W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Po raz kolejny gościliśmy studentów Politechniki Śląskiej w laboratorium drogowym

20.04.2023

Dzielimy się wiedzą, doświadczeniem i prezentujemy adeptom drogownictwa wyposażenie naszego laboratorium drogowego. Wzorcowany i sprawdzany sprzęt, ciągłe doskonalenie osiągniętych kompetencji technicznych personelu, wiarygodność, miarodajność i obiektywizm wyników badań przekładają się na pozytywne oceny Polskiego Centrum Akredytacyjnego. Akredytacją objęto już 28 najważniejszych badań, a katalog badań składa się z aż 136 pozycji.

Studenci Politechniki Śląskiej w laboratorium drogowym katowickiego oddziału GDDKiA.

Tym razem odwiedzili nas studenci Wydziału Budownictwa o specjalności Budownictwo Drogowe oraz członkowie Studenckiego Koła Naukowego TarMac. Spotkanie było też okazją do przekazania wiedzy i doświadczeń z wykonywanych badań terenowych i laboratoryjnych. Studenci mieli okazje poznać zakres badań pięciu zespołów.

Zespół Gruntów i Geotechniki

To tu badamy grunty podłoża, materiały do budowy nasypów, kruszyw i mieszanek związanych spoiwami hydraulicznymi, a także realizujemy polowe badania podłoża gruntowego i robót ziemnych oraz materiałów do zimowego utrzymania dróg, m.in.: uziarnienie, wilgotność naturalna, wskaźnik zagęszczenia, maksymalna gęstość objętościowa szkieletu gruntowego, współczynnik filtracji, granica plastyczności, granica płynności, zawartość części organicznych, wskaźnik nośności CBR, badania fizykochemiczne soli drogowej.

Zespół Kruszyw

Określa właściwości kruszyw w zakresie przydatności do mieszanek mineralno-asfaltowych, produkcji betonu oraz mieszanek związanych i niezwiązanych, przeznaczonych do zastosowania w warstwach podbudowy lub nawierzchni z kruszywa niezwiązanego, m.in.: uziarnienie, odporność na rozdrabnianie, mrozoodporność, wskaźnik piaskowy, wskaźnik nośności CBR, współczynnik filtracji, reaktywność alkaliczna kruszyw, wskaźnik kształtu, wskaźnik różnoziarnistości, zawartość pyłów.

Zespół Asfaltów i Mieszanek Mineralno-Asfaltowych

Do najważniejszych w tym zespole należą badania lepiszcza asfaltowego, mieszanek mineralno-asfaltowych i zagęszczonych warstw nawierzchni bitumicznych. Badamy m.in. uziarnienie, zawartość lepiszcza, gęstość, zawartość wolnej przestrzeni, spływność lepiszcza, odporność na deformacje trwałe, wrażliwość na działanie wody, grubość warstwy, wskaźnik zagęszczenia warstwy czy też szczepność warstw nawierzchni.

Zespół Betonu i Materiałów Wiążących

Prowadzi badania mieszanek betonowych, stwardniałego betonu, betonowych i kamiennych prefabrykowanych elementów drogowych, cementu i mieszanek związanych hydraulicznie. Weryfikujemy m.in.: konsystencję, zawartość powietrza w mieszance betonowej, wytrzymałość na ściskanie, mrozoodporność, nasiąkliwość, głębokość penetracji wody pod ciśnieniem, wytrzymałość na zginanie, rozciąganie przy rozłupywaniu, a także charakterystykę porów powietrznych.

Zespół Diagnostyki Nawierzchni

Realizuje badania diagnostyczne nawierzchni drogowych bitumicznych i betonowych w zakresie cech eksploatacyjnych. Badamy oznakowanie poziome i pionowe pod względem widzialności i odblaskowości. Prowadzimy także badania nośności i zagęszczenia podłoża i warstw konstrukcyjnych, rozpoznania konstrukcji nawierzchni, m.in.: równość podłużna (IRI), pomiar retroreflektometrem współczynnika odblasku, modułu odkształcenia (VSS).

Nasi goście poznali nie tylko zakres badań, jakie wykonują pracownicy laboratorium, ale również nowoczesny sprzęt badawczy. Laboratoria drogowe GDDKiA są w stanie zbadać prawie każdy rodzaj i jakość zastosowanego na budowie materiału - zaczynając od najdrobniejszych pyłów, piasków, kruszyw, cementów, asfaltów przez betony, mieszanki mineralno-asfaltowe kończąc na gotowym produkcie - drodze i jej właściwościach. 

Na każdym etapie realizacji inwestycji Laboratorium GDDKiA sprawdza, czy droga jest budowana przez Wykonawcę zgodnie z normami jakościowymi wskazanymi w projektach i obowiązujących przepisach oraz specyfikacjach technicznych. Badania przechodzą wszystkie nowo budowane, przebudowywane i remontowane drogi krajowe w ramach obowiązującego w GDDKiA systemu monitorowania jakości.

{"register":{"columns":[]}}