W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kontynuujemy przebudowę DK91

06.08.2024

Obecnie zarządzamy dwoma odcinkami DK91. Północny, o długości 21,8 km, zaczyna się na granicy województw łódzkiego i śląskiego i biegnie aż do północnych granic Częstochowy. Południowy, ciąg dawnej gierkówki, o długości 40,8 km, biegnie od południowej granicy Częstochowy do węzła Podwarpie na S1.

Widok z lotu ptaka na drogę krajową z wieloma pasami, otoczoną z jednej strony zielonymi drzewami, a z drugiej polami uprawnymi. Kontrast między naturalnym krajobrazem a drogą tworzy wyraźne oddzielenie, podkreślając, jak infrastruktura łączy się z otoczeniem. Na drodze widoczne są pojazdy, wskazując na ruch drogowy.

Zmodernizujemy ponad 40 km DK91 w województwie śląskim

Do 2027 r. chcemy zmodernizować całą południową część drogi krajowej nr 91 na Śląsku. Kierowcy korzystają już z 10 km przebudowanej drogi. Pierwszy, 5-kilometrowy odcinek Nowa Wieś - Zawada udostępniliśmy kierowcom w listopadzie 2023 r., drugi pomiędzy Markowicami a Brudzowicami w lipcu br. Na kolejnych trzech odcinkach (Częstochowa - Nowa Wieś, Siedlec Duży - Koziegłowy, Zawada - Siedlec Duży) o łącznej długości blisko 14,5 km prowadzone są prace. Dla pierwszych dwóch odcinków terminy umowne wskazują zakończenie prac jeszcze w tym roku. Jednakże wykonawcy złożyli już roszczenia terminowe. To, czy czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców i podpisaniu ewentualnych aneksów do umów. Natomiast zakończenie prac dla odcinka Zawada - Siedlec Duży przypada w marcu 2026 r.

Przed nami jeszcze przebudowa kilkunastu kilometrów

Dla odcinka Koziegłowy - Markowice o długości 5,3 km została już wykonana dokumentacja projektowa. Dla odcinków Siewierz - Podwarpie oraz Brudzowice - Siewierz o łącznej długości 11,1 km trwa jeszcze projektowanie.

Odcinki w realizacji

Częstochowa - Nowa Wieś

Przebudowę ponad 4,6-kilometrowego odcinka firma PORR wyceniła na ponad 95 mln zł. Umowę podpisaliśmy 25 lipca 2023 r. z terminem zakończenia prac przypadającym na koniec listopada 2024 r. Początek odcinka zlokalizowany jest na granicy Częstochowy i Wrzosowej, a jego koniec na wysokości stacji paliw przed skrzyżowaniem z ulicami Południową i Handlową w Poczesnej. Obecnie na wyłączonej z ruchu jezdni w kierunku Częstochowy wykonawca prowadzi prace związane z rozbiórką istniejącej konstrukcji drogi, wymianą i wzmocnieniem słabonośnego gruntu, ułożeniem kolejnych warstw konstrukcyjnych (mrozozoochronnej i podbudowy pomocniczej), budową kanału technologicznego, montuje przepusty rurowe oraz wykonuje kanalizację deszczową, która przejmie wody opadowe i roztopowe z pasa drogowego drogi krajowej. Zgodnie z obowiązującą organizacją ruch dwukierunkowy pojazdów odbywa się na jezdni w kierunku Katowic, a w związku z wprowadzonymi ograniczeniami w dostępności na skrzyżowaniach drogi krajowej z drogami poprzecznymi wyznaczone zostały objazdy.

Siedlec Duży - Koziegłowy

Wartość umowy z 25 lipca 2023 r. z firmą PORR to ponad 81 mln zł za przebudowę ponad 4,4-kilometrowego odcinka. Jego początek zlokalizowany jest ponad 100 metrów za ul. Leśną w Siedlcu Dużym, a koniec około 600 m przed skrzyżowaniem z ul. Lipową w Koziegłowach. W październiku ub.r. wprowadzono tymczasową organizację ruchu. Zamknięto jezdnię w kierunku Częstochowy na odcinku 4 km, pomiędzy skrzyżowaniami w Siedlcu Dużym (skrzyżowanie DK91 z ul. Jana Pawła II) i w Koziegłowach (skrzyżowanie DK91 z DW789). Rozbierana jest stara nawierzchnia, a ruch dwukierunkowy pojazdów odbywa się na jezdni w kierunku Katowic. Zaawansowanie rzeczowe na tym odcinku osiągnęło 5 procent. Umowny termin zakończenia prac przypada na koniec listopada 2024 r.

