycji obejmujący opracowanie dokumentacji dla poszerzenia o trzeci pas w obu kierunkach autostrady A1 na omawianym odcinku. Trwają przygotowania do ogłoszenia w tym roku przetargu na dokumentację. Prace przygotowawcze przewidziane są na lata 2022-2026. Więcej można przeczytać w komunikacie Autostrada A1 Włocławek - Toruń zostanie poszerzona - Ministerstwo Infrastruktury - Portal Gov.pl (www.gov.pl)

Dla dalszego przebiegu S10 na terenie woj. kujawsko-pomorskiego oraz mazowieckiego opracowaliśmy Studium korytarzowe. W styczniu 2021 r. zaprezentowaliśmy wynik analizy wielokryterialnej, w której najkorzystniejszym okazał się korytarz S10 rozpoczynający się na autostradzie A1 w rejonie węzła Włocławek Północ. Następnie droga przechodzi przez Wisłę nowym mostem, prowadząc do gminy Fabianki. Dalej biegnie na wschód do granicy z woj. mazowieckim w gminie Tłuchowo, omija od północy Płock i dochodzi do Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej w okolicach miejscowości Naruszewo. Odcinek ten stanowi także jedną z kluczowych inwestycji towarzyszących przy planowej budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego.

We wrześniu 2021 r. został uzgodniony Program Inwestycji na prace przygotowawcze, co otworzyło drogę do ogłoszenia przetargu i wyłonienia wykonawcy dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej. Przetarg ogłosiliśmy 31 grudnia 2021 r., a 18 lutego br. otworzyliśmy złożone oferty. Obecnie trwa ich analiza, której finałem będzie podpisanie umowy. 

Więcej w komunikacie Poznaliśmy oferty w przetargu na dokumentację dla S10 i fragmentu S50 - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad- Oddział Bydgoszcz - Portal Gov.pl (www.gov.pl)

Dwie obwodnice w ciągu drogi krajowej nr 25 

Jednymi z inwestycji przewidzianymi w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.) są obwodnice Sępólna Krajeńskiego i Kamienia Krajeńskiego w ciągu drogi krajowej nr 25. 

W kwietniu 2021 r. uzyskaliśmy decyzję środowiskową dla obwodnicy Kamienia Krajeńskiego, a wrześniu 2021 r. również wyczekiwaną decyzję dla obwodnicy Sępólna Krajeńskiego. Drogi będą miały odpowiednio 2,3 oraz 6,4 km długości.  

Obwodnice będą realizowane w ramach jednego kontraktu w systemie Projektuj i buduj. Ogłoszenie przetargu planowane jest pod koniec 2022 r., po uprzednim przeprowadzeniu badań i opracowaniu dokumentacji geologicznej. Obiema obwodnicami o łącznej długości 9 km pojedziemy planowo do 2027 r. 

O pracach geologicznych można przeczytać w komunikacie Ruszają badania gruntu pod przyszłymi obwodnicami Sępólna i Kamienia Krajeńskiego - Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad- Oddział Bydgoszcz - Portal Gov.pl (www.gov.pl)

Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030

Pod koniec 2020 r. ogłosiliśmy przetargi na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla sześciu obwodnic przewidzianych do realizacji na terenie województwa w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Są to obwodnice Brześcia Kujawskiego, Kowalewa Pomorskiego, Strzelna, Nowej Wsi Wielkiej, Kruszwicy i Lipna.  

Po wyborze najkorzystniejszych ofert na przełomie maja i czerwca 2021 r. podpisaliśmy umowy z wykonawcami STEŚ-R. Od tego momentu wszystkie obwodnice z Programu w woj. kujawsko-pomorskim weszły w etap opracowania dokumentacji.

Jesienią odbyły się spotkania z mieszkańcami, na których zaprezentowano wstępne warianty przebiegu obwodnic. Łącznie będzie to około 40 kilometrów dróg krajowych, które powstaną po nowym śladzie. Realizacja wszystkich sześciu obwodnic w systemie Projektuj i buduj planowana jest na lata 2025-2029. 

Więcej o przygotowaniu zadań z programu budowy 100 obwodnic można przeczytać tutaj. 

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}