W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Stan przygotowania inwestycji w woj. kujawsko-pomorskim

10.10.2022

Projektanci pracują nad niemal 180 km kluczowych odcinków dróg krajowych w regionie. Właściwie przeprowadzony etap przygotowawczy inwestycji drogowej ma kluczowe znaczenie dla jej późniejszej sprawnej realizacji. Najważniejsze inwestycje w woj. kujawsko-pomorskim to odcinki dróg ekspresowych S5 i S10 przewidziane w projekcie Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do roku 2030 (z perspektywą do 2033 r.), a także zadania z Programu budowy 100 obwodnic.

S5 wiadukt w ciągu odc. Szubin - Żnin

Droga ekspresowa S5

Trasa już teraz łączy Wrocław, Poznań oraz Bydgoszcz i jest jedną z dróg o kluczowym znaczeniu dla gospodarki kraju. Kończymy realizację dwóch ostatnich odcinków S5 pomiędzy Bydgoszczą a Nowymi Marzami (węzeł A1), o łącznej długości ponad 46 km. Kierowcy mają do dyspozycji pełen przekrój drogi po dwa pasy w obie strony, z wyjątkiem 15-kilometrowego fragmentu pomiędzy Grucznem a Trzeciewcem, gdzie dostępny jest jeden pas ruchu. 

W przyszłości S5 połączy się jeszcze z S7 pod Ostródą. W maju 2021 r. Minister Infrastruktury podpisał Program Inwestycji na prace przygotowawcze, a w październiku tego samego roku podpisaliśmy umowy z wykonawcą dokumentacji. Jego najważniejszym zadaniem będzie uzyskanie decyzji środowiskowej (DŚU). Aktualnie trwają prace nad wariantami przebiegu drogi, analizą ruchu oraz inwentaryzacją przyrodniczą. Odbyły się też spotkania z samorządowcami, a jeszcze tej jesieni planowane są spotkania z mieszkańcami gmin, przez które poprowadzone są wstępne warianty drogi. Oznacza to, że w przyszłości powstanie w woj. kujawsko-pomorskim dodatkowo około 45 km drogi ekspresowej S5 (oraz 45 km w woj. warmińsko-mazurskim). 

Droga ekspresowa S10

S10 stanowić będzie w przyszłości najszybsze połączenie drogowe Szczecina z Warszawą. Dla regionu stanowi klucz do połączenia drogą ekspresową dwóch największych jego miast, Bydgoszczy i Torunia, oraz sprawnego dojazdu do województwa wielkopolskiego, zachodniopomorskiego i mazowieckiego.  

Prowadzący od obwodnicy Wyrzyska do węzła Bydgoszcz Zachód przeszło 40-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej S10 znajduje się na etapie procedury wydawania DŚU. Sprawę prowadzi Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Bydgoszczy (RDOŚ). Aktualnie RDOŚ ponownie przedłużyła termin wydania decyzji, określając go na 28 listopada 2022 r. Po uzyskaniu decyzji przejdziemy do kolejnego etapu obejmującego dokumentację geologiczną, a następnie do przetargu na realizację zadania w systemie Projektuj i buduj. 

Dalszy odcinek S10, który znajduje się aktualnie w realizacji, biegnie z Bydgoszczy do Torunia, a jego długość to 51 km. Zadanie podzielone jest na cztery odcinki realizacyjne: Bydgoszcz Południe - Emilianowo wraz z rozbudową 5-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 25 w Brzozie, Emilianowo - Solec, Solec - Toruń Zachód oraz Toruń Zachód - Toruń Południe. Podpisaliśmy umowy obejmujące projekt i realizację na trzy z czterech odcinków: dwie w maju br., a jedną we wrześniu. Po tym, jak wybrany pierwotnie wykonawca odcinka Toruń Zachód - Toruń Południe nie stawił się na podpisanie umowy, 22 września dokonaliśmy ponownego wyboru najkorzystniejszej oferty. Jeden z oferentów skorzystał z prawa do odwołania do Krajowej Izby Odwoławczej (KIO), w związku z czym na podpisanie umowy na ostatni z czterech odcinków musimy poczekać do uzyskania wyroku. 

Decyzją Rady Ministrów z czerwca 2020 r., S10 Bydgoszcz - Toruń powstanie ze środków Krajowego Funduszu Drogowego. Całą drogą planowo pojedziemy w połowie 2026 r. 

Od węzła Toruń Południe do węzła Włocławek Północ droga ekspresowa S10 będzie mieć wspólny przebieg z autostradą A1. W związku z powyższym w przyszłości przewidywane jest znaczne zwiększenie natężenia ruchu na tej trasie. W styczniu br. Minister Infrastruktury podpisał Program Inwestycji obejmujący opracowanie dokumentacji dla poszerzenia o trzeci pas w obu kierunkach autostrady A1 na omawianym 35-kilometrowym odcinku. Trwają przygotowania do ogłoszenia jesienią br. przetargu na dokumentację. 

Dla dalszego przebiegu S10 na terenie woj. kujawsko-pomorskiego oraz mazowieckiego trwają prace nad dokumentacją do uzyskania DŚU. W sierpniu br. podpisaliśmy umowy z konsorcjum firm TPF (lider) i Databout (partner) na dokumentację zarówno odcinka kujawsko-pomorskiego, jak i mazowieckiego. Przyszła S10 będzie zaczynać się w rejonie węzła Włocławek Północ (A1), a kończyć na Obwodnicy Aglomeracji Warszawskiej (S50) w okolicach miejscowości Naruszewo. Dokumentacja obejmie również połączenie S10 z Płockiem poprzez dwujezdniową DK60. S10 z autostrady A1 do OAW stanowi także jedną z kluczowych inwestycji towarzyszących budowie Centralnego Portu Komunikacyjnego. 

Dwie obwodnice w ciągu drogi krajowej nr 25

W kwietniu 2021 r. uzyskaliśmy DŚU dla obwodnicy Kamienia Krajeńskiego, a we wrześniu tego samego roku również długo wyczekiwaną decyzję dla obwodnicy Sępólna Krajeńskiego. Obwodnice będą realizowane w ramach jednego kontraktu w systemie Projektuj i buduj. Ogłoszenie przetargu planowane jest w 2023 r. po uprzednim przeprowadzeniu badań i opracowaniu dokumentacji geologicznej. Obiema obwodnicami o łącznej długości 9 km pojedziemy planowo do 2028 r.

Program budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030

Pod koniec 2020 r. ogłosiliśmy przetargi na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R) dla sześciu obwodnic przewidzianych do realizacji na terenie województwa w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Są to obwodnice Brześcia Kujawskiego, Kowalewa Pomorskiego, Strzelna, Nowej Wsi Wielkiej, Kruszwicy i Lipna.   

Na przełomie maja i czerwca 2021 r. podpisaliśmy umowy z wykonawcami. Od tego momentu wszystkie obwodnice z Programu w woj. kujawsko-pomorskim weszły w etap opracowania dokumentacji. Jesienią 2021 r. odbyły się spotkania z mieszkańcami, na których zaprezentowano wstępne warianty przebiegu obwodnic. Łącznie będzie to około 40 kilometrów dróg krajowych, które powstaną po nowym śladzie. Realizacja wszystkich sześciu obwodnic w systemie Projektuj i buduj planowana jest na lata 2025-2029.  

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}