W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Droga do wspólnoty. 20 lat Polski w UE na przykładzie inwestycji w woj. pomorskim

29.04.2024

W maju mija 20 lat od wstąpienia Polski w struktury Unii Europejskiej. W ramach funduszy oraz integracji gospodarczej zrealizowano wiele inwestycji z zakresu infrastruktury drogowej. Środki z UE wykorzystano m.in. w województwie pomorskim.

Trasa Kaszubska S6

Trasa Kaszubska, czyli długo wyczekiwany fragment S6

Jedna ze sztandarowych inwestycji gdańskiego oddziału GDDKiA. 42-kilometrowy odcinek drogi ekspresowej, dzięki któremu kierowcy przemieszczający się między Bożepolem Wielkim a węzłem Gdynia Wielki Kack pokonują tę trasę w 25 minut. Wcześniej przejazd przez Redę i Wejherowo oscylował w granicach 75 min. Fragment drogi S6 znacząco skrócił czas podróży oraz poprawił komfort i bezpieczeństwo uczestników ruchu drogowego. Budowa trasy ekspresowej ze Słupska do Gdańska na odcinku od Bożepola Wielkiego do początku obwodnicy Trójmiasta była mocno wyczekiwaną inwestycją wśród mieszkańców aglomeracji trójmiejskiej.

Dzięki nowej technologii Trasa Kaszubska posiada nawierzchnię generującą mniejszy hałas spowodowany ruchem pojazdów niż pozostałe drogi na Pomorzu. Na dwóch Miejscach Obsługi Podróżnych w Kamieniu pojawiły się tablice informacyjne na temat Kaszubów w trzech językach: kaszubskim, polskim i angielskim.

Zbudowano 66 obiektów inżynierskich. Jednym z największych jest przeszło 200-metrowa estakada w Milwinie, która przechodzi nad głęboką doliną leśną na wysokości blisko 30 m. W trakcie realizacji zadania wybudowano również infrastrukturę towarzyszącą drodze ekspresowej – drogi poprzeczne oraz drogi obsługujące tereny przyległe do inwestycji. Przebudowano sieci teletechniczne, gazociągi, linie energetyczne, a także fragment trakcji trolejbusowej w Gdyni.

Łączny koszt inwestycji wyniósł ponad 2,1 mld zł. Budowa S6 na odcinku od Bożepola Wielkiego do Gdyni została dofinansowana kwotą przeszło 984 mln zł z funduszy Unii Europejskiej – Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ).

Połączenie Obwodnicy Trójmiasta i A1 z DK7

Jedna z kluczowych inwestycji zrealizowanych z funduszy UE, która znacząco wpłynęła na zmianę układu drogowego w tej części aglomeracji trójmiejskiej oraz poprawiła warunki życia lokalnej społeczności. Rozbudowa węzła Karczemki stanowi połączenie Obwodnicy Trójmiasta oraz autostrady A1 z drogą krajową nr 7. Dzięki wielopoziomowym skrzyżowaniom węzeł ten pozwala na odpowiednią obsługę przyległych centrów handlowych i znajdujących się w tym obrębie osiedli mieszkaniowych.

Ponadto rozbudowany węzeł Karczemki daje możliwość bezkolizyjnego połączenia Obwodnicy Trójmiasta (S6) z ulicą Kartuską i trasą W-Z (łączącą śródmieście Gdańska z S6). Węzeł w kształcie pełnej koniczyny zapewnia również szybki dojazd do portu lotniczego w Rębiechowie, przez co pozwala na skomunikowanie lotniska z Obwodnicą Trójmiasta i centrum Gdańska. Inwestycja ułatwia również przejazd w kierunku stadionu Polsat Plus Arena Gdańsk, co poprawia poruszanie się po stolicy Pomorza, szczególnie w okresie międzynarodowych wydarzeń sportowych.

Południowa Obwodnica Gdańska

GDDKiA była beneficjentem aż 51 projektów w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ), a dzięki wsparciu finansowemu zrealizowano na terenie stolicy Trójmiasta Południową Obwodnicę Gdańska. Budowa nowego odcinka drogi ekspresowej S7 pozwoliła w pełni skomunikować obwodnicę Trójmiasta (S6) na Węźle Południe oraz DK1 poprzez Węzeł Lipce. Poza Gdańskiem trasa przebiega przez gminy: Kolbudy, Pruszcz Gdański i Cedry Wielkie, co ułatwia mieszkańcom tamtejszych terenów dojazd do aglomeracji trójmiejskiej. W ramach inwestycji powstało aż 10 obiektów inżynierskich, w tym most nad Motławą oraz najdłuższa w Polsce, licząca prawie 3 km estakada.

