Rozbudujemy DK22 między Zblewem a Sucuminem
22.12.2023
Zniknie stara betonowa nawierzchnia, a w jej miejsce pojawi się nowa bitumiczna, dostosowana do obciążenia 11,5 t na oś. Właśnie podpisaliśmy umowę z firmą Budowalno-Drogową MTM z Gdyni na rozbudowę ok. 6 km odcinka tej drogi. Łączne koszty inwestycji wyniosą ok. 116 mln zł. To kolejny etap prac przy rozbudowie DK22 w woj. pomorskim.
Zakres zadania
W ramach prac przebudowane zostaną także skrzyżowania, zatoki autobusowe i chodniki. Wzdłuż całego odcinka drogi powstanie ścieżka pieszo-rowerowa, a przejścia dla pieszych/przejazdy pieszo-rowerowe będą wyposażone w dedykowane oświetlenie.
W trzech miejscach staną ekrany akustyczne. Wzdłuż drogi zostanie zbudowany kanał technologiczny. Powstanie także kanalizacja deszczowa oraz oświetlenie drogowe. Czas realizacji zadania to 18 miesięcy od daty zawarcia umowy. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (od 16 grudnia do 15 marca).
Cel inwestycji
Rozbudowa przyczyni się do zwiększenia przepustowości układu drogowego oraz poprawy bezpieczeństwa (m.in. poprzez rozdzielenie ruchu kołowego, rowerowego i pieszego). Zwiększy też dostępność transportową terenów sąsiadujących z inwestycją.
Inwestycja pozytywnie wpłynie również na jakość życia mieszkańców i środowisko naturalne, m.in. dzięki obniżeniu poziomu hałasu, drgań oraz redukcji ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport.
Rozbudowa DK22 w woj. pomorskim
Program wzmocnienia drogi do nośności 11,5 t/oś obejmuje w naszym województwie następujące odcinki:
- Chojnice – Czersk o dł. 22,5 km – trwają prace budowlane, koniec: III kw. 2024 r.
- Czarlin – Knybawa o dł. 4 km – trwają prace budowlane, koniec: październik 2024 r.
- Knybawa – Gnojewo o dł. 5,6 km – trwają prace budowlane, koniec: wrzesień 2024 r.
- Królewo – granica województwa pomorskiego/warmińsko-mazurskiego o dł. 10,5 km, trwają prace budowlane, koniec: listopad 2024 r.
Od września br. kierowcy mogą już korzystać z 3 km odcinka drogi od granicy województw wielkopolskiego i pomorskiego do Buszkowa. Z kolei w III kwartale br. oddany został do użytku ok. 2,5 km odcinek Starogard Gdański – Swarożyn (od Zabagna do Swarożyna).
Ponadto na kilku odcinkach przygotowywana jest dokumentacja projektowa:
- Czersk – Czarna Woda o dł. 10,3 km, gotowa dokumentacja, trwa aktualizacja Programu Inwestycji;
- Czarna Woda – Zblewo 17,8 km, trwa opracowanie projektu budowlanego i uzyskiwanie decyzji środowiskowej,
- Malbork – Królewo o dł. 3,5 km, odwołaliśmy się od wydanej decyzji środowiskowej.
W ciągu DK22 przewidziano również realizację dwóch obwodnic Człuchowa (zatwierdzono protokół KOPI i wybrano wariant) i Starogardu Gdańskiego (opracowywana jest Koncepcja programowa). Te inwestycje są realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
Łączne koszty rozbudowy DK22 wynoszą ok. 1 mld zł. Do tego należy dodać szacowane na 1,15 mld zł koszty inwestycji obu obwodnic. Razem będzie to 2,15 mld zł.