W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Informujemy o postępach prac na S1 pomiędzy Podwarpiem a Dabrową Górniczą

26.10.2021

Jak w praktyce wygląda realizacja inwestycji drogowej, tak ważnej dla mieszkańców Dąbrowy Górniczej i okolicznych miejscowości? O tym, 25 października, informowaliśmy mieszkańców w Domu Kultury Ząbkowice w Dąbrowie Górniczej.

S1 Podwarpie - Dąbrowa Górnicza

Postęp prac

Aktualnie budowa drogi ekspresowej S1, na odcinku od Podwarpia do Dąbrowy Górniczej, jest zaawansowana w prawie 12 proc. Obecnie wykonawca skupia się na budowie dwóch kładek dla pieszych w Dąbrowie Górniczej, aby w możliwie najkrótszym czasie umożliwić bezpieczne przemieszczanie się pieszych nad terenem budowy. Jedna z kładek zlokalizowana jest przy ulicy Karsów, gdzie obecnie ruch pieszych sterowany jest wzbudzaną sygnalizacją świetlną. Drugą kładkę zlokalizowano przy ulicy Kusocińskiego. Budowa kładki na ulicy Karsów jest już zaawansowana w 60 proc., a na ulicy Kusocińskiego w 40. Udostępnienie kładek planujemy w trzecim kwartale 2022 r. 

Organizacja ruchu w czasie robót

Główny front robót realizowany jest na zamkniętym odcinku jezdni w kierunku południowym (Pyrzowice). W związku z tym, dwukierunkowy ruch na jezdni w kierunku północnym odbywa się po jednym pasie w każdą stronę. Tylko w okolicach nowo budowanych obiektów mostowych ruch odbywa się po zewnętrznych pasach jezdni w obu kierunkach.  

Dla zwiększenia bezpieczeństwa ruchu zostały wykonane dwa tymczasowe ronda, pozwalające na bezpieczne włączenie się do ruchu na przebudowywanym odcinku. Pierwsze rondo zlokalizowano w okolicach ulicy Ujejskiej, drugie w okolicach ulicy Konstytucji. W ostatnim czasie na wniosek Urzędu Miasta Dąbrowa Górnicza wprowadzono ograniczenia poruszania się pojazdów powyżej 3,5 t na części dróg przylegających do przebudowywanej DK1, a także zamontowano sygnalizację świetlną ostrzegawczą przed przejściami dla pieszych.  

W najbliższym czasie planowana jest kolejna zmiana organizacji ruchu na DK1, polegająca na przełożeniu ruchu między jezdniami w rejonie wyburzanego wiaduktu w ciągu ulicy Ujejskiej. Zostaną wdrożone również rozwiązania poprawiające bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych poprzez wykonanie azylu przy zastosowaniu barier betonowych. 

W przyszłości mogą nastąpić także lokalne zmiany w obrębie jezdni DK1, na potrzeby rozbiórki lub budowy kolejnych obiektów inżynierskich. Te zmiany nie powinny wpływać już na organizację ruchu w obrębie skrzyżowań z drogami bocznymi. 

Przełożenie ruchu na nowo budowaną - prawą jezdnię drogi ekspresowej S1 planowane jest w IV kwartale 2022 r. 

Co się będzie działo na budowie jeszcze w tym roku

Będziemy głównie kontynuowali już rozpoczęte wcześniej prace, takie jak przebudowy lub budowy sieci gazowych, teletechnicznych, elektroenergetycznych. Wykonywane będą też roboty drogowe związane z budową nasypu, wykopu oraz warstw konstrukcyjnych, mając na uwadze konieczność zachowania ciągłości ruchu na DK1 oraz drogach przyległych.​  

Rozbierane będą również istniejące obiekty inżynierskie w ciągu DK1. Kontynuowana będzie budowa kładek dla pieszych i wiaduktów drogowych w ciągach dróg Ujejskiej i Konstytucji oraz na budowanym węźle Ząbkowice. W międzyczasie przystąpimy do budowy wiaduktu drogowego w ciągu ulicy Krynicznej ​oraz do budowy sieci wodociągowej na terenie Dąbrowy Górniczej i sieci wody przemysłowej.​  

Podstawowe informacje o inwestycji 

Zadanie polega na przebudowie odcinka drogi krajowej nr 1 do parametrów drogi ekspresowej na długości 6,95 km z dostosowaniem nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś. 

  W ramach inwestycji wybudowane zostaną cztery mosty, cztery wiadukty, dwa przepusty i dwie kładki dla pieszych. Powstanie także mur oporowy, siedem przejść dla zwierząt oraz dwa węzły: Dąbrowa Górnicza Ząbkowice oraz Dąbrowa Górnicza Pogoria.  

Kalendarium 

  • 11 września 2020 r. - podpisanie umowy na roboty o wartości 282 122 728,56 zł 

  • 26 listopada 2020 r. - podpisanie umowy o dofinansowaniu z Unii Europejskiej. Całkowita wartość projektu to 302 519 189 zł, przy czym maksymalna kwota dofinansowania z UE wyniesie 168 399 881,53 zł.  

  • grudzień 2023 r. - planowane zakończenie robót 

 

Aktualne informacje znaleźć można na stronie inwestycji.  

 

Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook, Twitter i Instagram.    

 

Zdjęcia (9)

{"register":{"columns":[]}}