Komfortowo i bezpieczniej na DK22 z Chojnic do Czerska
16.12.2024
Kierowcy już bez problemów mogą korzystać z 22,5-kilometrowego odcinka drogi krajowej nr 22 między Chojnicami i Czerskiem. W ramach prac rozebraliśmy starą, betonową nawierzchnię i zastąpiliśmy ją nową o mocniejszej konstrukcji, dostosowanej do nośności 11,5 t/oś.
Zakres inwestycji
Poza wymianą nawierzchni na DK22, przebudowaliśmy skrzyżowania, zbudowaliśmy drogi dojazdowe, zatoki autobusowe, chodniki oraz ścieżkę pieszo-rowerową wraz z miejscami odpoczynku i rekreacji.
Ponadto przebudowany został most i kładka na Suskiej Strudze oraz powstały przepusty pod drogami. Na trasie zbudowaliśmy system odwodnienia ze zbiornikami na wody opadowe, kanał technologiczny, a także oświetlenie i ekrany akustyczne.
Ostatnie szlify
Na trasie między Chojnicami i Czerskiem trwają ostatnie prace wykończeniowe, związane z nasadzeniem zieleni oraz sygnalizacją świetlną. Roboty porządkowe prowadzone są poza główną jezdnią i nie mają wpływu na płynność ruchu.
Kluczowy szlak komunikacyjny
Przebudowany odcinek jest fragmentem drogi krajowej nr 22, prowadzącej od przejścia granicznego z Niemcami w Kostrzynie do granicy z Obwodem Królewieckim w Grzechotkach. Trasa biegnie niemal na całej długości w śladzie traktu komunikacyjnego, którego historia sięga okresu średniowiecza.
Na Pomorzu DK22 przebiega na całej długości przez obszar atrakcyjny turystycznie, położony wśród lasów i jezior, co ma kluczowe znaczenie w sezonie turystycznym.
Będzie bezpieczniej
Inwestycja zwiększy przepustowość układu drogowego oraz poprawi bezpieczeństwo na odcinku między Chojnicami i Czerskiem (m.in. poprzez rozdzielenie ruchu kołowego, rowerowego i pieszego).
Rozbudowa pozytywnie wpłynie również na środowisko naturalne, m.in. dzięki obniżeniu poziomu hałasu, drgań oraz redukcję ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport.
Szereg prac na DK22 w woj. pomorskim
Prace na DK22 to element większego programu wzmocnienia drogi do nośności 11,5 t/oś.
W województwie pomorskim obejmuje następujące odcinki:
- Królewo – granica woj. pomorskiego i warmińsko-mazurskiego (10,5 km): trwają prace budowlane, udostępnienie trasy dla kierowców planowane w II kw. 2025 r.
- Zblewo – Sucumin (6 km): trwają prace budowlane, udostępnienie trasy dla kierowców w I kw. 2026 r.
- Gnojewo i ciąg pieszo-rowerowy Gnojewo - Cisy (5 km): ogłosiliśmy przetarg w systemie Projektuj i buduj, umowę z wykonawcą planujemy podpisać w II kw. 2025 r.
- Czersk - Czarna Woda (10 km): ogłosiliśmy przetarg w systemie Projektuj i buduj, umowę z wykonawcą planujemy podpisać w II kw. 2025 r.
Ponadto kilka odcinków jest na etapie prac przygotowawczych:
- Czarna Woda – Zblewo (17 km): uzyskanie decyzji środowiskowej w IV kw. 2024 r.
- Malbork – Królewo (3,5 km): odwołaliśmy się od wydanej decyzji środowiskowej
W ciągu DK22 przewidzieliśmy również realizację dwóch obwodnic:
- Człuchowa: złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, przetarg w systemie Projektuj i buduj planujemy w IV kw. 2026 r.
- Starogardu Gdańskiego: ogłosiliśmy przetarg w systemie Projektuj i buduj, umowę z wykonawcą planujemy podpisać w II kw. 2025 r.
Ostatnie dwie inwestycje są realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Łączne koszty rozbudowy DK22 wynoszą ok. 1 mld zł. Do tego należy dodać szacowany na 1,15 mld zł koszt obu obwodnic. Razem będzie to 2,15 mld zł.