Bezpieczniej i bardziej komfortowo na DK22 między Starogardem Gdańskim a Swarożynem
17.11.2023
Kierowcy korzystają już z przebudowanego odcinka drogi krajowej nr 22 między Starogardem Gdańskim a Swarożynem. Prawie 2,5-kilometrowy odcinek to kolejny etap prac na DK22 w województwie pomorskim.
O zadaniu
W ramach rozbudowy DK22 na odcinku Starogard Gdański - Swarożyn przebudowano m.in. geometrię skrzyżowań, wybudowano skanalizowane rondo oraz przebudowano przepust i sygnalizację świetlną. Wykonano również miejsca postojowe przy drogach dojazdowych do przychodni NFZ i cmentarza, dodatkowe drogi zapewniające obsługę ruchu z terenów przyległych do pasa drogowego, a także wybudowano chodniki i ścieżki pieszo-rowerowe.
Ponadto doświetlono skrzyżowania, wykonano oznakowanie poziome i pionowe oraz zamontowano urządzenia ochrony środowiska. Wzdłuż drogi zbudowano kanał technologiczny oraz zabezpieczono sieci i urządzenia infrastruktury technicznej.
Cel inwestycji
Inwestycja na DK22 przyczyni się do zwiększenia przepustowości układu drogowego oraz poprawy bezpieczeństwa, komfortu, uporządkowania i skomunikowania przyległego terenu. Dodatkowo wprowadzi segregację ruchu kołowego, rowerowego i pieszego.
Koszt inwestycji składający się z projektowania, wykupów gruntów, nadzorów i prac budowlano-montażowych wynosi przeszło 58 mln zł.
Rozbudowa DK22 na odcinku Starogard Gdański - Swarożyn została w całości sfinansowana ze środków budżetu państwa.
Odcinki drogi krajowej nr 22 w woj. pomorskim
Program wzmocnienia drogi do nośności 11,5 t/oś obejmuje w woj. pomorskim następujące odcinki:
- granica woj. wielkopolskiego/pomorskiego - Buszkowo o dł. ok. 3 km – inwestycja zakończona w 2023 r.;
- Chojnice - Czersk o dł. 22,5 km – trwają prace budowlane, koniec: III kw. 2024 r.;
- Czarlin - Knybawa – trwają prace budowlane, koniec: październik 2024 r.;
- Knybawa - Gnojewo o dł. 5,6 km – trwają prace budowlane, koniec: wrzesień 2024 r.
- Cisy - Malbork o dł. 1,4 km – inwestycja zakończona w 2022 r.;
- Królewo - granica woj. pomorskiego/warmińsko-mazurskiego o dł. 10,5 km - trwają prace budowlane, koniec: listopad 2024 r.
Od września br. kierowcy mogą już korzystać z 3 km odcinka drogi od granicy woj. wielkopolskiego i pomorskiego do Buszkowa.
Ponadto na kilku odcinkach przygotowywana jest dokumentacja projektowa:
- Czersk - Czarna Woda o dł. 10,3 km – gotowa dokumentacja, trwa aktualizacja Programu Inwestycji;
- Czarna Woda - Zblewo 17,8 km – trwa opracowanie projektu budowlanego i uzyskiwanie decyzji środowiskowej;
- Malbork - Królewo o dł. 3,5 km – odwołaliśmy się od wydanej decyzji środowiskowej.
W ciągu DK22 przewidziano również realizację dwóch obwodnic Człuchowa (obecnie przed wyborem wariantu drogi przez Komisję Opiniującą Projekty Inwestycyjne) i Starogardu Gdańskiego (opracowywana jest Koncepcja Programowa). Te inwestycje są realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
Łączne koszty rozbudowy DK22 wynoszą ok. 1 mld zł. Do tego należy dodać szacowane na 1,15 mld zł koszty inwestycji obu obwodnic. Razem będzie to 2,15 mld zł.