W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Kto wybuduje obwodnicę Szczekocin i Goleniów?

03.12.2024

Ogłosiliśmy przetarg na realizację kolejnego, nowego odcinka drogi w ciągu DK78, o długości 13,1 km. To już trzecia obwodnica, jaka powstanie w woj. śląskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Na oferty czekamy do 15 stycznia 2025 r., a o wyborze najkorzystniejszej z nich zadecyduje cena.

Ogłosiliśmy przetarg na budowę obwodnicy Szczekocin i Goleniów w ciągu DK78. To już trzecia obwodnica z rządowego Programu budowy 100 obwodnic, jaka powstanie w woj. śląskim.

Szczegóły przetargu dostępne są na naszej platformie zakupowej. Roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 22 miesiące od daty zawarcia umowy (bez okresów zimowych).

Zakres inwestycji

Trasa przebiegać będzie po nowym śladzie, po północnej stronie obecnej DK78, omijając miasto Szczekociny i sąsiednią wioskę Goleniowy. Bedzie to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego), jednojezdniowa z dwoma pasami ruchu. W obrębie węzła na skrzyżowaniu DK78 z DK46 w Szczekocinach przewidziano odcinek dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu w każdą stronę. Planowana trasa przebiegać będzie po terenach rolniczych, uprawnych oraz terenach zabudowy. Jej realizacja wynika między innymi z konieczności dostosowania DK78 do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś. Wraz z jezdnią główną powstanie infrastruktura towarzysząca drodze.

Do najważniejszych obiektów inżynierskich, które powstaną w ramach tego zadania, należą: przejście dla dużych zwierząt, przejścia dla zwierząt małych i płazów, mosty nad rzeką Krztynią, wiadukty nad drogami gminnymi oraz nad DK46 w Szczekocinach, most nad rzeką Pilicą, wiadukt nad DK78 w ciągu drogi powiatowej relacji Bógdał - Szczekociny, a także wiadukt nad linią kolejową nr 64. Powstanie również węzeł drogowy w Szczekocinach, skrzyżowania, jezdnie dodatkowe, ciągi piesze, pieszo-rowerowe, zjazdy, kanały technologiczne, oświetlenie drogowe i urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego. Przebudowana zostanie infrastruktura kolidująca z drogą.

W ramach budowy obwodnicy zadbamy o środowisko naturalne poprzez budowę urządzeń ochrony środowiska, w tym ekranów akustycznych, wspomnianych wcześniej przejść dla zwierząt, przepustów ekologicznych z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym dla płazów. Wykonane zostanie również kompleksowe odwodnienie terenu drogi krajowej i jezdni dodatkowych wraz ze zbiornikami retencyjnymi i retencyjno-infiltracyjnymi. Wody opadowe i roztopowe przejmowane z pasa drogowego po przejściu przez urządzenia podczyszczające trafią do kanalizacji deszczowej. Całość uzupełni nasadzenie zieleni ochronnej i naprowadzającej.

Program budowy 100 obwodnic w województwie śląskim

Obwodnica Szczekocin i Goleniów to kolejny element układanki tworzącej blisko 50 km nowego przebiegu DK78 pomiędzy Siewierzem i Szczekocinami. Stanowić będzie kontynuację obwodnicy Poręby i Zawiercia (realizowanej w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych), obwodnicy Kroczyc oraz obwodnicy Pradeł. Projektanci pracują również nad dokumentacją dla rozbudowy odcinka Pradła – Irządze. W efekcie tych wszystkich działań do 2029 r. przebudujemy lub wybudujemy w nowym śladzie prawie 55 km DK78 we wschodniej części województwa.

Wspomniane wcześniej obwodnice w ciągu DK78 – Kroczyc, Pradeł, Szczekocin i Goleniów – powstaną w ramach Programu budowy 100 obwodnic. Podobnie jak kolejna obwodnica w ciągu DK78 – Nakła Śląskiego i Świerklańca – dla której opracowywane jest Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego wraz z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). Zadanie przewidziano do realizacji w latach 2029-2032.

Cel

Dzięki tym inwestycjom rozpoczynająca się na granicy z Republiką Czeską i prowadząca do Chmielnika w woj. świętokrzyskim DK78 ominie zurbanizowane i niebezpieczne miejsca. Nowo budowane odcinki przejmą znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej DK78 przeważać będzie ruch lokalny. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z DK11, a w przyszłości S11.

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}