W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dbamy o bezpieczeństwo w woj. pomorskim

26.06.2024

Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego to jeden z głównych celów Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. W ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024 (PBID), w woj. pomorskim zrealizowaliśmy wiele inwestycji na drogach krajowych. Kolejne zadania są zarówno w trakcie budowy, jak i w przygotowaniu.

Budowa chodnika i ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż DK22 na odcinku Chojnice-Czersk

Pieszy na pierwszym miejscu

W tym roku ramach poprawy BRD na przejściach dla pieszych na DK22 powstało łącznie 35 dedykowanych oświetleń przejść dla pieszych doświetlających sylwetkę, zgodnie z najnowszymi wytycznymi Ministerstwa Infrastruktury. W ostatnich latach w całym woj. pomorskim wykonano 594 takie zadania.

Ponadto zbudowano pięć zatok autobusowych na drodze krajowej nr 21 w Kowalewicach. W czerwcu br. rozpoczęły się także prace na skrzyżowaniu DK22 z al. Akacjową w Człuchowie, gdzie powstaje sygnalizacja świetlna. W ramach zadania doświetlone zostanie przejście dla pieszych. Wkrótce rozpocznie się również budowa ścieżki pieszo-rowerowej oraz przebudowa skrzyżowania na DK20 w Glinczu. Prace z zakresu PBID przeprowadzimy również w miejscowości Płóczno przy drodze krajowej nr 20, gdzie doświetlimy przejścia dla pieszych.

Dla poprawy bezpieczeństwa w ruchu drogowym powstała sygnalizacja świetlna na skrzyżowaniu w Godętowie przy DK6 oraz sygnalizacje świetlne na przejściu dla pieszych w miejscowościach Chrząstowo, Człuchów i Rychnowy, położonych przy drodze krajowej nr 22. Pojawiły się także nowe sygnalizacje na przejściach dla pieszych przy DK7 w Lnisku i Leźnie oraz na DK20 w Babim Dole i Żukowie.

Poprawiamy bezpieczeństwo

W ramach kolejnych inwestycji z zakresu PBID w trakcie realizacji są doświetlenia przejść dla pieszych, które powstają przy DK20, DK21, DK55, DK90 i DK91. Wykonanych zostanie łącznie 637 dedykowanych oświetleń przejść dla pieszych doświetlających sylwetkę – najwięcej na DK90 i DK91 – w sumie 152. Ponadto wybudujemy ciągi pieszo-rowerowe, które powstają w ramach inwestycji prowadzonych na sieci dróg krajowych w woj. pomorskim.

Dla użytkowników przewidziano również blisko 0,5 km nowych chodników – najwięcej w Kiełpinie przy DK20. W całym województwie pięć skrzyżowań innych niż rondo zostanie wybudowanych bądź zmodernizowanych. Dodatkowo w Skrzeszewie przy DK20 naprawimy nawierzchnię na odcinku 0,5 km.

Prace na sieci

Ponadto cały czas realizujemy program rozbudowy drogi krajowej nr 22 w woj. pomorskim na ok. 48 km trasy, gdzie w ramach poszczególnych kontraktów przebudowywane są skrzyżowania, instalowane są sygnalizacje świetlne oraz urządzenia BRD. W ramach prac powstają także przejścia dla pieszych, azyle, chodniki czy ciągi pieszo-rowerowe wzdłuż DK22. Łączne koszty rozbudowy DK22 wynoszą ok. 1 mld zł.

Jednocześnie w tym roku rozpoczęliśmy rozbudowę DK25 na około 10-kilometrowym odcinku od Człuchowa do granicy woj. pomorskiego z woj. kujawsko-pomorskim. Na całej długości trasy powstanie ścieżka pieszo-rowerowa. Dodatkowo wybudowane i przebudowane zostaną chodniki w rejonie skrzyżowań i na obszarach zabudowanych. Powstaną także azyle i przejścia dla pieszych. W ramach inwestycji przewidziane są także ekrany akustyczne.

Dbamy o środowisko

W ramach inwestycji, które realizujemy na Pomorzu, bierzemy również pod uwagę hałas oddziałowujący na społeczność, jak również aspekty dotyczące ochrony środowiska. W tym roku zakończyliśmy rozbudowę ok. 13-kilometrowego odcinka DK21 ze Słupska do Ustki, gdzie wzdłuż trasy powstały ekrany akustyczne o długości 1096 metrów.

Na DK22, gdzie trwa przebudowa podzielona na kilka odcinków, między Czarlinem a Knybawą powstały cztery ekrany dźwiękochłonne, z kolei na trasie Królewo – granica woj. pomorskiego dwa takie urządzenia. Łączna ich długość to ponad kilometr. Podobne rozwiązania zastosowane zostały na Zachodniej Obwodnicy Trójmiasta między węzłami Gdańsk Owczarnia i Gdańsk Osowa, gdzie zamontowaliśmy dwa ekrany akustyczne o długości 1465 m.

Na czym polega PBID?

Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej jest pierwszym samodzielnym programem wieloletnim z obszaru infrastruktury bezpieczeństwa ruchu drogowego na tak dużą skalę. Jego głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych w zarządzie GDDKiA.

W woj. pomorskim prócz szeregu inwestycji drogowych, takich jak budowa trasy S6 czy Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, realizujemy również zadania związane z PBID. Zakończono już 28 zadań z zakresu poprawy BRD na przejściach dla pieszych.

Wykonaliśmy szereg prac dla poprawy bezpieczeństwa lokalnej społeczności, zarówno na naszych drogach krajowych, jak i na drogach ekspresowych.

Koszt zrealizowanych zadań w ramach PBID to ok. 22,7 mln zł.


Więcej o aktualnych inwestycjach w woj. pomorskim pisaliśmy na naszej stronie:

https://www.gov.pl/web/gddkia-gdansk/budujemy-s6-i-obwodnice-metropolii-trojmiejskiej

{"register":{"columns":[]}}