W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Łączymy Pomorze i przedłużamy S7

11.10.2024

Trwają prace budowlane przy drogach ekspresowych S6 oraz S7 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej. Na terenie województwa pomorskiego realizowany jest również program rozbudowy dróg krajowych nr 22 i 25.

Budowa drogi ekspresowej S6 w rejonie Lęborka

Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej, czyli kolejny odcinek S7

Cały czas prowadzone są intensywne prace przy budowie S7 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej, której realizacja została podzielona na dwa zadania: Chwaszczyno – Żukowo i Żukowo – Gdańsk Południe.

Obecnie na obu zadaniach realizowane są roboty we wszystkich branżach oraz układana jest masa bitumiczna. W rejonie węzła Gdańsk Południe na początku października br. wprowadziliśmy dużą zmianę w organizacji ruchu. Aktualnie ruch odbywa się wokół węzła Gdańsk Południe z wykorzystaniem zewnętrznych łącznic.

Nową, dwujezdniową drogą ekspresową o długości ok. 32 km, a także ponad 6-kilometrową obwodnicą Żukowa w ciągu drogi krajowej nr 20 pojedziemy w 2025 r. Obwodnica Metropolii Trójmiejskiej połączy Południową Obwodnicę Gdańska i Trasę Kaszubską, tworząc zewnętrzną obwodnicę w stosunku do istniejącej już Obwodnicy Trójmiasta w ciągu S6. Ponadto na przebudowanym węźle Gdańsk Południe można będzie zjechać w kierunku autostrady A1, co zapewni kierowcom skomunikowanie z centralną i południową częścią kraju.

Obwodnica Żukowa wyprowadzi ruch tranzytowy z tego miasta. Rozpoczyna się w miejscowości Glincz od ronda na skrzyżowaniu z DK20, przetnie na węźle Żukowo S7 i włączy się poprzez rondo w Lniskach do obecnej DK7.

Na pierwszym zadaniu między Chwaszczynem i Żukowem postęp rzeczowy przekroczył już 86 proc. Z kolei od Żukowa do węzła Gdańsk Południe zaawansowanie prac to ponad 58 proc. Wartość całej inwestycji to prawie 1,5 mld zł.

Pomorski odcinek S6

W woj. pomorskim budujemy ponad 70 kilometrów drogi ekspresowej S6 od węzła Bożepole Wielkie w kierunku Słupska. Budowa S6 została podzielona na pięć zadań.

Druga jezdnia w ciągu obwodnicy Słupska

Zrealizowana w latach 2008-2010 jednojezdniowa trasa, z docelowym układem węzłów, jest obecnie rozbudowywana o drugą jezdnię na odcinku o łącznej długości 9,5 km. Trwają prace na różnych frontach robót m.in. na czterech obiektach mostowych nad rzeką Słupią. Dodatkowo realizowane są już roboty na jezdni w kierunku Trójmiasta, która zostanie poszerzona do 10 metrów. Wartość inwestycji prowadzonej przez Strabag to ok. 128 mln zł.

Obwodnica SłupskaBobrowniki

Przedłużeniem obwodnicy Słupska, odchodzącym na północ od obecnego przebiegu DK6, jest ponad 16-kilometrowy odcinek do Bobrownik. W ramach inwestycji powstają dwa węzły drogowe (Budy i Bobrowniki) oraz Miejsce Obsługi Podróżnych o funkcji komercyjnej w Paprzycach (po obu stronach). Dodatkowo powstaje Obwód Utrzymania Drogowego z budynkiem administracyjno-socjalnym i budynkami towarzyszącymi. Trwają prace mostowe (fundamentowanie), prace drogowe (odhumusowanie, budowa wykopów i nasypów, w tym tego dla wiaduktu nad linią kolejową). Jest to jeden z dwóch betonowych odcinków, który powstaje w woj. pomorskim. Koszt jego budowy to ok. 549 mln zł, a prace realizuje NDI.

BobrownikiSkórowo

Kolejny odcinek trasy, prowadzący przez tereny na północ od obecnej DK6, będzie miał długość 13,1 km. Na dwujezdniowej drodze ekspresowej powstają dwa węzły drogowe - Rzechcino i Skórowo. Wykonawca prowadzi prace przy obiektach inżynierskich oraz na trasie głównej. Jest to drugi betonowy odcinek S6 w woj. pomorskim. We wrześniu br. wykonany został odcinek próbny. Koszt budowy to ok. 284 mln zł, a prace realizuje Aldesa.

SkórowoLeśnice

Na dalszym przebiegu droga ekspresowa o długości 10,9 km przebiegać będzie w dużej mierze w sąsiedztwie obecnej DK6. Powstaje węzeł Leśnice oraz MOP-y Darżewo o funkcji podstawowej. Na trasie powstaje 25 obiektów inżynierskich (14 przejść dla zwierząt oraz 11 wiaduktów). Trwają prace na obiektach inżynierskich, ale również na wszystkich frontach: branża drogowa, branża mostowa, branża telekomunikacyjna, branża energetyczna, zbiorniki retencyjne i pozostałe sieci. Prowadzone są intensywne roboty na węźle Leśnice, gdzie trwają prace brukarskie. Inwestycję o wartości ok. 345 mln zł realizuje Intercor.

