Nowe porozumienie na projekt i budowę węzła Klimontów na S1 w Sosnowcu
18.11.2024
Podpisaliśmy porozumienie z miastem Sosnowiec regulujące zasady przygotowania, realizacji i finansowania węzła Klimontów w ciągu drogi S1. Ten węzeł stanowić będzie komplementarną całość z planowanym do rozbudowy odcinkiem S1 Dąbrowa Górnicza – Lędziny.
Realizacja części miejskiej i GDDKiA pozwoli na przebudowę 5,9 km drogi ekspresowej wraz z budową nowego węzła drogowego Klimontów oraz przebudową węzła Porąbka. Powstanie na tym odcinku też Miejsce Obsługi Podróżnych przy jezdni w kierunku Tychów.
W ramach przygotowanej przez miasto inwestycji rozbudowana zostanie droga ekspresowa S1 na odcinku około 1 km, a drogowy węzeł Klimontów połączy S1 z istniejącym układem drogowym miasta Sosnowiec. Przebudowany zostanie także wiadukt drogowy w ciągu drogi ekspresowej, a jezdnia drogi dostosowana do przenoszenia obciążeń 11,5 t/oś. Zapewnione zostanie kompleksowe odwodnienie drogi i oświetlenie drogowe. Budowa i przebudowa ekranów akustycznych ograniczy oddziaływanie ruchu drogowego na otoczenie. Wybudowane zostaną również kanały technologiczne, a istniejące uzbrojenie terenu kolidujące z rozwiązaniami projektowymi zostanie przebudowane.
Postanowienia porozumienia
Podpisane porozumienie stanowi kontynuację dokumentu zawartego w 2017 r. pomiędzy miastem Sosnowiec a GDDKiA. W trakcie projektowania nałożone warunki przez Polskie Linie Kolejowe dla wiaduktu drogowego zlokalizowanego w pobliżu węzła uniemożliwiły realizację inwestycji wg pierwotnych założeń. Zgodnie z tymi założeniami projektowany układ dróg lokalnych miał być poprowadzony nad jezdnią drogi ekspresowej. Nałożenie przez PLK konieczności zapewnienia normatywnej skrajnej drogowej zaowocowały koniecznością podniesienia obiektu o blisko 2 m.
W efekcie tych zmian analiza dotychczasowych rozwiązań projektowych wykazała, że korzystniejsze będzie poprowadzenie lokalnego układu dróg pod jezdnią drogi ekspresowej. Niemożliwym zatem okazało się ogłoszenie osobnych przetargów na realizację robót budowlanych na budowę węzła drogowego. W pierwotnym porozumieniu przebudowa drogi ekspresowej była zadaniem GDDKiA, a budowa węzła z układem dróg lokalnych miała być realizowana przez miasto. Nowe porozumienie uwzględnia te zmiany i umożliwia realizację obu zadań przez GDDKiA. Miasto Sosnowiec zobowiązało się do dokonania aktualizacji dokumentacji projektowej niezbędnej do złożenia wniosku o wydanie decyzji zezwalającej na realizację inwestycji drogowej (ZRID), zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa oraz zarządzeniami i standardami obowiązującymi w GDDKiA, a następnie do uzyskania tej decyzji dla wszystkich zadań uregulowanych w porozumieniu.
Zakres porozumienia został podzielony na 3 odrębne zadania. Zadanie pierwsze składa się z trzech części:
- rozbudowy około 1 km odcinka drogi S1 wraz z budową pasów włączenia i wyłączenia z jezdni drogi ekspresowej (w tym obiekt inżynierski w ciągu S1),
- budowy węzła drogowego typu WB,
- połączenie węzła Klimontów z istniejącym układem drogowym miasta Sosnowiec.
Drugie zadanie to budowa drogi łączącej węzeł na drodze S1 ze strefą inwestycyjną - obejmująca budowę drogi od węzła wraz z budową drogi łączącej się z istniejącym układem drogowym miasta Sosnowiec. Ostatnie zadanie (dodatkowe) to budowa zbiornika ZB-1 obejmująca budowę przez GDDKiA zbiornika retencyjnego służącego do kompleksowego odwodnienia zarówno drogi ekspresowej, jak i gminnej.
