W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rozpoczynamy przetarg na koncepcję programową obwodnicy Starogardu Gdańskiego

12.08.2021

Do Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej przekazaliśmy ogłoszenie o przetargu na koncepcję programową obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22. Inwestycja jest przygotowywana w ramach Programu budowy 100 obwodnic.

Przetarg na koncepcję programową obwodnicy Starogardu Gdańskiego - grafika

Przybliża się realizacja obwodnicy Starogardu Gdańskiego w ciągu drogi krajowej nr 22. Uruchomiliśmy przetarg na przygotowanie kolejnego etapu dokumentacji – koncepcji programowej, która dokładnie pokaże, jak będzie wyglądała przyszła droga. Gotowa dokumentacja będzie podstawą do ogłoszenia przetargu na projekt i budowę. Przypominamy, że wcześniej jeszcze w grudniu 2020 r. Komisja Oceny Przedsięwzięć Inwestycyjnych zatwierdziła wariant V obwodnicy, omijający miasto od południa. W kolejnym kroku w marcu br. złożyliśmy do Urzędu Gminy w Starogardzie Gdańskim wniosek o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach inwestycji. 

Trasa będzie miała ok. 16,1 km długości i klasę GP (droga główna ruchu przyspieszonego). W ramach inwestycji przewidziano budowę czterech węzłów drogowych (ew. skrzyżowań, w zależności od wyników analiz): Starogard Zachód, Starogard Południe, Jabłowo i Starogard Wschód. 

Płynniej, szybciej i bezpieczniej

Głównymi celami budowy obwodnicy są zwiększenie płynności układu komunikacyjnego i skrócenie czasu podróży oraz poprawa bezpieczeństwa ruchu wszystkich użytkowników. Nowa droga to również zapewnienie odpowiednich parametrów nośności nawierzchni, dla przejazdu pojazdów ciężkich o nacisku na oś 11,5 t, zmniejszenie negatywnego oddziaływania transportu na otoczenie, w tym na warunki życia mieszkańców i środowisko. Będzie to możliwe dzięki obniżeniu poziomu hałasu, drgań oraz ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport. 

Program budowy 100 obwodnic w woj. pomorskim

W ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic na lata 2020-2030 w województwie pomorskim powstanie pięć obwodnic: 

  • Brzezia w ciągu DK25 - długość 4,5 km (łącznie wraz z przebudową drogi krajowej - 8,5 km), trwają przygotowania do rozpoczęcia prac budowlanych, 
  • Człuchowa w ciągu DK22 i DK25 - jest przygotowywane Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R), 
  • Słupska i Kobylnicy w ciągu DK21 – trwają prace nad STEŚ-R, w czerwcu br. odbyły się już spotkania z mieszkańcami, 
  • Starogardu Gdańskiego w ciągu DK22 - został złożony wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, ogłosiliśmy przetarg na koncepcję programową, 
  • Sztumu w ciągu DK55 - jest przygotowywana dokumentacja - koncepcja programowej z wariantowaniem przebiegu, materiałami do wniosku o wydanie decyzji środowiskowej oraz projektu budowlanego. 

O Programie

W ramach Programu powstanie 100 obwodnic na sieci dróg krajowych o łącznej długości ok. 830 km. Będą to trasy o najwyższych parametrach technicznych, dostosowane do przenoszenia obciążenia 11,5 t/oś. Inwestycjom tym będą towarzyszyły urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, w tym oświetlenie spełniające wytyczne prawidłowego oświetlenia przejść dla pieszych. 

Koszt realizacji 100 obwodnic został oszacowany na blisko 28 mld zł. Ich budowa będzie finansowana ze środków Krajowego Funduszu Drogowego prowadzonego przez Bank Gospodarstwa Krajowego. Inwestycje związane z budową nowych obwodnic będą realizowane przez Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. 

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}