W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jeden z jedenastu

15.01.2025

W przetargu na wykonanie kolejnego etapu przygotowania połączenia drogi ekspresowej S11 z autostradą A1 w woj. śląskim, ogłoszonym w lipcu 2024 r., wpłynęło aż 11 ofert. Najkorzystniejszą z nich złożyła firma Multiconsult z Warszawy.

Plan orientacyjny odc. 2.2. S11 (od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie)

Wykonanie elementów Koncepcji programowej dla odcinka S11 od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie zaoferowała za 6,1 mln zł, wykazując do realizacji tego zadania najbardziej doświadczonych projektantów. Jeśli do 27 stycznia br. nie wpłyną odwołania od wyboru oferty, to podpisanie umowy mogłoby nastąpić w pierwszej połowie lutego. Dokumentacja projektowa powinna zostać opracowana w czasie nie dłuższym niż 15 miesięcy od dnia zawarcia umowy.  

Jak wybieraliśmy

O wyborze najkorzystniejszej oferty zadecydowały: cena (60 proc.) oraz doświadczenie wykonawcy (40 proc.). Drugie kryterium zależne było od doświadczenia pracowników skierowanych do realizacji tego zadnia projektowego, w szczególności: projektantów drogowych, mostowych, geologów i hydrologów (po 10 proc.).

Zakres zamówienia

Prace projektowe uwzględnią poprowadzenie drogi ekspresowej S11 na odcinku od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie w korytarzu wariantu II (niebieskiego). Projektanci opracują minimum trzy nowe warianty rozwiązań geometrycznych węzła Piekary Śląskie. Dla tego węzła wykonana zostanie także analiza przepustowości za pomocą mikrosymulacji ruchu dla wszystkich wariantów węzła w celu potwierdzenia poprawności przyjętych rozwiązań projektowych. Ponadto prace projektowe obejmą analizy i prognozy ruchu, z uwzględnieniem planowanej obwodnicy Nakła Śląskiego i Świerklańca oraz wyników najbardziej aktualnego Generalnego Pomiaru Ruchu. 

Dokumentacja obejmie również przebudowę lub rozbudowę istniejącego węzła Piekary Śląskie, a także drogi wojewódzkiej nr 911 (wyłącznie w niezbędnym zakresie). Zakres przebudowy drogi wojewódzkiej będzie wynikał z przeprowadzonych przez wykonawcę analiz. Jego zadaniem będzie przygotowanie dokumentacji pod kątem budowy dodatkowych jezdni po obu stronach przyszłej S11 i budowy połączeń z drogami poprzecznymi krzyżującymi się z ekspresówką. Dokumentacja projektowa obejmie również budowę obiektów inżynierskich, przepustów drogowych, urządzeń ochrony środowiska, oświetlenia drogowego, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, a także przebudowę i zabezpieczenie kolidującej infrastruktury niezwiązanej z drogą. 

Ze względu na szczegółową analizę geometryczną i analizę przepustowości węzła Piekary Śląskie, nie możemy na tym etapie wykluczyć konieczności uzyskania nowej decyzji środowiskowej (DŚU). Wynika to z potencjalnych zmian projektowych na węźle Piekary Śląskie w stosunku do rozwiązań z etapu STEŚ. Wówczas wykonawca powinien opracować materiały do wniosku o wydanie DŚU oraz – w razie konieczności – uzyskać decyzję.

W oczekiwaniu na decyzję środowiskową

Przypomnijmy, że w ubiegłym roku złożyliśmy wnioski o wydanie decyzji środowiskowych dla całej trasy w woj. śląskim. Trasa będzie przebiegać według wariantu opracowanego na etapie Studium-techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ). Na węźle Piekary Śląskie S11 łączyć się będzie z autostradą A1, drogą wojewódzką nr 911 oraz drogami lokalnymi. Dokumentacja projektowa dla S11 została podzielona na następujące odcinki: 

  • od granicy woj. opolskiego i śląskiego do granicy powiatów tarnogórskiego i lublinieckiego, 
  • od granicy powiatów tarnogórskiego i lublinieckiego do węzła Radzionków, 
  • od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie.

Wymagania projektowe

  • klasa techniczna drogi – S  
  • przekrój poprzeczny – 2x2 (dwie jezdnie po dwa pasy ruchu)  
  • szerokość pasa ruchu – 3,50 m  
  • szerokość pasa awaryjnego – 2,50 m 

Cel inwestycji

Trasa stanowić będzie szybkie połączenie Górnego Śląska m.in. z Poznaniem oraz Pomorzem Zachodnim. Do 2030 roku, po realizacji wszystkich odcinków, cała trasa S11 będzie liczyć ponad 580 km, a wraz ze wspólnym przebiegiem S6 od Kołobrzegu do Koszalina blisko 620 km. W województwie śląskim S11 będzie miała długość około 65 km. W nadchodzących latach pokonanie trasy z Kołobrzegu do węzła Piekary Śląskie na połączeniu z autostradą A1 zajmie samochodem osobowym nieco ponad 5 godz. Budowa S11 została przyjęta do zadań inwestycyjnych realizowanych w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych do 2030 r. (z perspektywą do 2033 r.). 

{"register":{"columns":[]}}