LeśniceBożepole Wielkie

Najdłuższy odcinek (ponad 22 km) ominie Lębork od południa i połączy się z funkcjonującym już fragmentem S6 do węzła Gdynia Wielki Kack. Powstają trzy węzły (Lębork Południe, Lębork Wschód i Łęczyce), a na funkcjonującym już węźle Bożepole Wielkie przebudujemy łącznice po południowej stronie. Na węźle Łęczyce nastąpi połączenie z drogą do pierwszej w kraju elektrowni jądrowej „Lubiatowo-Kopalino” zlokalizowanej w gminie Choczewo. Ponadto realizowane są intensywne roboty na odcinku leśnym w rejonie Lęborka oraz na estakadzie nad linią kolejową. Inwestycję o wartości ok. 719 mln zł realizuje Budimex.

Pomorze lepiej skomunikowane

S6 będzie najważniejszą trasą Pomorza i jednym z kluczowych ogniw krajowego systemu komunikacyjnego. Połączy największe miasta północnej Polski: Szczecin, Koszalin, Słupsk, Gdynię i Gdańsk, od autostrady A6 w okolicy Kołbaskowa po początek A1 w Rusocinie i będzie miała blisko 400 km długości. Trasa będzie stanowić połączenie drogowe polskich portów morskich, od Świnoujścia i Szczecina, do portów Trójmiasta. To z tą trasą połączą się od północy drogi obsługujące tereny turystyczne na polskim wybrzeżu. Całość S6 w woj. pomorskim będzie przejezdna w I poł. 2026 r.

DK22 w przebudowie

Na 22,5-kilometrowym odcinku DK22 między Chojnicami i Czerskiem trwają roboty wykończeniowe zarówno na trasie głównej, jak i na obiektach mostowych. Wykonywane jest oznakowanie poziome i pionowe. Kontrakt zakończy się w IV kw. 2024 r.

Jeszcze w tym roku zakończymy przebudowę 4-kilometrowej trasy z Czarlina do Knybawy, gdzie montujemy elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz porządkujemy zieleń. Podobnie jest na fragmencie drogi krajowej nr 22 z Knybawy do Gnojewa, gdzie zakończyliśmy prace bitumiczne. Pozostały ostatnie szlify na ciągach pieszo-rowerowych i drogach serwisowych. Kontynuujemy również przebudowę 10,5-kilometrowego odcinka od Królewa do granicy woj. pomorskiego i warmińsko-mazurskiego. Do końca br. zapewnimy pełną przejezdność na trasie od Malborka do Starego Pola. W trakcie prowadzenia robót w Starym Polu nastąpiła kolizja z nieprzewidzianymi sieciami podziemnymi, przez co pewien zakres prac będzie wykonany na wiosnę 2025 r.

W tym roku ruszyła również przebudowa 6-kilometrowego odcinka od Zblewa do Sucumina, gdzie wymieniana jest stara betonowa nawierzchnia i miejscami wprowadzony został ruch wahadłowy.

Przebudowa DK22 w woj. pomorskim

Program wzmocnienia drogi do nośności 11,5 t/oś obejmuje w naszym województwie następujące odcinki:

  • Chojnice – Czersk (22,5 km): trwają prace budowlane, koniec w IV kw. 2024 r.
  • Czarlin – Knybawa (4 km): trwają prace budowlane, koniec w IV kw. 2024 r.
  • Knybawa – Gnojewo (5,6 km): trwają prace budowlane, koniec w IV kw. 2024 r.
  • Królewo – granica woj. pomorskiego i warmińsko-mazurskiego (10,5 km): trwają prace budowlane, koniec II kw. 2025 r.
  • Zblewo – Sucumin (6 km): trwają prace budowlane, koniec w I kw. 2026 r. 

Ponadto kilka odcinków jest na etapie prac przygotowawczych:

  • Czarna Woda – Zblewo (17 km): uzyskanie decyzji środowiskowej w IV kw. 2024 r.
  • Czersk – Czarna Woda (10,3 km): przetarg w systemie Projektu i buduj planujemy w IV kw. 2024 r.
  • Malbork – Królewo (3,5 km): odwołaliśmy się od wydanej decyzji środowiskowej

Łączne koszty rozbudowy DK22 wynoszą ok. 1 mld zł. Do tego należy dodać szacowane na 1,15 mld zł koszty inwestycji obu obwodnic (Człuchowa i Starogardu Gdańskiego). Razem będzie to 2,15 mld zł.

Prace na DK25

Jeszcze na początku 2024 r. ruszyły prace na 10-kilometrowym odcinku drogi krajowej nr 25 od Człuchowa do granicy woj. pomorskiego i kujawsko-pomorskiego. Prace obejmują wzmocnienie drogi do nośności 11,5 t/oś, budowę ścieżki pieszo-rowerowej wzdłuż całego przebudowywanego odcinka DK25 oraz przebudowę przejazdu kolejowego przez jednotorową linię kolejową.

Ponadto w ramach zadania budujemy obejścia miejscowości Ględowo i Jęczniki Wielkie.

Zdjęcia (8)

{"register":{"columns":[]}}