Pomorze lepiej skomunikowane. DK22 z granicy województwa do Buszkowa oddana do użytku
06.09.2023
Kierowcy mają do dyspozycji równą nawierzchnię drogi i nowy most na Chrząstawie. Po zakończeniu prac i ich odbiorze przywrócono też stałą organizację ruchu. Przebudowa 3-kilometrowego odcinka to kolejny etap prac na DK22 w woj. pomorskim.
O zadaniu
W ramach rozbudowy DK22 z granicy woj. wielkopolskiego/pomorskiego do Buszkowa przebudowano m.in. geometrię istniejącego skrzyżowania, zbudowano nowy ciąg pieszo-rowerowy, doświetlono skrzyżowania, wykonano oznakowanie poziome i pionowe oraz zamontowano urządzenia ochrony środowiska.
Dzięki inwestycji powstał także nowy most nad rzeką Chrząstowa. Wzdłuż drogi zbudowano kanał technologiczny, a także zabezpieczono sieci i urządzenia infrastruktury technicznej
Cel inwestycji
Inwestycja przyczyni się do zwiększenia przepustowości układu drogowego oraz poprawy bezpieczeństwa i komfortu wszystkich użytkowników drogi.
Odcinki DK22 w województwie pomorskim
Program wzmocnienie drogi do nośności 11,5 t/oś obejmuje w woj. pomorskim następujące odcinki:
- Granica woj. wielkopolskiego/pomorskiego – Buszkowo o dł. ok. 3 km - inwestycja zakończona w 2023 r.
- Chojnice – Czersk o dł. 22,5 km - trwają prace budowlane, koniec: III kw. 2024 r.
- Starogard Gdański – Swarożyn (wł. Zabagno – Swarożyn) o dł. 2,5 km - trwają prace budowlane, koniec: III kw. 2023 r.
- Czarlin – Knybawa - trwają prace budowlane, koniec: październik 2024 r.
- Knybawa – Gnojewo o dł. 5,6 km - trwają prace budowlane, koniec: wrzesień 2024 r.
- Cisy – Malbork o dł. 1,4 km – inwestycja zakończona w 2022 r.
- Królewo – granica wojeo/warmińsko-mazurskiegwództwa pomorskiego o dł. 10,5 km - trwają prace budowlane, koniec: listopad 2024 r.
Ponadto na kilku odcinkach przygotowywana jest dokumentacja projektowa:
- Czersk – Czarna Woda o dł. 10,3 km, gotowa dokumentacja, trwa aktualizacja Programu Inwestycji;
- Czarna Woda – Zblewo o dł. 17,8 km, trwa opracowanie projektu budowlanego i uzyskiwanie decyzji środowiskowej,
- Malbork – Królewo o dł. 3,5 km, odwołaliśmy się od wydanej decyzji środowiskowej.
W ciągu DK22 22 przewidziano również realizację dwóch obwodnic Człuchowa (obecnie przed wyborem wariantu drogi przez Komisję Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych) i Starogardu Gdańskiego (opracowywana jest Koncepcja programowa). Te inwestycje są realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
Łączne koszty rozbudowy drogi krajowej nr 22 (prace, projektowe, budowlane, około kontraktowe) wynosi ok. 1 mld zł. Do tego należy dodać szacowane na 1,15 mld zł koszty inwestycji obu obwodnic. Razem będzie to 2,15 mld zł.