W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Mierzymy ruch na Pomorzu

14.01.2025

Od 23 stycznia br. na drogach krajowych woj. pomorskiego rozpoczynamy Generalny Pomiar Ruchu 2025 (GPR 2025). Cyklicznie, co pięć lat, sprawdzamy natężenie ruchu na sieci dróg zarządzanej przez Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Niemal równolegle podobne pomiary na drogach wojewódzkich przeprowadzi Zarząd Dróg Wojewódzkich w Gdańsku.

Obwodnica Trójmiasta i węzeł Gdynia Wielki Kack na S6

Ponad 100 odcinków pomiarowych

GPR 2025 na drogach krajowych przeprowadzimy w całym woj. pomorskim. Dane o natężeniu ruchu zbierzemy z ponad 100 odcinków pomiarowych w różnych lokalizacjach, również na drogach ekspresowych i koncesyjnym odcinku autostrady A1. Pełne wyniki poznamy w 2026 r.

Trasa Kaszubska po raz pierwszy

Będzie to również pierwszy oficjalny pomiar ruchu na oddanej do użytku w 2022 r. Trasie Kaszubskiej, czyli fragmencie drogi ekspresowej S6 Gdynia Wielki Kack - Bożepole Wielkie.

Na nowo powstających drogach ekspresowych woj. pomorskiego, czyli S6 od Słupska do Bożepola Wielkiego i S7 Obwodnicy Metropolii Trójmiejskiej (odcinki Chwaszczyno - Żukowo i Żukowo - Gdańsk Południe) pomiary przeprowadzimy dopiero po oddaniu tych dróg do ruchu.

Tendencja wzrostowa

W ostatnich latach na drogach krajowych woj. pomorskiego widzimy wyraźną tendencję wzrostową, szczególnie w sezonie turystycznym. W ramach GPR 2020/2021 największe natężenie ruchu notowaliśmy na S6 obwodnicy Trójmiasta między węzłami Gdańsk Lotnisko i Gdańsk Karczemki, gdzie w ciągu doby średnio przejechało ponad 97 tys. pojazdów. Pięć lat wcześniej na tym samym odcinku liczba pojazdów w ciągu doby była niższa o ok. 20 tys., przekraczając 77 tys.

Nie mniej obciążony był gdański fragment S6 od węzła Owczarnia do węzła Lotnisko, gdzie odnotowano średnio 92 tys. pojazdów na dobę. Odpowiednio w GPR 2015 było ich o prawie 20 tys. mniej.

W przypadku S7 rekordowy ruch panował w obrębie węzła Gdańsk Południe, gdzie natężenie przekroczyło 79 tys. pojazdów na dobę. Na Południowej Obwodnicy Gdańska największe obciążenie ruchem wskazał odcinek między węzłami Gdańsk Lipce i Gdańsk Port, gdzie natężenie wynosiło w granicach 48 tys. pojazdów na dobę.

Po co Generalny Pomiar Ruchu

Głównym zadaniem GPR jest uzyskanie rzetelnych danych o natężeniu ruchu na drogach w zarządzie GDDKiA. Dodatkowo wyniki stanowią podstawowe źródło wiedzy o ruchu drogowym na sieci dróg krajowych i są wykorzystywane m.in. na potrzeby prac projektowych, planistycznych, analiz ekonomicznych, środowiskowych i statystycznych oraz zarządzania ruchem.

Więcej informacji o GPR 2025 na naszej stronie.

{"register":{"columns":[]}}