W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Stan realizacji Programu budowy 100 obwodnic w województwie kujawsko-pomorskim

15.09.2023

W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 (PB100) w woj. kujawsko-pomorskim przewidziano sześć inwestycji. Będą to obwodnice Brześcia Kujawskiego, Kowalewa Pomorskiego, Kruszwicy, Lipna, Nowej Wsi Wielkiej i Strzelna. Prezentujemy stan realizacji Programu w naszym regionie.

DK91 obwodnica Chełmży

W 2021 roku podpisaliśmy sześć umów obejmujących wykonanie dokumentacji wszystkich obwodnic, które powstaną w woj. kujawsko-pomorskim w ramach PB100. 

Jeszcze w roku 2021 zorganizowaliśmy pierwsze spotkania informacyjne, na których mieszkańcy poszczególnych miejscowości mogli zapoznać się z projektowanymi wariantami obwodnic, zadać pytania, zgłosić uwagi i wypełnić stosowne ankiety. To niezwykle ważny etap opracowania dokumentacji do wniosków o wydanie decyzji środowiskowych uwarunkowaniach. Jesienią 2022 r. odbyła się kolejna runda spotkań informacyjnych. 

Obwodnica Brześcia Kujawskiego (DK62)

Budowa obwodnicy Brześcia Kujawskiego pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 62. Jest to ruch ze strony autostrady A1 i Włocławka. Inwestycja poprawi komfort i bezpieczeństwo mieszkańców. Poprawi się również płynność przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego, co ma szczególne znaczenie ze względu na bliskość Specjalnej Strefy Ekonomicznej. Wykonawcą dokumentacji jest konsorcjum firm TRAKT Sp. z o. o. Sp. K. (lider) oraz TRAKT Sp. z o. o. (partner) o wartości 2,2 mln zł. Obejmuje wykonanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami Koncepcji programowej (STEŚ-R) i materiałów niezbędnych do uzyskania decyzji środowiskowej (DŚU). Jeszcze w tym roku planujemy złożenie wniosku o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU). 

  • Aktualny etap: trwa opracowanie STEŚ-R 
  • Długość: 9 km
  • Planowane lata budowy: 2027-2029 

Obwodnica Kowalewa Pomorskiego (DK15)

Celem budowy obwodnicy Kowalewa Pomorskiego w ciągu drogi krajowej nr 15 jest podniesienie bezpieczeństwa ruchu drogowego i poprawienie warunków przejazdu tranzytowego oraz lokalnego. Poprawione zostaną warunki techniczno-użytkowe drogi. Wzmocniona zostanie także konstrukcja nawierzchni w celu dostosowania nośności do obciążeń do 11 tony/oś w przekroju 1x2. DK15 przebiegająca przez Kowalewo Pomorskie łączy autostradę A1 (Toruń) i Ostródę (S7). Wykonawcą STEŚ-R jest firma Lafrentz Polska. Wartość kontraktu to 2,4 mln zł. Jeszcze w tym roku planujemy złożenie wniosku o wydanie DŚU.  

  • Aktualny etap: trwa opracowanie STEŚ-R 
  • Długość: 8 km   
  • Planowane lata budowy: 2027-2029 

Obwodnica Kruszwicy (DK62)

Celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 62. Droga ta jest istotna dla układu komunikacyjnego województwa kujawsko-pomorskiego, rozprowadzając ruch na osi wschód-zachód pomiędzy autostradą A1 i Włocławkiem a korytarzami dróg krajowych nr 15 i 25. Inwestycja pozwoli na uspokojenie ruchu w centrum miasta. Dzięki wyeliminowaniu transportu ciężkiego, rynek zacznie spełniać swoją funkcję społeczną jako centralny i spokojny punkt miasta. Wykonawcą STEŚ-R jest konsorcjum firm TRAKT Sp. z o. o. Sp. K. (lider) oraz TRAKT Sp. z o. o. (partner), a wartość kontraktu to 1,9 mln zł. Do końca roku planujemy złożenie wniosku o wydanie DŚU. 