18-kilometrowy odcinek S7 z Gdańska do Koszwał skutecznie wyprowadził ze śródmieścia stolicy Pomorza uciążliwy ruch tranzytowy i zmienił układ komunikacyjny w regionie. Obwodnica Południowa Gdańska odgrywa kluczowe znacznie w sezonie turystycznym, gdyż pozwala mieszkańcom całej aglomeracji trójmiejskiej oraz podróżującym nad morze szybko i bezpiecznie dojechać do drogi krajowej nr 7.

S7 z Gdańska do Warszawy

Ponad 40-kilometrowa trasa szybkiego ruchu, która połączyła Południową Obwodnicę Gdańska z Obwodnicą Elbląga i wyprowadziła ruch z Trójmiasta w kierunku Warszawy. Odcinek przebiega przez granicę województw pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. W ramach inwestycji powstały cztery węzły drogowe: Cedry Małe, Dworek, Żuławy Wschód i Elbląg Zachód. Ponadto wybudowano dwa duże mosty: przez Wisłę w Kiezmarku, który ma prawie 930 m oraz liczący niemal 600 m przez rzekę Nogat. Wyremontowana została stara droga krajowa nr 7 w okolicy węzła Nowy Dwór Gdański, co poprawiło bezpieczeństwo podróżujących.

Droga ekspresowa S7 to jedna z kluczowych arterii na kierunku północ–południe. Pozwala na skomunikowanie portów w Gdyni i Gdańsku z centralną Polską, ale również umożliwia szybki dojazd znad Bałtyku w pozostałe regiony kraju, co znacznie ułatwia podróżowanie w szczycie turystycznym. Trasa biegnie od Trójmiasta do Rabki-Zdroju i liczy ponad 700 km. Łączy aglomeracje gdańską, warszawską, kielecką i krakowską.

Przebudowa DK7 w kierunku Elbląga

Przebudowa ponad 14 km odcinka drogi krajowej nr 7 od miejscowości Jazowa do węzła drogowego Elbląg Wschód była wówczas jedną z najważniejszych inwestycji na Pomorzu oraz Warmii i Mazurach. Przebudowa DK7 łączącej Trójmiasto z przejściem granicznym ze Słowacją w Chyżnem stanowiła ważny aspekt w rozwoju sieci dróg w kraju. Trasa komunikuje Gdańsk, Elbląg, Warszawę, Kielce i Kraków.

Dzięki inwestycji poprawiono bezpieczeństwo podróżnych, ale również usprawniono ruch drogowy dla tranzytu do Obwodu Kaliningradzkiego i dalej do Litwy, Łotwy i Estonii. Przebudowa odcinka poprawiła także dostęp do portów morskich w Gdańsku i Gdyni. Zlikwidowano wąskie gardła i poprawiono przepustowość, jak również zmniejszono niekorzystny wpływu transportu na zanieczyszczenie środowiska naturalnego.

Obwodnica Kościerzyny w ciągu DK20

Budowa obwodnicy Kościerzyny w ciągu DK20 była współfinansowana z Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko. Ponad 7-kilometrowy odcinek drogi w dużym stopniu poprawił warunki przejazdu tranzytowego oraz polepszył komfort życia mieszkańców miejscowości położonych przy głównej trasie. Dodatkowo nastąpił wzrost bezpieczeństwa w ruchu drogowym w obrębie Kościerzyny. Poprawiła się także mobilność osób i towarów w ramach wymiany międzyregionalnej oraz poza granice województwa pomorskiego.

W ramach inwestycji powstały cztery węzły drogowe łączące główną arterię z drogami niższych kategorii: Kościerzyna Zachód, Kościerzyna Południe, Kościerzyna Wschód i Wieżyca. Obwodnica omija miasto od południa, zapewniając sprawny przejazd drogą krajową nr 20.

Zdjęcia (5)

{"register":{"columns":[]}}