Obwodnice w woj. śląskim – stan przygotowań i realizacji
15.10.2024
Rządowy Program budowy 100 obwodnic w województwie śląskim to 5 zadań o łącznej długości prawie 50 km. Sprawdzamy aktualny postęp prac przy przygotowywanych oraz realizowanych inwestycjach w ramach tego Programu.
Obwodnica Blachowni i Herb w ciągu DK46
Za prace przygotowawcze odpowiada firma Trakt z Katowic. Umowę podpisaliśmy 12 maja 2021 r. Obecnie opracowywane jest Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). Wariantem preferowanym przez GDDKiA jest wariant 2.1A (brązowy) omijający od północy Herby i Pietrzaki oraz Blachownię od południa. Wariant o długości 12,5 km rozpocznie się przy projektowanym skrzyżowaniu z istniejącym przebiegiem DK46 przy ul. Lublinieckiej w Herbach, a zakończy na węźle Blachownia z autostradą A1. Wniosek o wydanie decyzji środowiskowej (DŚU) planujemy złożyć jeszcze w tym roku. Ogłoszenie przetargu zaplanowane jest na I kwartał 2027 r., a realizacja w systemie Projektuj i buduj na lata 2029-2031.
Obwodnica Nakła Śląskiego i Świerklańca w ciągu DK78
12 maja 2021 r. podpisaliśmy umowę na prace przygotowawcze. Odpowiada za nie firma Mosty Katowice z Katowic. Obecnie opracowywane jest Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe wraz z elementami koncepcji programowej (STEŚ-R). Wniosek o wydanie DŚU planujemy złożyć w III kwartale 2025 r. Ogłoszenie przetargu zaplanowane jest na III kwartał 2027 r., a realizacja w systemie Projektuj i buduj na lata 2029-2032.
Obwodnica Kroczyc w ciągu DK78
11 października br. podpisaliśmy umowę na budowę obwodnicy miejscowości Kroczyce. Zadanie za 162,3 mln zł w systemie Buduj wykona firma NDI z Sopotu. Trasa o długości 9,1 km będzie przedłużeniem obwodnicy Poręby i Zawiercia, która powstaje w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK). Inwestycja rozpocznie się rondem w Żerkowicach, a zakończy przed miejscowością Pradła. 3 kwietnia br. Wojewoda Śląski wydał decyzję o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla omijającego Kroczyce odcinka nowej DK78. Umowny termin zakończenia inwestycji przypada w kwietniu 2027 r.
Obwodnica Pradeł w ciągu DK78
24 maja br. ogłosiliśmy przetarg na budowę obwodnicy miejscowości Pradła w systemie Buduj. Najkorzystniejszą ofertę w wysokości 64,9 mln zł złożyła firma NDI z Sopotu. Jeśli od tego wyboru do 18 października br. nie wpłyną odwołania, szacujemy, że umowę podpiszemy w grudniu br. Droga o długości 2,3 km będzie przedłużeniem obwodnicy Kroczyc i połączy się z dalszym przebiegiem DK78. 7 marca br. Wojewoda Śląski wydał decyzję ZRID dla omijającego Pradła odcinka nowej DK78. Roboty budowlane wraz z uzyskaniem decyzji o pozwoleniu na użytkowanie powinny zostać ukończone w terminie nie dłuższym niż 18 miesięcy od daty zawarcia umowy (bez okresów zimowych). Szacujemy, że prace zakończą się na przełomie 2026 i 2027 r.
Obwodnica Szczekocin i Goleniów w ciągu DK78
Wykonawcą zawartej 27 listopada 2020 r. umowy na opracowanie projektu budowlanego, projektu wykonawczego i materiałów do wniosku o wydanie decyzji ZRID jest firma Mosty Katowice z Katowic. Dokumentacja projektowa znajduje się w końcowej fazie opracowania. Wniosek o wydanie decyzji ZRID złożyliśmy do Wojewody Śląskiego 30 września 2022 r. Wciąż oczekujemy na wydanie tej decyzji. Trasa o długości 13,1 km pozwoli od północy ominąć miejscowości Grabiec, Bonowice, Stara Wieś, Szczekociny i Goleniowy. Początek obwodnicy zlokalizowany jest w miejscowości Zawada Pilicka, natomiast koniec – w miejscowości Moskorzew na terenie województwa świętokrzyskiego. Przetarg na wykonanie robót budowlanych planujemy ogłosić jeszcze w tym roku.
Cel
Dzięki tym inwestycjom rozpoczynająca się na granicy z Republiką Czeską i prowadząca do Chmielnika w woj. świętokrzyskim DK78 ominie zurbanizowane i niebezpieczne miejsca. Realizacja obwodnic w nowym śladzie pozwoli kierowcom na komfortową jazdę i wyeliminuje występowanie zdarzeń, których przyczyną było wymuszanie pierwszeństwa na skrzyżowaniach z ruchem lokalnym. Te inwestycje, wraz z realizowaną w ramach RPBDK obwodnicą Poręby i Zawiercia, przyczynią się do odciążenia istniejącego układu komunikacyjnego na obszarze obejmującym północno-wschodnie tereny woj. śląskiego. Nowo budowane odcinki przejmą znaczącą część ruchu tranzytowego i regionalnego, skutkiem czego na obecnej DK78 przeważać będzie ruch lokalny. Dzięki temu nastąpi poprawa bezpieczeństwa mieszkańców oraz zwiększenie przepustowości połączenia z jednej strony z A1, z drugiej z DK11, a w przyszłości S11.
Natomiast budowa obwodnicy Blachowni i Herb w ciągu DK46 pozwoli na wyprowadzenie ruchu tranzytowego, jaki przejeżdża przez te miejscowości. W przyszłości odcinek ten będzie kluczowy z uwagi na połączenie autostrady A1 z planowaną drogą ekspresową S11. Przyczyni się do poprawy bezpieczeństwa mieszkańców oraz odciąży istniejący układ komunikacyjny. Inwestycja poprawi również komfort i warunki przejazdu dla ruchu dalekobieżnego i regionalnego na DK46 od Lublińca do Częstochowy.