Zawada - Siedlec Duży

W lutym 2024 r. podpisaliśmy umowę na przebudowę 5,5 km odcinka DK91 pomiędzy Zawadą a Siedlcem Dużym. Przebudowę w 18 miesięcy (bez okresów zimowych) za ponad 119 mln zł wykona konsorcjum firm NDI oraz NDI Sopot. Tym samym termin zakończenia prac przypada na marzec 2026 r. Wykonawca zakończył już prace związane z usunięciem zieleni kolidującej z inwestycją oraz dokonał rozbiórki istniejącej nawierzchni asfaltobetonowej. Obecnie na wyłączonej z ruchu jezdni w kierunku Częstochowy prowadzone są prace związane z rozbiórką kolejnych warstw istniejącej konstrukcji drogi, wykonywane są wykopy pod koryto drogi, trwa także wzmocnienie słabonośnego podłoża oraz warstwy mrozozoochronnej. Równolegle realizowane są prace w zakresie nowych przepustów oraz wykonywana jest kanalizacja deszczowa, kanał technologiczny oraz przebudowy na kolidującej z inwestycją infrastrukturze obcej. Zgodnie z obowiązującą organizacją ruch dwukierunkowy pojazdów odbywa się na jezdni w kierunku Katowic.

W użytkowaniu

Nowa Wieś - Zawada

W ubiegłym roku zakończyliśmy realizację tego zadania o wartości 75 mln. zł. Od 10 listopada 2023 r. kierowcy korzystają już z 5-kilometrowego odcinka przebudowanej drogi na zasadach docelowej organizacji ruchu.

Markowice - Brudzowice

26 lipca br. udostępniliśmy użytkownikom ten 5-kilometrowy, przebudowany odcinek drogi. Tego dnia nastąpił też końcowy odbiór inwestycji o wartości około 80 mln zł.

Zakończyliśmy projektowanie

Koziegłowy - Markowice

Umowę na zaprojektowanie przebudowy odcinka o długości 5,3 km podpisaliśmy w marcu 2018 r. Opracowano projekt budowlany i wykonawczy. 31 sierpnia 2023 r. Wojewoda Śląski wydał decyzję zatwierdzającą projekt zagospodarowania terenu, projekt architektoniczno-budowlany i udzielającą pozwolenie na budowę. Przewidujemy, że do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane mogłoby dojść w IV kw. 2024 r., po wcześniejszym uzyskaniu aneksu do Programu Inwestycji.

W projektowaniu

Brudzowice - Siewierz

Umowę na zaprojektowanie rozbudowy odcinka na długości ok. 4,1 km podpisaliśmy w grudniu 2018 r. Trwa opracowywanie projektu budowlanego i wykonawczego. Prace projektowe planujemy zakończyć w I kw. 2025 r. Przewidujemy, że do ogłoszenia przetargu na roboty budowlane mogłoby dojść w I kw. 2026 r., po wcześniejszym uzyskaniu decyzji ZRID i uzyskaniu aneksu do Programu Inwestycji.

Siewierz - Podwarpie

Umowa na zaprojektowanie przebudowy odcinka o długości ok. 7 km została zawarta w marcu 2018 r. Opracowano projekt budowlany i projekt wykonawczy. 14 marca 2023 r. złożyliśmy wniosek o pozwolenie na budowę, które uzyskaliśmy 3 lipca 2023 r. Ogłoszenie przetargu na roboty budowlane zaplanowaliśmy na I kw. 2025 r.

Realizacja tych trzech zadań ma przypadać na lata 2025-2027.

Kalendarium

Częstochowa - Nowa Wieś

Długość: 4,6 km

Podpisanie umowy na roboty: 25 lipca 2023 r.

Planowany termin zakończenia robót: 25 listopada 2024 r.

Nowa Wieś - Zawada

Długość: 4,9 km

Podpisanie umowy na roboty: 20 września 2021 r.

Udostępnienie do ruchu: 10 listopada 2023 r.

Zawada - Siedlec Duży

Długość: 5,5 km

Podpisanie umowy na roboty: 8 lutego 2024 r.

Planowany termin zakończenia robót: 16 marca 2026 r.

Siedlec Duży - Koziegłowy

Długość: 4,4 km

Podpisanie umowy na roboty: 25 lipca 2023 r.

Planowany termin zakończenia robót: 26 listopada 2024 r.

Koziegłowy - Markowice

Długość: 5,3 km

Uzyskanie pozwolenie na budowę: 31 sierpnia 2023 r.

Planowane ogłoszenie przetargu na roboty: IV kwartał 2024 r.

Czas realizacji: 12 miesięcy od dnia podpisania umowy na roboty

Markowice - Brudzowice

Długość: 5,1 km

Podpisanie umowy na roboty: 19 stycznia 2022 r.

Udostępnienie do ruchu: 26 lipca 2024 r.

Brudzowice - Siewierz

Długość: 4,1 km

Planowane zakończenie prac projektowych: I kwartał 2025 r.

Planowane ogłoszenie przetargu na roboty: I kwartał 2026 r.

Czas realizacji: 12 miesięcy od dnia podpisania umowy na roboty

Siewierz - Podwarpie

Długość: 6,9 km

Uzyskanie pozwolenia na budowę: 3 lipca 2023 r.

Planowane ogłoszenie przetargu na roboty: I kwartał 2025 r.

Czas realizacji: 12 miesięcy od dnia podpisania umowy na roboty

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}