W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Stan realizacji Programu budowy 100 obwodnic w województwie kujawsko-pomorskim

13.09.2021

W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-30 powstanie sześć nowych obwodnic w woj. kujawsko-pomorskim. Będą to obwodnice Brześcia Kujawskiego w ciągu DK62, Kowalewa Pomorskiego w ciągu DK15, Kruszwicy w ciągu DK62, Lipna w ciągu DK67, Nowej Wsi Wielkiej w ciągu DK25 i Strzelna w ciągu DK15/25. Łącznie powstanie ponad 40 km nowych dróg krajowych w regionie.

Widok na drogę krajową nr 15 i 25 w Strzelnie w kierunku północnym

Dzięki podpisaniu 14 czerwca 2021 r. umów na wykonanie dokumentacji obwodnic Lipna oraz Kowalewa Pomorskiego, wszystkie sześć obwodnic w woj. kujawsko-pomorskim weszło już w etap prac projektowych.  

We wrześniu spotkania informacyjne dla mieszkańców

21 września 2021 r. o godz. 15:00 zaplanowane jest pierwsze spotkanie informacyjne dla mieszkańców w sprawie opracowania projektowego dla obwodnicy Strzelna. Spotkanie odbędzie się w sali sesyjnej Urzędu Miejskiego w Strzelnie.  

22 września 2021 r. o godz. 16:00 w Centrum Kultury i Sportu „Ziemowit” przy ul. Niepodległości 43 w Kruszwicy odbędzie się spotkanie informacyjne dla mieszkańców w sprawie obwodnicy Kruszwicy.

O kolejnych spotkaniach będziemy informować w najbliższym czasie. Informacje znajdują się także na stronach www urzędów miejskich. 

Obwodnica Brześcia Kujawskiego

Inwestycja przewiduje budowę obwodnicy Brześcia Kujawskiego w ciągu drogi krajowej nr 62. Jej budowa pozwoli na wyprowadzenie ruchu skupiającego się na DK62 relacji autostrada A1 (węzeł Włocławek Zachód) - Inowrocław - Gniezno (S5). Realizacja inwestycji poprawi komfort i bezpieczeństwo mieszkańców. Poprawi się również płynność przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego, co ma szczególne znaczenie ze względu na bliskość Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Po przeprowadzeniu przetargu w maju podpisaliśmy umowę z konsorcjum firm TRAKT Sp. z o. o. Sp. K. (lider) oraz TRAKT Sp. z o. o. (partner) o wartości ok. 2,2 mln zł na wykonanie dokumentacji do decyzji środowiskowej. Szacunkowa długość przyszłej obwodnicy to 9 kilometrów. 

Obwodnica Kowalewa Pomorskiego

Celem budowy obwodnicy Kowalewa Pomorskiego w ciągu drogi krajowej nr 15 jest podniesienie bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz poprawienie warunków przejazdu tranzytowego oraz lokalnego. Poprawione zostaną warunki techniczno-użytkowe drogi oraz wzmocniona zostanie konstrukcja nawierzchni w celu dostosowania nośności do obciążeń do 115 kN/oś w przekroju drogi 1x2. DK15 przebiegająca przez Kowalewo Pomorskie łączy autostradę A1 (Toruń) i Ostródę (S7). W czerwcu podpisaliśmy umowę z firmą Lafrentz Polska na wykonanie dokumentacji do uzyskania decyzji środowiskowej. Wysokość kontraktu to ok. 2,4 mln zł. Szacunkowa długość obwodnicy to 8 kilometrów.

Obwodnica Kruszwicy

Celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na DK62. Jest to ruch prowadzący ze strony autostrady A1 i Włocławka. Droga ta jest istotna dla układu komunikacyjnego województwa kujawsko-pomorskiego, rozprowadzając ruch na osi wschód-zachód pomiędzy autostradą A1 i Włocławkiem a korytarzami dróg krajowych nr 15 i 25. Inwestycja pozwoli na uspokojenie ruchu w centrum miasta. Dzięki wyeliminowaniu transportu ciężkiego, rynek zacznie spełniać swoją funkcję społeczną jako centralny i spokojny punkt miasta. Przyszła obwodnica będzie długości około 7 kilometrów. Wykonawcą STEŚ-R jest konsorcjum firm TRAKT Sp. z o. o. Sp. K. (lider) oraz TRAKT Sp. z o. o. (partner), a wartość kontraktu: 1,9 mln zł.

Obwodnica Lipna

Celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 67. Obwodnica podniesie komfort i płynność przejazdu. Kierowcy jadący w kierunku Włocławka i autostrady A1 nie będą wjeżdżać do centrum miejscowości. W przyszłości obwodnica Lipna ułatwi też dojazd do przygotowywanej drogi ekspresowej S10, relacji A1 - Obwodnica Aglomeracji Warszawskiej. W czerwcu podpisaliśmy umowę z firmą Voessing Polska na wykonanie dokumentacji do uzyskania decyzji środowiskowej. Wartość kontraktu to 1,7 mln zł. Szacunkowa długość obwodnicy to 6 kilometrów.

