Wokół węzła Emilianowo – rozmawiamy o przyszłości
13.10.2022
Październik obfituje w okazje do rozmowy na temat planów powstania Terminalu Intermodalnego w Emilianowie. To niezwykle ważny moment, decydujący o przyszłości tej kujawsko-pomorskiej inwestycji i powiązany z realizacją drogi ekspresowej S10.
Potrzeba budowy portu intermodalnego w województwie kujawsko-pomorskim od wielu lat jest uznawana za konieczność. W związku z tym we wrześniu 2019 r. podpisano porozumienie o wspieraniu budowy w Emilianowie pod Bydgoszczą intermodalnego terminala kolejowo-drogowego. Sygnatariuszami przedsięwzięcia zostali: PKP S.A., Zarząd Morskiego Portu Gdynia, PKP Cargo S.A., Bydgoski Park Przemysłowo-Technologiczny, Krajowy Ośrodek Wsparcia Rolnictwa, gmina Nowa Wieś Wielka oraz wojewoda kujawsko-pomorski. Efektem zawartego porozumienia stało się utworzenie spółki Terminal Intermodalny Bydgoszcz Emilianowo i podpisanie warunkowej umowy inwestycyjnej budowy. Dzięki temu niewielka miejscowość usytuowana przy południowo-wschodniej granicy Bydgoszczy, w której przecina się droga krajowa nr 10 z magistralą węglową Śląsk-Gdynia, może stać się ważnym ośrodkiem gospodarczym na mapie Polski, przyczyniającym się do poprawy logistyki, handlu i zwiększenia zdolności przeładunkowych polskich portów morskich, zwłaszcza dla Portu Morskiego Gdynia.
Przypomnijmy też że, zgodnie z podpisanym we wrześniu br. kontraktem na projekt i budowę jednego z odc. drogi ekspresowej S10, ma powstać węzeł Emilianowo, którego rolą będzie również zapewnienie dojazdu do Bydgoskiego Parku Przemysłowo-Technologicznego oraz do wspomnianego terminalu.
Dwa spotkania, jedna idea
Stan zaawansowania projektu został zaprezentowany podczas dwóch konferencji, które odbyły się w ostatnich dniach. 10 października br. w Bydgoskim Centrum Targowo-Wystawienniczym odbyło się II Bydgoskie Forum Bursztynowego Szlaku, zorganizowane przez stowarzyszenie Nowy Bursztynowy Szlak. Konferencja zgromadziła m.in. przedstawicieli Ministerstwa Infrastruktury, spółki Terminal Intermodalny, PKP PLK, Pomorskiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej i GDDKiA Oddziału w Bydgoszczy. Paweł Bukowski, prezes spółki Terminal Intermodalny Bydgoszczy-Emilianowo, opowiedział o postępie inwestycyjnym, dotyczącym budowy terminalu. Przemysław Sztandera, prezes PSSE, przybliżył koncepcję Parku Przemysłowego Emilianowo, natomiast Mirosław Pankowski, wiceprezes Nowego Bursztynowego Szlaku, przedstawił możliwą infrastrukturę towarzyszącą terminalowi Emilianowo. Ważnym głosem było wystąpienie dyrektora oddziału GDDKiA w Bydgoszczy Sebastiana Borowiaka, który nie tylko zaprezentował koncepcję drogi ekspresowej S10 wraz z węzłem Emilianowo i wykorzystania jej w ramach funkcjonowania terminalu, ale także zaznaczył, że ostateczny kształt inwestycji podległej GDDKiA może zależeć od współpracy z pozostałymi podmiotami. Podkreślił, że racjonalne gospodarowanie środkami jest możliwe wyłącznie wówczas, gdy wszystkie strony prowadzą prace na równym stopniu zaawansowania i zaapelował o konstruktywną współpracę w tym zakresie.
W podobnym duchu odbyło się spotkanie 11 października, tym razem zorganizowane przez p. Prezesa Romana Rogalskiego Kujawsko-Pomorskiej Wojewódzkiej Radzie Dialogu Społecznego Zespół ds. polityki gospodarczej, rynku pracy i strategii rozwoju województwa. Obrady odbyły się w siedzibie Kujawsko-Pomorskiego Urzędu Wojewódzkiego i także dotyczyły stanu przygotowań do budowy Terminala Intermodalnego. Po raz kolejny padły postulaty o konieczności synergii podmiotów związanych choćby częściowo z podmiotowym projektem.
Cenimy konstruktywny dialog i wyrażamy nadzieję, że stanowisko Oddziału GDDKiA w Bydgoszczy powoli na wspólne wypracowanie dobrych rozwiązań, które w przyszłości zaowocują funkcjonalnością zarówno terminalu, terenów przyległych jak i drogi S10.