W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Jesteśmy gotowi na przyjęcie zimy

24.10.2024

Zakończyliśmy przygotowania do nadchodzącego sezonu zimowego. Blisko 1460 km dróg krajowych będziemy utrzymywali tej zimy, w tym ponad 495 km to odcinki dwujezdniowe. Prace ściśle związane z zimowym utrzymaniem dróg (ZUD), w szczególności odśnieżanie i usuwanie śliskości, prowadzone są w trybie 24-godzinnym, 7 dni w tygodniu. Realizowane będą przez wykonawców wyłonionych w przetargach, z którymi GDDKiA zawarła umowy na utrzymanie całej sieci.

Zdjęcie ukazuje widok z lotu ptaka na obwód utrzymania autostrady, otoczony lasami. W jego skład wchodzą liczne budynki, parkingi oraz otwarte przestrzenie. Dominują dwa duże, czerwone budynki oraz centralny kompleks o wielu sekcjach, z dodatkowymi mniejszymi strukturami wokół. Na zdjęciu, w centralnej części widać zgromadzony liczny sprzęt do zimowego utrzymania dróg. Obiekt jest ograniczony drogą na pierwszym planie oraz autostradą w tle. Okoliczny teren jest głównie zalesiony, z kilkoma polanami i dodatkowymi drogami. Widok ten podkreśla rozmieszczenie i infrastrukturę obiektu oraz jego położenie w naturalnym otoczeniu i dostępność poprzez główne drogi.

Sprzęt i materiały do zwalczania śliskości zimowej

Zgromadziliśmy już ponad 30 tys. ton soli drogowej – głównego materiału do zwalczania śliskości zimowej dróg i chodników. Nasze magazyny mają pojemność ponad 40 tys. ton, zatem ich wypełnienie osiągnęło poziom ponad 75 proc. W ubiegłym roku zużyliśmy blisko 33 tys. ton soli.

Ochrona czynna i bierna

Na ten rok zabezpieczyliśmy blisko 230 jednostek sprzętu do zwalczania śliskości. Największą część z nich stanowią pługosolarki – 146 szt. Wśród tego sprzętu znajdziemy również pługi wirnikowe, sprzęt uniwersalny typu Unimog, równiarki czy spycharki. Aby ochronić korpus drogowy przed nawiewaniem śniegu, zostaną ustawione zasłony przeciwśnieżne na długości ponad 29 km.

Standardy ZUD

W pierwszym, najwyższym standardzie zimowego utrzymania będziemy utrzymywali ponad 588 km. Objęte są nim drogi międzynarodowe i krajowe o bardzo dużym znaczeniu komunikacyjnym.  

Do tej grupy należą autostrada A1 i A4, droga ekspresowa S1 i część DK1 na odcinku Pyrzowice – węzeł Podwarpie – węzeł Dąbrowa Górnicza Podlesie – Tychy – węzeł Bielsko-Biała Komorowice – węzeł Żywiec Soła – węzeł Przybędza oraz droga ekspresowa S52 na odcinku granica państwa – węzeł Cieszyn Zachód – Bielsko-Biała. 

 W tym standardzie jezdnia jest odśnieżana na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi w taki sposób, że nie może występować warstwa zajeżdżonego śniegu. Po ustaniu opadów śniegu śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe może występować do 6 godz. 

Do drugiego standardu przypisano większość pozostałych dróg krajowych - blisko 625 km dróg. Objęte są nim drogi o dużym znaczeniu komunikacyjnym. W tym standardzie jezdnia jest odśnieżana na całej szerokości łącznie z poboczami utwardzonymi.  

Po ustaniu opadów śniegu śnieg luźny może zalegać do 4 godz., zaś błoto pośniegowe i warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości nieutrudniającej ruchu może występować do 6 godz. 

Trzecim standardem objęte są drogi o mniejszym znaczeniu komunikacyjnym. W naszym zarządzie to tylko 8 km drogi krajowej nr 42 pomiędzy Kleśniskami a Grabarzami. 

Jezdnia jest odśnieżona na całej szerokości, a śliskość zimowa zlikwidowana m.in. na skrzyżowaniach z innymi drogami publicznymi utwardzonymi, na skrzyżowaniach z liniami kolejowymi, na odcinkach o pochyleniu >4 proc. oraz na przystankach autobusowych. Śnieg luźny, warstwa zjeżdżonego śniegu o grubości utrudniającej ruch samochodów osobowych oraz zaspy mogą występować do 6 godz. od momentu ustaniu opadów śniegu. 

Szczegóły dotyczące standardów zimowego utrzymania dróg krajowych opisane są w zarządzeniu Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad. W przypadkach długotrwałego występowania skrajnie niekorzystnych warunków pogodowych, w szczególności takich jak zawieje i zamiecie śnieżne czy długotrwałe burze śnieżne, niweczących efekty odśnieżania dróg, osiągnięcie i utrzymanie na drogach standardu docelowego może być utrudnione. Co za tym idzie, mogą zdarzyć się odstępstwa od przyjętych standardów ZUD. 

Kto jest zarządcą tej drogi

Należy pamiętać, że GDDKiA nie utrzymuje dróg krajowych przebiegających przez miasta na prawach powiatu, których mamy w Polsce 66, zaś w województwie śląskim aż 19. Za wszystkie drogi publiczne, także krajowe (z wyjątkiem autostrad i dróg ekspresowych) leżące w granicach takiego miasta odpowiada jego prezydent. Drugim wyjątkiem dotyczącym dróg krajowych są odcinki autostrad płatnych zarządzane przez koncesjonariuszy, W naszym przypadku to A4 od Katowic do Krakowa, która jest zarządzana przez spółkę Stalexport Autostrada Małopolska.

Informacje o warunkach ruchu na drogach krajowych

W GDDKiA działają Punkty Informacji Drogowej, które zbierają dane o stanie dróg i przekazują je ich użytkownikom oraz mediom. Informacje umieszczane są także na stronie internetowej drogi.gddkia.gov.pl. Szczegółowe informacje o warunkach drogowych panujących na drogach krajowych podawane są również pod całodobowym numerem Informacji Drogowej GDDKiA 19 111. GDDKiA korzysta z dostępnych prognoz pogody, dzięki którym może podejmować również działania prewencyjne, takie jak posypywanie dróg solą tuż przed lub na samym początku opadów śniegu.

Kierowco! Chcesz przejechać - przepuść

Zadaniem kierowców obsługujących sprzęt do zimowego utrzymania dróg jest zapewnienie przejezdności. Odśnieżanie można prowadzić jednym pługiem lub zespołem pługów. Prędkość pojazdów uzależniona jest od stanu drogi oraz panujących warunków atmosferycznych. Zwykle poruszają się z prędkością ok. 40-50 km/h. Za sobą pozostawiają jednak odśnieżoną drogę - bezpieczniejszą i gwarantującą płynniejszy ruch. Mimo że służby drogowe posługują się żółtymi światłami sygnalizacyjnymi, a nie jak Policja czy pogotowie ratunkowe niebieskimi, pełnią rolę zbliżoną do tej przypisanej służbom porządkowym i ratowniczym.  

Dlatego apelujemy o przepuszczanie takich pojazdów. Utrudnianie im pracy, np. poprzez nieprzepuszczanie na drodze, zajeżdżanie drogi czy spychanie do rowów, stanowi zagrożenie dla zdrowia i życia zarówno pracowników służb, jak i innych użytkowników dróg.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}