Dzięki rządowemu Programowi Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej powstaną kolejne sygnalizacje świetlne w województwie śląskim. Tym razem inwestycje zrealizujemy na południu województwa.
29.12.2021
Ogłosiliśmy postępowanie przetargowe na wykonanie sygnalizacji na przejściach dla pieszych na DK1 w Piasku, Goczałkowicach-Zdroju, Czechowicach-Dziedzicach, jak również na DK52 w Kozach i DK81 w Ochabach i Harbutowicach.
Zakres inwestycji
Inwestycje będą realizowane w formule Projektuj i buduj. W ich zakres wchodzi opracowanie dokumentacji projektowej i projektu docelowej organizacji ruchu, wykonanie robót budowlanych i montażowych sygnalizacji świetlnej, dedykowanego oświetlenia oraz zasilania. Tam, gdzie jest to zasadne, powstaną też chodniki prowadzące do przejść dla pieszych. Całość zadania powinna zostać wykonana w czasie nie dłuższym niż osiem miesięcy, licząc od daty podpisania umowy. Czas trwania realizacji inwestycji stanowi kryterium pozacenowe oceny oferty i może zostać skrócony maksymalnie o cztery miesiące.
DK1
W Piasku powstanie wzbudzana sygnalizacja świetlna na przejściu dla pieszych w rejonie skrzyżowania z ul. Podleśną, wraz z oświetleniem strefy przejściowej i samego przejścia dla pieszych. Przebudowane zostaną również dojścia do istniejącego przejścia dla pieszych.
W Czechowicach-Dziedzicach na przejściu dla pieszych w rejonie skrzyżowania z ul. Kopernika powstanie sygnalizacja ostrzegawcza wraz z oświetleniem strefy przejściowej na dojeździe do przejścia oraz wykonane zostaną dojścia do przejścia zarówno od strony wschodniej, jak i zachodniej drogi krajowej nr 1.
W Goczałkowicach-Zdroju powstanie wzbudzana sygnalizacja świetlna na przejściu dla pieszych w rejonie skrzyżowania z ul. Stawową, również z oświetleniem strefy przejściowej i samego przejścia. Wykonane zostaną także dojścia dla pieszych zarówno od ul. Stawowej, jak i Borowinowej.
DK52
W Kozach powstaną trzy sygnalizacje ostrzegawcze na przejściach dla pieszych, które dodatkowo zostaną doświetlone. Pierwsza na przejściu dla pieszych w rejonie skrzyżowania z ul. Południową, druga na odcinku pomiędzy skrzyżowaniami z ul. Topolową oraz Chmielową, oraz trzecia w rejonie skrzyżowania z ul. Podgórską.
DK81
W Ochabach powstanie sygnalizacja świetlna ostrzegawcza na przejściu dla pieszych zlokalizowanym w obrębie skrzyżowania z ul. Baranowicką (w rejonie restauracji). W ramach tej lokalizacji wykonane zostaną także doświetlenia przejścia wraz ze strefami przejściowymi oraz wybudowane dojścia dla pieszych.
W okolicach ul. Wiklinowej (przed restauracją) w bezpośrednim sąsiedztwie istniejących zatok autobusowych zmodernizowana z kolei zostanie istniejąca sygnalizacja ostrzegawcza na przejściu dla pieszych, poprzez wymianę kasetonów ze znakami D-6 (Przejście dla pieszych) oraz wykonanie stałego przyłącza zasilającego w energię elektryczną. Skorygowane zostaną również dojścia do przejścia dla pieszych oraz wykonane zostanie doświetlenie stref przejściowych, oraz samego przejścia.
W okolicach zjazdu z DK81 (łącznika) do ul. Wiślańskiej w Harbutowicach powstanie sygnalizacja ostrzegawcza na przejściu dla pieszych wraz z doświetleniem stref przejściowych na dojeździe do niego, a samo przejście również zostanie oświetlone.
Kryteria wyboru oraz termin składania ofert
Kryterium oceny ofert stanowi cena (60 proc.) oraz termin wykonania (40 proc.). Na oferty czekamy do 24 stycznia 2022 r.
Cel
Budowa sygnalizacji świetlnych i ostrzegawczych to kolejne działanie na rzecz poprawy BRD. Sygnalizacje świetlne na przejściach dla pieszych i skrzyżowaniach oraz sygnalizacje ostrzegawcze umożliwią pieszym bezpieczne i bardziej komfortowe przekraczanie jezdni. Dzięki wykonaniu dedykowanego oświetlenia ulicznego zwiększymy widoczność pieszych w strefie przejść. Umożliwi to również wcześniejszą reakcję kierowców na sytuację na drodze. Budowa sygnalizacji świetlnych to skuteczne i efektywne rozwiązanie z zakresu inżynierii drogowej, znacznie podnoszące poziom bezpieczeństwa ruchu - szczególnie w grupie najbardziej narażonych na poważne skutki zdarzeń drogowych, niechronionych użytkowników dróg - pieszych. Realizacja inwestycji przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa ruchu drogowego na istniejących drogach.
Program
Realizacja tej i przygotowywanych kolejnych inwestycji poprawiających bezpieczeństwo na drogach jest możliwa dzięki rządowemu Programowi Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Głównym celem Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Celami szczegółowymi są ochrona uczestników ruchu oraz zapewnienie infrastruktury drogowej, mającej wpływ na wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez redukcję liczby wypadków i ich ofiar.
Realizacja zadań w ramach Programu umożliwi eliminację realnych i potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w połączeniu z zadaniami realizowanymi w PBDK, pozwoli docelowo na zmniejszenie liczby odcinków niebezpiecznych. Program wskazuje źródła finansowania oraz określa zakres rzeczowy zadań przewidywanych do realizacji. Jest spójny ze Strategią na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Strategią Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku oraz komplementarny z działaniami realizowanymi w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.)
Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook, Twitter i Instagram.