GDDKiA wybuduje węzeł, około kilometrowy odcinek drogi ekspresowej, zbiornik retencyjny odwadniający układ drogowy miasta i drogi ekspresowej oraz pozostały układ dróg gminnych. Miasto będzie odpowiedzialne za realizację budowy łącznika węzła ze strefą inwestycyjną.
Na podstawie zawartego porozumienia sfinansujemy zadanie pierwsze, czyli rozbudowę około 1 km drogi S1 (z wyłączeniem kosztu budowy obiektu inżynierskiego w ciągu drogi S1). Miasto poniesie koszty budowy obiektu inżynierskiego w ciągu S1 (realizowanego w ramach części 1 zadania pierwszego) oraz części 2 i 3 zadania pierwszego. Zadanie drugie będzie finansowane przez Miasto. W zakresie zadania dodatkowego tj. budowy zbiornika retencyjnego ZB-1 koszty zostaną poniesione przez obie strony porozumienia.
Pozostałe odcinki S1 w przygotowaniu
Od Dąbrowy Górniczej do Sosnowca
Umowę na przygotowanie kompleksowej dokumentacji projektowej dla przechodzącego przez Dąbrowę Górniczą odcinka o długości 2,7 km podpisaliśmy 25 października 2019 r. Dokumentacja obejmuje projekt budowlany i wykonawczy wraz z materiałami do wniosku o wydanie decyzji ZRID. 9 sierpnia 2023 r. otrzymaliśmy zamienną decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU). Inwestycja planowana jest do realizacji w systemie tradycyjnym w latach 2026-2028.
Dla dłuższego, ponad 4-kilometrowego odcinka od Dąbrowy Górniczej do Sosnowca, trwa przetarg na przygotowanie dokumentacji rozbudowy. Przewidujemy, że umowę podpiszemy pod koniec br. Dokumentacja obejmuje projekt budowlany i wykonawczy wraz z materiałami do wniosku o decyzję ZRID. Inwestycję zrealizujemy w systemie tradycyjnym w latach 2028-2030.
Od Sosnowca do Lędzin
Opracowanie dokumentacji rozbudowy podzieliliśmy na cztery części.
Umowę dla odcinka rozpoczynającego się przed węzłem Porąbka i kończącego na wysokości ul. Inwestycyjnej w Sosnowcu, o długości 4,8 km, podpisaliśmy 7 lutego 2022 r. Dokumentacja obejmuje wykonanie projektu budowlanego i wykonawczego wraz z materiałami do wniosku o wydanie decyzji ZRID. Przewidujemy, że uzyskanie DŚU może nastąpić w II kwartale 2025 r. Inwestycja planowana jest do realizacji w systemie tradycyjnym w latach 2027-2029. Wyłączony z tego odcinka jest ponad kilometrowy fragment projektowany przez miasto Sosnowiec, na którym powstanie węzeł Klimontów. Oba te zadania muszą zostać zrealizowane jednocześnie z uwagi na rozwiązania projektowe węzła Klimontów (konieczność zachowania rzędnych niwelety drogi oraz węzła).
Dla dwóch kolejnych odcinków, pomiędzy ul. Inwestycyjną i węzłem Sosnowiec Jęzor (2,7 km) i dalej do węzła Brzęczkowice w Mysłowicach (również 2,7 km) umowy z biurem projektowym podpisaliśmy 1 czerwca 2022 r. Dla „sosnowieckiego” odcinka DŚU otrzymaliśmy 31 maja br., a dla „mysłowickiego” 24 kwietnia br. Projektanci pracują obecnie nad projektami budowlanymi i wykonawczymi oraz materiałami do wniosków o decyzje ZRID. Inwestycje planowane są do realizacji w systemie tradycyjnym w latach 2027-2029.
Umowę na przygotowanie dokumentacji projektowej dla rozbudowy ostatniego odcinka rozpoczynającego się za węzłem Brzęczkowice i kończącego na zaprojektowanym węźle Kosztowy II w Mysłowicach (około 5,4 km) podpisaliśmy 5 lipca 2019 r. DŚU otrzymaliśmy 13 lipca 2022 r. Obecnie ponownie analizowany jest projektowany przekrój tego odcinka z 2/2 do 2/3.
Materiały
Plan liniowy S1 Podwarpie - gr. państwa (listopad 2024 r.)S1_Podwarpie_-_gr_państwa_(listopad_2024_r)-01.jpg 7.91MB