W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Bezpieczniej i bardziej komfortowo na DK22 między Starogardem Gdańskim a Swarożynem

17.11.2023

Kierowcy korzystają już z przebudowanego odcinka drogi krajowej nr 22 między Starogardem Gdańskim a Swarożynem. Prawie 2,5-kilometrowy odcinek to kolejny etap prac na DK22 w województwie pomorskim.

Rozbudowa DK22 na odcinku Starogard Gdański - Swarożyn

O zadaniu

W ramach rozbudowy DK22 na odcinku Starogard Gdański - Swarożyn przebudowano m.in. geometrię skrzyżowań, wybudowano skanalizowane rondo oraz przebudowano przepust i sygnalizację świetlną. Wykonano również miejsca postojowe przy drogach dojazdowych do przychodni NFZ i cmentarza, dodatkowe drogi zapewniające obsługę ruchu z terenów przyległych do pasa drogowego, a także wybudowano chodniki i ścieżki pieszo-rowerowe.

Ponadto doświetlono skrzyżowania, wykonano oznakowanie poziome i pionowe oraz zamontowano urządzenia ochrony środowiska. Wzdłuż drogi zbudowano kanał technologiczny oraz zabezpieczono sieci i urządzenia infrastruktury technicznej.

Cel inwestycji

Inwestycja na DK22 przyczyni się do zwiększenia przepustowości układu drogowego oraz poprawy bezpieczeństwa, komfortu, uporządkowania i skomunikowania przyległego terenu. Dodatkowo wprowadzi segregację ruchu kołowego, rowerowego i pieszego. 

Koszt inwestycji składający się z projektowania, wykupów gruntów, nadzorów i prac budowlano-montażowych wynosi przeszło 58 mln zł.

Rozbudowa DK22 na odcinku Starogard Gdański - Swarożyn została w całości sfinansowana ze środków budżetu państwa.

Odcinki drogi krajowej nr 22 w woj. pomorskim

Program wzmocnienia drogi do nośności 11,5 t/oś obejmuje w woj. pomorskim następujące odcinki:

  • granica woj. wielkopolskiego/pomorskiego - Buszkowo o dł. ok. 3 km – inwestycja zakończona w 2023 r.;
  • Chojnice - Czersk o dł. 22,5 km – trwają prace budowlane, koniec: III kw. 2024 r.;
  • Czarlin - Knybawa – trwają prace budowlane, koniec: październik 2024 r.;
  • Knybawa - Gnojewo o dł. 5,6 km – trwają prace budowlane, koniec: wrzesień 2024 r.
  • Cisy - Malbork o dł. 1,4 km – inwestycja zakończona w 2022 r.;
  • Królewo - granica woj. pomorskiego/warmińsko-mazurskiego o dł. 10,5 km - trwają prace budowlane, koniec: listopad 2024 r.

Od września br. kierowcy mogą już korzystać z 3 km odcinka drogi od granicy woj. wielkopolskiego i pomorskiego do Buszkowa.

Ponadto na kilku odcinkach przygotowywana jest dokumentacja projektowa:

  • Czersk - Czarna Woda o dł. 10,3 km  – gotowa dokumentacja, trwa aktualizacja Programu Inwestycji;
  • Czarna Woda - Zblewo 17,8 km  – trwa opracowanie projektu budowlanego i uzyskiwanie decyzji środowiskowej;
  • Malbork - Królewo o dł. 3,5 km  – odwołaliśmy się od wydanej decyzji środowiskowej.

W ciągu DK22 przewidziano również realizację dwóch obwodnic Człuchowa (obecnie przed wyborem wariantu drogi przez Komisję Opiniującą Projekty Inwestycyjne) i Starogardu Gdańskiego (opracowywana jest Koncepcja Programowa). Te inwestycje są realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.

Łączne koszty rozbudowy DK22 wynoszą ok. 1 mld zł. Do tego należy dodać szacowane na 1,15 mld zł koszty inwestycji obu obwodnic. Razem będzie to 2,15 mld zł. 

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}