Bezpieczniej i ciszej na DK91 pomiędzy Nową Wsią a Zawadą
10.11.2023
Wprowadziliśmy docelową organizację ruchu na przebudowywanym odcinku drogi. Kończymy też prace wykończeniowe, które nie powinny już powodować utrudnień w ruchu. Na całej długości odcinka wykonano tzw. cichą nawierzchnię. W całości inwestycja powinna zostać zrealizowana do końca listopada br.
Beton asfaltowy do bardzo cienkich warstw redukuje hałas
Taką mieszankę mineralno-asfaltowa o otwartej teksturze (BBTM - beton bitumineuse trés mince - w języku polskim przetłumaczono jako beton asfaltowy do bardzo cienkich warstw) stosuje się do warstw ścieralnych niewielkich grubości - od ok. 20 do 30 mm. Ułożono ją na całej długości odcinka a grubość warstwy to 3 cm. Łącznie na powierzchni ok. 90 tys. m2 ułożono jej 7 tys. ton. Nowoczesne mieszanki typu BBTM, tzw. ciche, charakteryzują się strukturą półotwartą, odporną na działanie wody i mrozu, ale spójną i szczelną, o zwiększonej szorstkości i zdolnościach redukcji hałasu drogowego. Stosowana w niej mieszanka mineralna (kruszywo) ma nieciągłe uziarnienie i tworzy połączenia „ziarno do ziarna”. Po ułożeniu na drodze mieszanka jest zagęszczana walcami. Dzięki odpowiedniej głębokości tekstury nie wymaga stosowania dodatkowej posypki uszorstniającej z drobnego kruszywa. BBTM stosuje się szczególnie tam, gdzie wymagane jest zmniejszenie hałasu drogowego. Dotychczasowe badania wykazały wysoką skuteczność redukcji hałasu, nawet w granicach 5-6 dB względem nawierzchni z tradycyjną mieszanką SMA (mieszanka mineralno-asfaltowa o dużej zawartości grysów, zawierająca również mastyks, czyli mieszankę wypełniacza, piasku, dodatku stabilizującego oraz asfaltu). Nawierzchnie wykonane z mieszanek BBTM są w Polsce alternatywą do stosowanych dotychczas rozwiązań redukujących hałas z drogi, np. ekranów akustycznych.
Inwestycja w liczbach
Na przebudowanym odcinku drogi w niższe warstwy nawierzchni wbudowano około 67 tys. ton masy mineralno-bitumicznej, w tym 38 tys. ton w warstwy podbudowy oraz 22 tys. ton w warstwę wiążącą. Przebudowaliśmy dziewięć skrzyżowań, w tym siedem z drogami gminnymi. Na skrzyżowaniach z drogą powiatową i z drogą wojewódzką wybudowaliśmy również drogowe sygnalizacje świetlne. Przebudowaliśmy także osiem zatok autobusowych i pięć przepustów. Zabudowano także 113 szt. słupów oświetleniowych o wysokości 11 m oraz 24 słupy oświetleniowe o wys. 6 m - dedykowane dla doświetlenia przejść dla pieszych. Długość wybudowanego kanału teletechnicznego to 5,2 km a łączna długość wybudowanej kanalizacji (o średnicy od 300 do 450 mm) wyniosła ponad 6 km.
Cel i zakres inwestycji
Głównym celem zadania jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na 5-kilometrowym odcinku DK91 (dawniej DK1) Nowa Wieś – Zawada oraz podniesienie nośności nawierzchni do 11,5 t/oś. Inwestycja zapewni także bezpieczeństwo pieszym poruszającym się wzdłuż i w poprzek drogi. Ponadto zmniejszone zostanie negatywne oddziaływanie ruchu na otoczenie poprzez zastosowanie cichych nawierzchni na jezdni drogi. Zadanie obejmowało przebudowę: nawierzchni jezdni, skrzyżowań z drogami poprzecznymi, poboczy, zatok autobusowych, istniejących chodników i budowę ich nowych odcinków. Powstały zjazdy na drogi dojazdowe, do pól oraz do posesji przyległych. Przebudowano istniejące przepusty, system odwodnienia. Wykonano także nowe urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD) oraz oświetlenie drogi. Dla podniesienia bezpieczeństwa pieszych, wszystkie przejścia przez DK91 poza obrębem skrzyżowań z sygnalizacją świetlną zostały dodatkowo wyposażone w sygnalizację ostrzegawczą. Przebudowywany odcinek dawnej DK1 zlokalizowany jest w granicach województwa śląskiego na terenie powiatu częstochowskiego, w gminach Poczesna oraz Kamienica Polska. Na terenie gminy Poczesna droga przebiega przez miejscowości Poczesna i Kolonia Poczesna, natomiast na terenie gminy Kamienica Polska przez miejscowości Wanaty oraz Zawada.
Realizacja inwestycji
Wykonawcą przebudowy tego niemal 5-kilometrowego odcinka DK91, o wartości ponad 63 mln zł, jest konsorcjum, w skład którego weszły firma Bitum (lider) oraz Drog-Bud, OLS, HUCZ, Domax Arkadiusz Mika oraz Larix. Umowę na roboty podpisaliśmy we wrześniu 2021 r., z pierwotnym terminem zakończenia prac przypadającym na listopad 2022 r. Termin ten, za sprawą realizacji nieprzewidzianych w umowie dodatkowych prac związanych z rozbiórką przepustów, kostki klinkierowej, elementów betonowych i kamiennych oraz wzmocnieniem podłoża gruntowego, zostanie wydłużony do listopada 2023 r. W br. realizowano roboty na pięciu zamkniętych odcinkach drogi (naprzemiennie na jezdni lewej i prawej), na których wykonano m.in. przebudowę przepustów, budowę kanalizacji deszczowej, kanału technologicznego, oświetlenia drogowego. Przebudowano sieci wodociągowe. Wykonano również nową konstrukcję drogi.
Źródło finansowania
Inwestycja jest finansowana ze środków budżetowych będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.