Poprawimy bezpieczeństwo na przejściach dla pieszych
23.09.2021
Dzięki rządowemu Programowi Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej powstaną kolejne sygnalizacje świetlne w województwie śląskim. Zlikwidujemy niebezpieczne miejsca i poprawimy bezpieczeństwo ruchu na DK11 w Lublińcu, Glinicy, Ciasnej, na DK43 w Kłobucku, na DK78 w Tarnowskich Górach oraz na DK91 w Rudnikach.
Zakres inwestycji
Wykonawca, firma GRAMAR z Lublińca, ma 12 miesięcy na realizację przedmiotu umowy. Opracuje dokumentację projektową i projekt docelowej organizacji ruchu, a następnie zrealizuje roboty budowlane i montażowe sygnalizacji świetlnej oraz dedykowanego oświetlenia. Tam, gdzie to zasadne, powstaną też chodniki prowadzące do przejść dla pieszych oraz skorygowana zostanie geometria skrzyżowania. Koszt prac to 3 156 180 zł.
Drogowe sygnalizacje świetlne
Powstaną na skrzyżowaniu DK11 z ul. Marii Skłodowskiej-Curie w Lublińcu oraz w obrębie skrzyżowania DK78 z ul. Bolesława Śmiałego w Tarnowskich Górach. W obu miejscach oprócz sygnalizacji, powstanie również dedykowane dla przejść dla pieszych oświetlenie. Dodatkowo w Lublińcu zamontowane zostanie oświetlenie skrzyżowania, a w Tarnowskich Górach oświetlenie strefy przejściowej.
Ostrzegawcze sygnalizacje świetlne
Powstaną w pięciu lokalizacjach.
- Pierwsza w ciągu DK 11 w Ciasnej, w 529 kilometrze i 934 metrze, gdzie wybudujemy również oświetlenie na przejściu dla pieszych oraz w strefie przejściowej.
- Druga w obrębie skrzyżowania DK11 z ul. Dębową w Glinicy, gdzie wybudujemy również na przejściu dla pieszych ciągu DK11 oraz na wlocie bocznym w ciągu ul. Dębowej dedykowane oświetlenie przejść dla pieszych wraz z oświetleniem strefy przejściowej na DK.
- Kolejna w obrębie skrzyżowania DK11 z ul. Brzezinkowską w Glinicy, gdzie wybudujemy również na przejściu dla pieszych ciągu DK11 oraz na wlocie bocznym w ciągu ul. Brzeźniowskiej dedykowane oświetlenie przejść dla pieszych.
- Czwarta zostanie zamontowana w obrębie skrzyżowania DK43 z ul. Drukarską w Kłobucku, gdzie wybudujemy również na przejściu dla pieszych oraz w strefie przejściowej oświetlenie. Tu powstanie też chodnikowe dojście do przejścia dla pieszych wraz z wykonaniem regulacji geometrii skrzyżowania.
- Piąta sygnalizacja będzie zlokalizowana w obrębie skrzyżowania DK91 z ul. Lipówka w Rudnikach, gdzie wybudujemy również dedykowane oświetlenie przejścia dla pieszych w ciągu DK91. Wybudujemy też połączenia chodników od ul. Lipówka oraz ul. Ogrodowej do istniejącego przejścia dla pieszych.
Cel
Budowa sygnalizacji świetlnych i ostrzegawczych to kolejne działanie na rzecz poprawy BRD. Sygnalizacje świetlne na przejściach dla pieszych i skrzyżowaniach oraz sygnalizacje ostrzegawcze umożliwią pieszym bezpieczne i bardziej komfortowe przekraczanie jezdni. Widoczność na przejściach i w ich otoczeniu zwiększy się dzięki wykonaniu dedykowanego dla przejść oświetlenia ulicznego. Umożliwi to również wcześniejszą reakcję kierowców na sytuację na drodze.
Budowa sygnalizacji świetlnych to skuteczne i efektywne rozwiązanie z zakresu inżynierii drogowej, znacznie podnoszące poziom bezpieczeństwa ruchu - szczególnie w grupie najbardziej narażonych na poważne skutki zdarzeń drogowych, niechronionych użytkowników dróg - pieszych.
Realizacja inwestycji przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa ruchu drogowego na istniejących drogach.
Program
Realizacja tej i przygotowywanych kolejnych inwestycji poprawiających bezpieczeństwo na drogach jest możliwa dzięki rządowemu Programowi Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Głównym celem Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Celami szczegółowymi są ochrona uczestników ruchu oraz zapewnienie infrastruktury drogowej, mającej wpływ na wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez redukcję liczby wypadków i ich ofiar.
Realizacja zadań w ramach Programu umożliwi eliminację realnych i potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w połączeniu z zadaniami realizowanymi w PBDK, pozwoli docelowo na zmniejszenie liczby odcinków niebezpiecznych. Program wskazuje źródła finansowania oraz określa zakres rzeczowy zadań przewidywanych do realizacji. Jest spójny ze Strategią na rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju oraz Strategią Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku, oraz komplementarny z działaniami realizowanymi w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych na lata 2014-2023 (z perspektywą do 2025 r.)
Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook, Twitter i Instagram.