Wiemy, kto przebuduje DK22 między Czerskiem i Czarną Wodą
07.02.2025
Poznaliśmy oferty w przetargu na zaprojektowanie i przebudowę drogi krajowej nr 22 na odcinku od Czerska do Czarnej Wody. To już kolejne zadanie w ramach poprawy bezpieczeństwa na DK22 w województwie pomorskim.
Przetarg w systemie Projektuj i buduj, dotyczący zaprojektowania i wybudowania nowej konstrukcji jezdni na 10-kilometrowym odcinku DK22, ogłosiliśmy w listopadzie 2024 r.
Weryfikacja ofert
Najniższa oferta na odcinek DK22 Czersk - Czarna Woda, o wartości 153 268 890,42 zł, została złożona przez firmę Budimex. Najwyższą, na kwotę 179 185 454,45 zł, złożyła firma PORR. Budżet GDDKiA na realizację tego zadania wynosi 156 906 240,00 zł. W sumie wpłynęło pięć ofert.
Wykonawca będzie miał 39 miesięcy na wykonanie inwestycji – w tym prace projektowe oraz roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie. Do czasu realizacji robót nie wlicza się okresów zimowych (tj. od 16 grudnia do 15 marca).
Umowę planujemy podpisać w III kwartale 2025 r., tak by budowa mogła zakończyć się w II kwartale 2029 r.
Poprawa bezpieczeństwa na DK22
Celem inwestycji jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, likwidacja miejsc niebezpiecznych oraz poprawa komfortu jazdy. Wybudujemy i przebudujemy drogę na 10-kilometrowym odcinku między Czerskiem i Czarną Wodą. Dodatkowo wzdłuż DK22 powstaną: ciąg pieszo-rowerowy, nowe chodniki, a także zatoki autobusowe wraz z peronami i miejscami na wiaty przystankowe.
Ponadto zbudujemy kanalizację deszczową, kanał technologiczny i zamontujemy urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. W celu ochrony środowiska postawimy ekrany akustyczne oraz zagospodarujemy tereny zielone. Dodatkowo powstanie drogowa stacja meteorologiczna.
Nowy most nad Wdą
W ramach inwestycji w ciągu DK22 wybudujemy ponad 40-metrowy most nad rzeką Wdą. Stary obiekt zostanie rozebrany, a na czas robót postawimy most tymczasowy, by zapewnić przejezdność.
Program przebudowy DK22 w woj. pomorskim
Prace na DK22 to element większego programu wzmocnienia drogi do nośności 11,5 t/oś.
W województwie pomorskim obejmuje on następujące odcinki:
- Królewo - granica woj. pomorskiego i warmińsko-mazurskiego (10,5 km): trwają prace budowlane, udostępnienie trasy dla kierowców planowane w II kw. 2025 r.
- Zblewo - Sucumin (6 km): trwają prace budowlane, udostępnienie trasy dla kierowców w I kw. 2026 r.
- m. Gnojewo i ciąg pieszo-rowerowy Gnojewo - Cisy (5 km): ogłosiliśmy przetarg w systemie Projektuj i buduj, umowę z wykonawcą planujemy podpisać w II kw. 2025 r.
- Czarna Woda - Zblewo (17 km): uzyskanie decyzji środowiskowej w I kw. 2025 r.
W przypadku odcinka Malbork - Królewo (3,5 km) odwołaliśmy się od wydanej decyzji środowiskowej.
W ciągu DK22 przewidzieliśmy również realizację dwóch obwodnic:
- Człuchowa: złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji środowiskowej, przetarg w systemie Projektuj i buduj planujemy ogłosić w IV kw. 2026 r.
- Starogardu Gdańskiego: ogłosiliśmy przetarg w systemie Projektuj i buduj, umowę z wykonawcą planujemy podpisać w II kw. 2025 r.
Ostatnie dwie inwestycje są realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Łączne koszty rozbudowy DK22 wynoszą ok. miliarda zł. Do tego należy dodać szacowany na niemal 1,2 mld zł koszt obu obwodnic. Razem będzie to prawie 2,2 mld zł.
Materiały
Informacja z otwarcia ofert DK22 Czersk-Czarna WodaInformacja_z_otwarcia_ofert_DK22_Czersk-Czarna_Woda.pdf 0.08MB