Krok bliżej do przebudowy skrzyżowania w Raciborzu
11.10.2024
Złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla przebudowy skrzyżowania DK45 z drogą wojewódzką nr 416 w Raciborzu wraz z budową sygnalizacji świetlnej. Uzyskanie tej decyzji oraz zapewnienie finansowania pozwolą na ogłoszenie przetargu na roboty budowlane.
Zakres inwestycji
Przeznaczone do przebudowy skrzyżowanie łączy ulice: Starowiejską (DK45), Głubczycką (droga wojewódzka nr 416) oraz Cegielnianą (droga gminna łącząca ul. Głubczycką z Kozielską) w Raciborzu. W ramach inwestycji wykonamy nowe zatoki autobusowe, chodniki oraz nową nawierzchnię. Wydłużymy również istniejący lewoskręt na ul. Starowiejskiej oraz wykonamy dodatkowy lewoskręt na wylocie ul. Głubczyckiej.
W celu poprawienia bezpieczeństwa na skrzyżowaniu zamontujemy sygnalizację świetlną oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, m.in. oznakowanie pionowe i poziome. Przejścia dla pieszych zostaną doświetlone, a dodatkowo przebudujemy istniejące oświetlenie skrzyżowania. Ponadto przebudujemy sieci wodociągowe, gazowe, teletechniczne oraz elektroenergetyczne. Aby zapewnić właściwe odwodnienie drogi, przebudujemy też kanalizację deszczową.
Umowa
Dokumentacja projektowa jest opracowywana na podstawie umowy z 12 maja 2022 r. Wykonawcą jest firma DMK Inżynieria z Rybnika. Wartość kontraktu na przygotowanie projektu to ponad 362 tys. zł.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej
Realizacja tych i kolejnych inwestycji poprawiających bezpieczeństwo na drogach zarządzanych przez GDDKiA jest możliwa dzięki rządowemu Programowi Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Celami szczegółowymi Programu są ochrona uczestników ruchu oraz zapewnienie infrastruktury drogowej, mającej wpływ na poprawę poziomu BRD i w konsekwencji redukcję liczby wypadków i ich ofiar.
Realizacja inwestycji w ramach Programu umożliwi eliminację realnych i potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w połączeniu z zadaniami z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK), pozwoli docelowo na zmniejszenie liczby odcinków niebezpiecznych. Program wskazuje źródła finansowania oraz określa zakres rzeczowy zadań przewidywanych do realizacji. Jest spójny ze Strategią na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Strategią Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku oraz komplementarny z działaniami realizowanymi w ramach RPBDK.