Wybraliśmy wykonawcę rozbudowy DK22 między Zblewem a Sucuminem
27.10.2023
Wyłoniliśmy najkorzystniejszą ofertę w przetargu na rozbudowę drogi krajowej nr 22 od Zblewa do Sucumina. Przy braku odwołań od rozstrzygnięcia planujemy podpisać umowę z wykonawcą pod koniec 2023 r.
W przetargu na wyłonienie wykonawcy tego odcinka DK22 wpłynęło siedem ofert. Dwie mieściły się w naszym budżecie, który wynosił ok. 90 mln zł. Najkorzystniejszą ofertę na kwotę ok. 79 mln zł złożyła firma Budowlano - Drogowa MTM z Gdyni.
Specyfika zadania
W ramach prac budowlanych rozbudowany zostanie odcinek DK22 od wylotu ze Zblewa do Sucumina o długości ok. 6 km. Obecnie ten fragment drogi jest wykonany z płyt betonowych (na początkowym odcinku przykrytych dywanikiem z nawierzchni bitumicznej), które zostaną rozebrane. Przyszły wykonawca zbuduje nową konstrukcję i nawierzchnię drogi dostosowaną do nośności 11,5 t/oś. W ramach prac przebudowane zostaną skrzyżowania, zatoki autobusowe i chodniki. Wzdłuż całego odcinka drogi powstanie ścieżka pieszo-rowerowa, a przejścia dla pieszych/przejazdy pieszo-rowerowe będą wyposażone w dedykowane oświetlenie.
W trzech miejscach staną ekrany akustyczne. Wzdłuż drogi zostanie zbudowany kanał technologiczny. Powstanie także kanalizacja deszczowa oraz oświetlenie drogowe. Łączne koszty inwestycji wyniosą ok. 116 mln zł.
Cel inwestycji
Inwestycja przyczyni się do zwiększenia przepustowości układu drogowego oraz poprawy bezpieczeństwa (m.in. poprzez rozdzielenie ruchu kołowego, rowerowego i pieszego). Zwiększy też dostępność transportową terenów sąsiadujących z inwestycją.
Rozbudowa pozytywnie wpłynie również na jakość życia mieszkańców i środowisko naturalne, m.in. dzięki obniżeniu poziomu hałasu, drgań oraz redukcji ilości zanieczyszczeń emitowanych przez transport.
Odcinki drogi krajowej nr 22 w woj. pomorskim
Program wzmocnienia drogi do nośności 11,5 t/oś obejmuje w woj. pomorskim następujące odcinki:
-
Granica woj. wielkopolskiego/pomorskiego - Buszkowo o dł. ok. 3 km – inwestycja zakończona w 2023 r.
-
Chojnice - Czersk o dł. 22,5 km – trwają prace budowlane, koniec: III kw. 2024 r.
-
Starogard Gdański - Swarożyn (wł. Zabagno - Swarożyn) o dł. 2,5 km – inwestycja zakończona w 2023 r.
-
Czarlin - Knybawa – trwają prace budowlane, koniec: październik 2024 r.
-
Knybawa - Gnojewo o dł. 5,6 km – trwają prace budowlane, koniec: wrzesień 2024 r.
-
Cisy - Malbork o dł. 1,4 km – inwestycja zakończona w 2022 r.
-
Królewo - granica województwa pomorskiego/warmińsko-mazurskiego o dł. 10,5 km, trwają prace budowlane, koniec: listopad 2024 r.
Od września br. kierowcy mogą już korzystać z 3 km odcinka drogi od granicy województw wielkopolskiego i pomorskiego do Buszkowa, z kolei w III kwartale br. oddany został do użytku ok. 2,5 km odcinek Starogard Gdański - Swarożyn (wł. Zabagno - Swarożyn).
Ponadto na kilku odcinkach przygotowywana jest dokumentacja projektowa:
-
Czersk - Czarna Woda o dł. 10,3 km, gotowa dokumentacja, trwa aktualizacja Programu Inwestycji;
-
Czarna Woda - Zblewo 17,8 km., trwa opracowanie projektu budowlanego i uzyskiwanie decyzji środowiskowej,
-
Malbork - Królewo o dł. 3,5 km, odwołaliśmy się od wydanej decyzji środowiskowej.
W ciągu DK22 przewidziano również realizację dwóch obwodnic Człuchowa (obecnie przed wyborem wariantu drogi przez Komisję Opiniującą Projekty Inwestycyjne) i Starogardu Gdańskiego (opracowywana jest Koncepcja Programowa). Te inwestycje są realizowane w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic.
Łączne koszty rozbudowy DK22 wynoszą ok. 1 mld zł. Do tego należy dodać szacowane na 1,15 mld zł koszty inwestycji obu obwodnic. Razem będzie to 2,15 mld zł.