Obwodnica Nowej Wsi Wielkiej

Inwestycja obejmuje odcinek drogi krajowej nr 25 w rejonie miejscowości Nowa Wieś Wielka, która łączy Bydgoszcz z Inowrocławiem. Celem budowy obwodnicy jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz poprawienie warunków dla przejazdu tranzytowego i lokalnego. Poprawione zostaną warunki techniczno-użytkowe drogi oraz wzmocniona zostanie konstrukcja nawierzchni w celu dostosowania nośności do obciążeń do 11,5 t/oś w przekroju drogi 1x2. W maju podpisaliśmy umowę z konsorcjum firm TRAKT Sp. z o. o. Sp. K. (lider) oraz TRAKT Sp. z o. o. (partner), które złożyło najkorzystniejszą ofertę w przetargu na wykonawcę dokumentacji do uzyskania decyzji środowiskowej (STEŚ-R). Kontrakt wynosi 1,2 mln zł, a długość przyszłej obwodnicy Nowej Wsi Wielkiej szacowana jest na około 4 kilometrów.

Obwodnica Strzelna

Inwestycja obejmuje odcinek dróg krajowych nr 15 i 25 w rejonie miejscowości Strzelno. Konieczna jest także rozbudowa DK62, która przebiega w okolicy miasta. Celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu, szczególnie tranzytowego, z centrum Strzelna, podniesienie bezpieczeństwa ruchu drogowego, podniesienie bezpieczeństwa pieszych oraz polepszenie warunków techniczno-użytkowych drogi. W maju podpisaliśmy umowę z konsorcjum firm TRAKT Sp. z o. o. Sp. K. (lider) oraz TRAKT Sp. z o. o. (partner) na opracowanie dokumentacji niezbędnej do uzyskania decyzji środowiskowej (STEŚ-R). Wartość umowy to blisko 2 mln zł. Szacunkowa długość obwodnicy Strzelna to 8,5 kilometrów.

STEŚ-R - krok bliżej budowy

Studium pozwoli na wskazanie najbardziej dogodnych wariantów lokalizacji trasy w terenie, a także stanowi podstawę do dalszych prac projektowych z uzyskaniem stosownych zezwoleń i decyzji środowiskowej. Możliwe warianty przebiegu drogi analizowane są pod względem technicznym, ekonomicznym, środowiskowym i społecznym. Najkorzystniejszy z nich wskazywany jest jako rekomendowany we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 

Dołączenie do standardowego Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego elementów Koncepcji programowej pozwala zaoszczędzić czas i szybciej przystąpić do następnych etapów w celu budowy drogi. Złożenie wniosku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy o wydanie decyzji środowiskowej jest zwieńczeniem I etapu prac wykonawcy STEŚ-R. II etap toczy się równolegle z uzyskiwaniem decyzji i polega m.in. na doprecyzowaniu zakresu rzeczowego i finansowego, określeniu szczegółowych prac i poszczególnych obiektów na drodze. Określane są także wytyczne dla projektu budowlanego oraz sporządzana jest analiza wielokryterialna dla wyboru najkorzystniejszych wariantów technicznych do dalszej realizacji.   

#100obwodnic

W ramach Programu w całej Polsce powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 830 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych. 

Jednym z najważniejszych efektów realizacji Programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej. W rezultacie budowy obwodnic poprawi się także znacząco jakość życia mieszkańców tych miejscowości.   

Okres przygotowawczy dla obwodnic realizowanych w ramach Programu w woj. kujawsko-pomorskim przewidziany jest na lata 2020-2024. Realizacja inwestycji w systemie Projektuj i buduj planowana jest w latach 2025-2029. 

Współpraca z samorządami

Dotychczasowe doświadczenia przy realizacji całego procesu inwestycyjnego pokazały, jak ważna jest współpraca i komunikacja z poszczególnymi samorządami i społecznościami lokalnymi na wszystkich etapach inwestycji drogowych. Większość inwestycji z Programu budowy 100 obwodnic jest na etapie przygotowania. Opracowywane są studia korytarzowe, STEŚ lub STEŚ-R.  

Ważne jest także, aby dotrzeć z informacjami o przyszłej obwodnicy do lokalnych społeczności, co pozwoli sprawnie przeprowadzić proces przygotowawczy. GDDKiA jest otwarta na współpracę i liczy na głosy i uwagi samorządów oraz wszystkich mieszkańców zainteresowanych budową obwodnic. Pozostajemy z władzami samorządów w stałym kontakcie.  

Poniżej publikujemy pismo Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do władz samorządowych. 

Materiały

Pismo Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do władz samorządowych woj. kuj. - pom.
Pismo Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad do BY.pdf 1.61MB
{"register":{"columns":[]}}