W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Na finiszu prac między Czarlinem i Knybawą

07.11.2024

Trwają ostatnie prace wykończeniowe na 4-kilometrowym odcinku drogi krajowej nr 22 od węzła w Czarlinie do mostu Knybawskiego na Wiśle. Wszystkie utrudnienia znikną do końca miesiąca. W ramach robót przebudowaliśmy m.in. wiadukt na węźle w Czarlinie nad DK91.

Droga krajowa nr 22 w Czarlinie i wiadukt nad DK91

O inwestycji

Rozbudowaliśmy DK22 zgodnie z aktualnymi parametrami dla drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego). Przekrój pozostał taki sam, jak obecnie – po jednym pasie w każdym kierunku. Prócz nowej nawierzchni drogi powstał wzdłuż niej ciąg pieszo-rowerowy.

Ponadto przebudowany został most oraz wiadukt nad linią kolejową w rejonie węzła na DK22 i DK91. Wykonaliśmy system odwodnienia, oświetlenie oraz zamontowaliśmy urządzenia ochrony środowiska, w tym ekrany akustyczne. Wybudowaliśmy również dwie zatoki przeznaczone do ważenia pojazdów przez uprawnione służby (po jednej dla każdego kierunku ruchu).

Połączenie ze szlakiem rowerowym

W pobliżu mostu Knybawskiego wykorzystaliśmy istniejący już tzw. suchy przepust, dzięki któremu zarówno piesi, jak i rowerzyści mogą bezpiecznie przejść pod DK22. Tunel łączy ciąg pieszo-rowerowy wzdłuż drogi krajowej z Wiślaną Trasą Rowerową (WTR), będącą integralną częścią popularnego szlaku EuroVelo.

Efekty prac na DK22

Inwestycja zwiększy przepustowość, poprawi bezpieczeństwo ruchu samochodowego oraz pieszo-rowerowego. Rozbudowa DK22 ma też pozytywne znaczenie dla środowiska ze względu na budowę przejść dla zwierząt wraz z ogrodzeniami ochronno-naprowadzającymi.

Rozbudowa DK22 w woj. pomorskim

Prace na DK22 to element większego programu wzmocnienia drogi do nośności 11,5 t/oś.

W województwie pomorskim obejmuje następujące odcinki:

  • Chojnice – Czersk (22,5 km): trwają prace budowlane, zakończenie planowane w IV kw. 2024 r.
  • Królewo – granica woj. pomorskiego i warmińsko-mazurskiego (10,5 km): trwają prace budowlane, zakończenie w II kw. 2025 r.
  • Zblewo – Sucumin (6 km): trwają prace budowlane, zakończenie planowane w I kw. 2026 r.

Ponadto kilka odcinków jest na etapie prac przygotowawczych:

  • Czersk – Czarna Woda (10,3 km): przetarg w systemie Projektuj i buduj planujemy w IV kw. 2024 r.
  • Czarna Woda – Zblewo (17 km): wydanie decyzji środowiskowej w IV kw. 2024 r.
  • Malbork – Królewo (3,5 km): odwołaliśmy się od wydanej decyzji środowiskowej (DŚU).

W ciągu DK22 przewidzieliśmy również realizację dwóch obwodnic:

  • Człuchowa: złożyliśmy wniosek o wydanie DŚU, przetarg w systemie Projektuj i buduj planujemy w IV kw. 2026 r.
  • Starogardu Gdańskiego: weryfikujemy dokumentację z etapu prac przygotowawczych, przetarg w systemie Projektuj i buduj planujemy w IV kw. 2024 r.

Ostatnie dwie inwestycje są realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Więcej pisaliśmy o tym na naszej stronie internetowej.

Łączne koszty rozbudowy DK22 wynoszą ok. 1 mld zł. Do tego należy dodać szacowany na 1,15 mld zł koszt obu obwodnic. Razem będzie to 2,15 mld zł.

{"register":{"columns":[]}}