W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Ostatnie porządki na DK22 między Knybawą i Gnojewem

24.10.2024

Trwają ostatnie prace porządkowe na 5-kilometrowym odcinku drogi krajowej nr 22 między Knybawą i Gnojewem. Stara betonowa nawierzchnia została usunięta a w jej miejsce wybudowaliśmy nową konstrukcję drogi.

Widok na DK22 między Knybawą i Gnojewem

Zakres inwestycji

Na dwóch odcinkach DK22 między Knybawą i Gnojewem przekrój trasy ma układ 2+1, tj. zamienne dwa pasy w jednym kierunku i jeden pas w kierunku przeciwnym, by umożliwić bezpieczne wyprzedzanie innych pojazdów. Jest to jedyny taki układ na drodze krajowej nr 22 w woj. pomorskim.

Przebudowaliśmy skrzyżowania, a dodatkowo w Kończewicach na skrzyżowaniu z drogami do Mątowów i Lisewa postawiliśmy sygnalizację świetlną. W celu skomunikowania przyległych terenów wybudowaliśmy drogi serwisowe. Dodatkowo wzdłuż całego odcinka DK22 powstała ścieżka pieszo-rowerowa, gdzie obecnie prowadzimy jeszcze ostatnie roboty wykończeniowe.

Ponadto przebudowaliśmy przepusty pod drogą krajową nr 22, układ odwodnienia, oświetlenie drogowe oraz zbudowaliśmy kanał technologiczny.

Poprawa bezpieczeństwa na DK22

Celem inwestycji jest zwiększenie przepustowości układu drogowego oraz poprawy bezpieczeństwa (m.in. poprzez rozdzielenie ruchu kołowego, rowerowego i pieszego).

Rozbudowa pozytywnie wpłynie również na jakość życia mieszkańców i środowisko naturalne, m.in. dzięki obniżeniu poziomu hałasu, drgań oraz redukcję ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport.

Ostatnie szlify

Na 5-kilometrowej trasie z Knybawy do Gnojewa trwają jeszcze ostatnie prace wykończeniowe, głównie na poboczach. Zakres robót obejmuje ciąg pieszo-rowerowy oraz pielęgnację zieleni.

Rozbudowa DK22 w woj. pomorskim

Prace na DK22 to element większego programu wzmocnienia drogi do nośności 11,5 t/oś.
W województwie pomorskim obejmuje następujące odcinki:

  • Chojnice – Czersk (22,5 km): trwają prace budowlane, zakończenie planowane w IV kw. 2024 r.
  • Czarlin – Knybawa (4 km): trwają prace budowlane, zakończenie planowane w IV kw. 2024 r.
  • Królewo – granica woj. pomorskiego i warmińsko-mazurskiego (10,5 km): trwają prace budowlane, zakończenie w II kw. 2025 r.
  • Zblewo – Sucumin (6 km): trwają prace budowlane, zakończenie planowane w I kw. 2026 r.

Ponadto kilka odcinków jest na etapie prac przygotowawczych:

  • Czersk – Czarna Woda (10,3 km): przetarg w systemie Projektuj i buduj planujemy w IV kw. 2024 r.
  • Czarna Woda – Zblewo (17 km): wydanie decyzji środowiskowej w IV kw. 2024 r.
  • Malbork – Królewo (3,5 km): odwołaliśmy się od wydanej decyzji środowiskowej (DŚU).

W ciągu DK22 przewidzieliśmy również realizację dwóch obwodnic:

  • Człuchowa: złożyliśmy wniosek o wydanie DŚU, przetarg w systemie Projektuj i buduj planujemy w IV kw. 2026 r.
  • Starogardu Gdańskiego: weryfikujemy dokumentację z etapu prac przygotowawczych, przetarg w systemie Projektuj i buduj planujemy w IV kw. 2024 r.

Ostatnie dwie inwestycje są realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Więcej pisaliśmy o tym na naszej stronie internetowej.

Łączne koszty rozbudowy DK22 wynoszą ok. 1 mld zł. Do tego należy dodać szacowany na 1,15 mld zł koszt obu obwodnic. Razem będzie to 2,15 mld zł.

{"register":{"columns":[]}}