  • Aktualny etap: trwa opracowanie STEŚ-R 
  • Długość: 7 km 
  • Planowane lata budowy: 2027-29 

Obwodnica Lipna (DK67)

Celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki koncentruje się w mieście na drodze krajowej nr 67 i jej nowe połączenie z DK10. Obwodnica podniesie komfort i płynność przejazdu. Kierowcy jadący w kierunku Włocławka i autostrady A1 nie będą wjeżdżać do centrum miejscowości. Wykonawcą STEŚ-R jest firma Voessing Polska. Wartość kontraktu to ok. 1,7 mln zł. Wiosną przyszłego roku planujemy złożenie wniosku o wydanie DŚU. 

  • Aktualny etap: trwa opracowanie STEŚ-R 
  • Długość: 6 km   
  • Planowane lata budowy: 2027-29 

Obwodnica Nowej Wsi Wielkiej (DK25)

Inwestycja obejmuje odcinek drogi krajowej nr 25 w rejonie Nowej Wsi Wielkiej. Celem budowy obwodnicy jest podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz poprawienie warunków dla przejazdu tranzytowego i lokalnego. Poprawione zostaną warunki techniczno-użytkowe drogi oraz wzmocniona zostanie konstrukcja nawierzchni w celu dostosowania nośności do obciążeń do 11,5 t/oś w przekroju 1x2. Wykonawcą STEŚ-R jest konsorcjum firm TRAKT Sp. z o. o. Sp. K. (lider) oraz TRAKT Sp. z o. o. (partner). Wartość kontraktu to 1,2 mln zł. Do końca roku planujemy złożenie wniosku o wydanie DŚU. 

  • Aktualny etap: trwa opracowanie STEŚ-R 
  • Długość: 4 km   
  • Planowane lata budowy: 2027-29 

Obwodnica Strzelna (DK15/25)

Inwestycja obejmuje odcinek dróg krajowych nr 15 i 25 w rejonie miejscowości Strzelno. Celem inwestycji jest wyprowadzenie ruchu, szczególnie tranzytowego, z centrum Strzelna, podniesienie bezpieczeństwa ruchu drogowego, podniesienie bezpieczeństwa pieszych oraz polepszenie warunków techniczno-użytkowych drogi. Wykonawcą STEŚ-R jest konsorcjum firm TRAKT Sp. z o. o. Sp. K. (lider) oraz TRAKT Sp. z o. o. (partner). Wartość umowy to blisko 2 mln zł. Jeszcze w tym roku planujemy złożenie wniosku o wydanie DŚU. 

  • Aktualny etap: trwa opracowanie STEŚ-R 
  • Długość: 8,5 km   
  • Planowane lata budowy: 2027-29 

Więcej informacji znajduje się na stronach kontraktów, których adresy dostępne są w serwisie internetowym GDDKiA

STEŚ-R - krok bliżej budowy

Studium pozwala na wskazanie najbardziej dogodnych wariantów lokalizacji trasy w terenie i jest podstawą dalszych prac projektowych z uzyskaniem stosownych zezwoleń i decyzji środowiskowej. Możliwe warianty przebiegu drogi analizowane są pod względem technicznym, ekonomicznym, środowiskowym i społecznym. Najkorzystniejszy z nich wskazywany jest jako rekomendowany we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 

Dołączenie do standardowego Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego elementów Koncepcji programowej pozwala zaoszczędzić czas i szybciej przystąpić do następnych etapów w celu budowy drogi. Złożenie wniosku do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Bydgoszczy o wydanie decyzji środowiskowej jest zwieńczeniem I etapu prac wykonawcy STEŚ-R. II etap toczy się równolegle z uzyskiwaniem decyzji i polega m.in. na doprecyzowaniu zakresu rzeczowego i finansowego, określeniu szczegółowych prac i poszczególnych obiektów na drodze. Określane są także wytyczne dla projektu budowlanego oraz sporządzana jest analiza wielokryterialna dla wyboru najkorzystniejszych wariantów technicznych do dalszej realizacji. 

#100obwodnic

W ramach Programu w całej Polsce powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ponad 800 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych. 

Jednym z najważniejszych efektów realizacji Programu będzie poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, wyprowadzenie ruchu z zatłoczonych miast, czystsze powietrze, mniejszy hałas i poprawa przepustowości sieci drogowej. W rezultacie budowy obwodnic poprawi się także znacząco jakość życia mieszkańców tych miejscowości.  

Zdjęcia (8)

{"register":{"columns":[]}}