Krok bliżej do budowy obwodnicy Pradeł
09.08.2024
Piętnastu wykonawców jest zainteresowanych realizacją tej inwestycji, a pięć ze złożonych ofert mieści się w kwocie, jaką GDDKiA zamierza przeznaczyć na budowę obwodnicy w ciągu DK78. Najtańszą ofertę, w wysokości ponad 64 mln zł, złożyła firma NDI z Sopotu.
To już druga obwodnica, która powstanie w woj. śląskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Inwestycja będzie realizowana w systemie Buduj. O wyborze najkorzystniejszej oferty w ogłoszonym 24 maja przetargu zadecyduje cena. Roboty budowalne wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 18 miesięcy od daty zawarcia umowy (bez okresów zimowych).
Ponad 2-kilometrowe, północne obejście miejscowości zostanie zrealizowane po nowym śladzie jako jednojezdniowa droga wyposażona w dwa pasy ruchu o nawierzchni dostosowanej do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 tony/oś. Przebudujemy także istniejący odcinek DK78 na długości ponad 1,2 km, zbudujemy jezdnie dodatkowe dla obsługi przyległego terenu oraz umożliwienia dojazdu do urządzeń związanych z obsługą drogi krajowej. Powstaną na niej dwa ronda. Zbudujemy między innymi wiadukt drogowy nad drogą wojewódzką nr 794, most nad rzeką Krztynia i biegnącym wzdłuż niej szlakiem migracji zwierząt, a także przejście dla zwierząt dużych nad DK78.
W ramach zadania powstaną także drogi dojazdowe, ciągi piesze i pieszo-rowerowe, obustronne zatoki do kontroli pojazdów, zjazdy, kanały technologiczne, oświetlenie drogowe oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Budowa obwodnicy stanowi część wspólnego przedsięwzięcia, tj. budowy DK78 na odcinku od Siewierza do Szczekocin z obwodnicami miejscowości: Poręba i Zawiercie, Kroczyce i Pradła oraz Szczekociny.
Program budowy 100 obwodnic w województwie śląskim
Wyłoniliśmy najkorzystniejszą ofertę na realizację obwodnicy Kroczyc na DK78 i obecnie trwa kontrola uprzednia postępowania przetargowego prowadzona przez Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych. Po jej zakończeniu i sfinalizowaniu wszystkich procedur na przełomie III i IV kwartału podpiszemy umowę z wykonawcą. Pozostałe trzy z pięciu planowanych obwodnic są jeszcze w fazie przygotowania. Ogłoszenie przetargu na realizację obwodnicy Szczekocin i Goleniów w ciągu DK78 zaplanowaliśmy w IV kwartale 2024 r., a jej budowę w latach 2025-2027.
Na przełomie III i IV kwartału bieżącego roku planujemy złożyć wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) dla obwodnicy Blachowni i Herb w ciągu DK46. Ogłoszenie przetargu zaplanowane jest na III kwartał 2026 r., a realizacja na lata 2028-2031.
Obwodnica Nakła Śląskiego i Świerklańca w ciągu DK78 jest na etapie opracowywania Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej. Zadanie przewidziano do realizacji w latach 2029-2031.
W ciągu kilku lat, za sprawą realizacji rządowego Programu budowy 100 obwodnic, z kilku miast wyprowadzimy ruch tranzytowy. Pięć obwodnic będzie miało łączną długość prawie 50 km i pozwolą ominąć Blachownię i Herby w ciągu DK46 oraz położone wzdłuż DK78 Nakło Śląskie i Świerklaniec, Kroczyce, Pradła, Szczekociny i Goleniowy.
Cel
Dzięki tym inwestycjom rozpoczynająca się na granicy z Republiką Czeską i prowadząca do Chmielnika w woj. świętokrzyskim DK78 ominie zurbanizowane i niebezpieczne miejsca. Realizacja obwodnic w nowym śladzie pozwoli kierowcom na komfortową jazdę i wyeliminuje występowanie zdarzeń, których przyczyną było wymuszanie pierwszeństwa na skrzyżowaniach z ruchem lokalnym. Te inwestycje, wraz z realizowaną w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych obwodnicą Poręby i Zawiercia, przyczynią się do odciążenia istniejącego układu komunikacyjnego na obszarze obejmującym północno-wschodnie tereny woj. śląskiego. Nowo budowane odcinki przejmą znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej DK78 przeważać będzie ruch lokalny. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z DK11, a w przyszłości S11.
Natomiast budowa obwodnicy Blachowni i Herb w ciągu DK46 pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. W przyszłości odcinek ten będzie kluczowy z uwagi na połączenie autostrady A1 z planowaną drogą ekspresową S11. Przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców oraz odciąży istniejący układ komunikacyjny. Inwestycja poprawi również komfort i warunki przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na DK46 od Lublińca do Częstochowy.
Materiały
Informacja z otwarcia ofert na budowę obwodnicy miejscowości Pradła w ciągu DK78Informacja_z_otwarcia_ofert_Pradła.pdf 0.09MB