W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Dobre rozpoznanie gwarancją skutecznego remontu

28.07.2021

Wyznaczono 61 odwiertów do badań geologicznych i wykonano już 15 z nich. Analiza pobranych próbek i wyniki pozostałych badań geotechnicznych zostaną przekazane firmie wyłonionej w przetargu na wykonanie projektu remontu nawierzchni autostrady A1 na odcinku Pyrzowice - Piekary Śląskie.

Fotografia obrazująca wykonywanie badań na jezdni autostrady. Widoczne pojazdy specjalistyczne do odwiertów w konstrukcji jezdni wraz z obsługującymi je operatorami i laborantami. Miejsce badań na prawym pasie jezdni wyłączone z ruchu i zabezpieczone słupkami drogowymi. Po lewym pasie poruszają się pojazdy korzystające z autostrady. Autostrada wyposażona jednostronnie w ekrany akustyczne.

Wykonanie kompleksowego remontu około 15 km jezdni autostrady wynika z konieczności usunięcia zniekształceń nawierzchni, które uwidoczniły się w trakcie jej użytkowania.  Spowodowała je aktywność chemiczna użytych materiałów, które w trakcie wbudowywania spełniały wymagania projektowe i kontraktowe, a po wbudowaniu w nawierzchnię zaczęły przejawiać cechy wysadzinowe. O ustaleniach przyczyn odkształceń szerzej informowaliśmy tutaj.

Niezwykle ważnym elementem projektu remontu nawierzchni będzie część geotechniczna. Część badań geologicznych i rozpoznawczych do tej dokumentacji projektowej wykonają laboratoria drogowe GDDKiA. Na odcinku objętym odkształceniami nawierzchni wyznaczono 61 odwiertów, z czego 54 zlokalizowanych jest na trasie głównej autostrady, a pozostałe na terenach Miejsc Obsługi Podróżnych i w nasypach dróg poprzecznych przechodzących nad autostradą. Sprawdzamy również szczelność i stan techniczny kanalizacji deszczowej. Jeszcze w tym tygodniu zostaną przeprowadzone wykopy odkrywkowe w pasie rozdziału, aby pobrać i zbadać materiał z: jezdni, podbudowy, warstwy mrozoochronnej oraz zasypek kanalizacji. Wykonano już 15 odwiertów o głębokości od 6 do 12 m. Wykonywanie kolejnych odwiertów zacznie się w sierpniu. Jednocześnie trwa badanie i analiza już pobranych próbek z tego odcinka autostrady. Do Laboratorium GDDKiA w Jaworznie dostarczono już 88 próbek. Ponadto na przedmiotowym odcinku wykonano już pomiary ugięć sprężystych aparatem FWD, a kolejne są zlecane.

Wyniki wykonanych przez GDDKiA badań zostaną uzupełnione o kolejne, przeprowadzone już przez wykonawcę dokumentacji, który na podstawie tak wykonanego całościowego rozpoznania zaprojektuje remont nawierzchni autostrady.

Jeśli warunki pogodowe pozwolą, diagnostyka nawierzchni i badania geotechniczne powinny się zakończyć pod koniec III kwartału br. Ogłoszenie przetargu na wykonanie dokumentacji projektowej remontu autostrady powinno nastąpić na początku IV kwartału br.

Zdjęcia (1)

{"register":{"columns":[]}}