W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Alternatywny wariant dla przebiegu S11

05.02.2025

Akceptujemy propozycję poprowadzenia drogi ekspresowej S11 od granicy województwa opolskiego i śląskiego do obwodnicy Tarnowskich Gór w alternatywnym przebiegu. Stanowisko w tej sprawie przekazaliśmy dziś do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Katowicach (RDOŚ).

Zdjęcie przedstawia widok z lotu ptaka na autostradę biegnącą przez wiejski krajobraz. Autostrada składa się z dwóch pasów ruchu w każdym kierunku, oddzielonych pasem zieleni. Nad autostradą przebiega wiadukt, który łączy dwie drogi po obu stronach autostrady. Po lewej stronie zdjęcia widać las z drzewami w jesiennych kolorach, a po prawej stronie rozciągają się zielone pola uprawne. Na autostradzie znajduje się kilka pojazdów, w tym ciężarówka i samochody osobowe. Zdjęcie jest interesujące ze względu na kontrast między naturalnym krajobrazem a infrastrukturą drogową oraz piękne jesienne barwy drzew.

RDOŚ uznał, że realizacja inwestycji w wariancie C, który we wniosku o decyzję środowiskową (DŚU) wskazaliśmy jako preferowany, jest niemożliwa. Swoją decyzję argumentuje przewidywanym, negatywnym oddziaływaniem na środowisko. Według RDOŚ nawet przy zastosowaniu działań ochronnych i zabezpieczających nie udałoby się uniknąć znaczącego, negatywnego oddziaływania na środowisko. W szczególności zagrożenia dla rzadkich gatunków sów (sóweczki i włochatki) i ich siedlisk, kolizji trasy ze strefami ochrony ostoi miejsc rozrodu i regularnego przebywania tych gatunków ptaków oraz wpływu na pozostałe gatunki ptaków i ich siedlisk. Ponadto wariant C cechuje duża kolizyjność z ciekami wodnymi, siedliskami płazów i ssaków oraz żerowiskami nietoperzy.

Argumenty za wskazaniem wariantu D

W ocenie RDOŚ najkorzystniejszym dla środowiska rozwiązaniem jest realizacja alternatywnego wariantu oznaczonego kolorem filetowym i literą D. Za tym wariantem przemawiają aspekty środowiskowe w postaci minimalizacji fragmentacji lasów lublinieckich – stanowiących stabilną ostoję dla obu gatunków sów oraz większej ochronie pozostałych gatunków ptaków. Wariant D ma najmniejsze oddziaływanie na inne elementy środowiska za sprawą między innymi braku ingerencji w siedliska płazów i ograniczony wpływ na żerowiska nietoperzy. Do tego ma mniejszą ingerencję w cieki wodne oraz najmniejszą powierzchnią zajętych terenów rolnych i łąk wśród wszystkich wariantów.

S11 gr. woj. opolskiego i śląskiego - węzeł Piekary Śląskie

Realizację 65 km drogi ekspresowej S11 zaplanowaliśmy w systemie Projektuj i buduj na lata 2028-2031, pod warunkiem uzyskania wszystkich niezbędnych decyzji formalno-prawnych (w szczególności DŚU i decyzji ZRID) oraz zapewnienia finansowania dla tej inwestycji. Przypominamy również, że od września 2023 r. dla drugiego odcinka S11, od Małej Panwi (granica powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego) do węzła z autostradą A1 w Piekarach Śląskich, o długości ponad 35 km, trwa także procedowanie DŚU.

Rozstrzygnięcia w sprawie węzła Piekary Śląskie na późniejszym etapie

Na etapie uzyskiwania DŚU dla drugiego odcinka (od granicy powiatów tarnogórskiego i lublinieckiego - węzeł Piekary Śląskie) nie będą następowały ostateczne rozstrzygnięcia w zakresie geometrii węzła Piekary Śląskie i dowiązania się do istniejącej sieci dróg. Analiza szczegółowych rozwiązań projektowych tego węzła przeprowadzana zostanie na etapie opracowania Koncepcji programowej. Będzie ona uwzględniała analizy ruchowe i przepustowości lokalnego układu dróg. Dlatego też we wniosku o DŚU wskazaliśmy wariant węzła o największej zajętości terenu oraz o największym zakresie oddziaływania inwestycji. Dzięki temu nie wstrzymamy procedowania DŚU, a jednocześnie zachowamy możliwość wprowadzenia rozwiązań projektowych węzła, po wykonaniu szczegółowych analiz, na kolejnym etapie realizowania prac przygotowawczych. Przesunięcie wyboru ostatecznych rozwiązań projektowych na węźle Piekary Śląskie wynika z analiz ruchowych, które realizowane były w ramach odrębnego modelu symulacyjnego – mikrosymulacji ruchu pojazdów dla węzła Piekary Śląskie. Wykonane analizy wykazały, że obecnie zaprojektowane geometrie tego węzła nie spełniają oczekiwań co do jego funkcjonalności, w szczególności optymalnej przepustowości na części relacji. Stąd decyzja, że w kolejnym etapie prac przygotowawczych – opracowywania Koncepcji programowej – zostanie uwzględniona szczegółowa analiza geometryczna oraz analiza przepustowości węzła w co najmniej trzech wariantach.

S11 od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie

W ogłoszonym w lipcu 2024 r. przetargu na wykonanie kolejnego etapu przygotowania połączenia drogi ekspresowej S11 z autostradą A1 wpłynęło aż 11 ofert. Najkorzystniejszą z nich złożyła firma Multiconsult z Warszawy. Wykonanie elementów Koncepcji programowej dla odcinka S11 od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie zaoferowała za 6,1 mln zł, wykazując do realizacji tego zadania najbardziej doświadczonych projektantów. Podpisanie umowy zaplanowano na 12 lutego br. Dokumentacja projektowa powinna zostać opracowana w czasie nie dłuższym niż 15 miesięcy od dnia zawarcia umowy.

Cel inwestycji

S11 stanowić będzie szybkie połączenie Górnego Śląska m.in. z Poznaniem oraz Pomorzem Zachodnim. Do 2031 roku, po realizacji wszystkich odcinków, cała trasa S11 będzie liczyć ponad 580 km, a wraz ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina blisko 620 km. W województwie śląskim S11 będzie miała długość około 65 km. W nadchodzących latach pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na połączeniu z autostradą A1 zajmie samochodem osobowym nieco ponad 5 godz. Budowa S11 została przyjęta do zadań inwestycyjnych realizowanych w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.).

Wymagania projektowe

  • klasa techniczna drogi – S   
  • przekrój poprzeczny – 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu)   
  • szerokość pasa ruchu – 3,5 m   
  • szerokość pasa awaryjnego – 2,5 m 

Materiały

S11 od granicy województwa opolskiego i śląskiego do obwodnicy Tarnowskich Gór. Odc.1.
01​_Przebiegi​_S11​_odc​_1.pdf 18.14MB
S11 od Małej Panwi (granica powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego) do węzła z autostradą A1 w Piekarach Śląskich. Odc.2A.
02A​_Przebiegi​_S11​_odc​_2.pdf 11.92MB
S11 od Małej Panwi (granica powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego) do węzła z autostradą A1 w Piekarach Śląskich, Odc. 2B.
02B​_Przebiegi​_S11​_odc​_2.pdf 20.62MB
{"register":{"columns":[]}}