Postępują prace na DK94
10.10.2024
Rozbudowa drogi krajowej nr 94 pomiędzy Pyskowicami a Zabrzem osiągnęła 72 proc. zaawansowania. Wykonawca jest w trakcie usuwania szkód powstałych po intensywnych opadach we wrześniu, kiedy to doszło do licznych podtopień oraz rozmyć skarp nasypów i wykopów, a także odwodnienia drogi. Teraz prace skupiają się na kontynuacji robót na przebudowywanym odcinku drogi oraz rozwiązywaniu nieprzewidzianych okoliczności, na jakie wykonawca natrafił podczas robót.
W trakcie prac w rejonie skrzyżowania z ul. Powstańców Śląskich w Pyskowicach odkryto pod powierzchnią jezdni DK94, w starorzeczu rzeki Dramy, niezinwentaryzowany obiekt mostowy z początku XX w. Odbyła się już kontrola nadzoru archeologicznego oraz Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków, który potwierdził możliwość rozbiórki obiektu. Obecnie trwa jego inwentaryzacja i szacowanie kosztów usunięcia.
Kolejną okolicznością, mającą wpływ na wydłużenie kontraktu, są roboty związane z rozszerzeniem przebudowy magistrali wodociągowej Górnośląskiego Przedsiębiorstwa Wodociągów (GPW) zasilającej w wodę okoliczne powiaty. Pierwotnie wykonawca miał przebudować około 5,5 km magistrali. Z uwagi na zły stan pozostałej części wodociągu – w porozumieniu i współfinansowaniu ze strony GPW – przebudowany zostanie cały odcinek magistrali o długości blisko 8 km.
Co jeszcze dzieje się na budowie
Na początkowym odcinku o długości o 1 km, zaczynającym się na wysokości parku w Pyskowicach a kończącym się za skrzyżowaniem z DW901, trwają prace przy budowie konstrukcji nawierzchni wraz z przebudową skrzyżowania drogi krajowej i wojewódzkiej. Na kolejnym odcinku, do Karchowic, wyszliśmy już z budową drogi do warstwy wiążącej konstrukcji asfaltowej drogi. Kontynuujemy budowę odwodnienia oraz kończymy prace brukarskie na ciągach pieszo-rowerowych. W Karchowicach, od sierpnia br. użytkownicy korzystają już z częściowo wybudowanego mostu nad potokiem Sroczka. Ruch pojazdów, z wykorzystaniem drogowej sygnalizacji świetlnej, poprowadziliśmy po części, na której wylano już asfalt twardolany. Tu również trwają prace brukarskie na ciągach pieszo-rowerowych i przy budowie zatok autobusowych. Podbudowa asfaltowa została już wykonana, z wyłączeniem odcinków, na których trwa przebudowa magistrali wodociągowej. Od Karchowic do ronda w Boniowicach wykonana jest warstwa wiążąca na całym docinku.
W Boniowicach budowane jest rondo na przecięciu się drogi krajowej z powiatową relacji Gliwice - Tarnowskie Góry. Wykonany został pierścień ronda wraz z podbudową asfaltową, kontynuowane są prace brukarskie. Na kolejny odcinku, od ronda do Wieszowy, prace skupiają się na budowie nasypu w miejscu rozebranego obiektu nad nieczynną liną kolejową. Na pozostałym odcinku ułożono już konstrukcję asfaltową, odcinkowo, do warstwy wiążącej. W Wieszowej występuje duże zróżnicowanie zaawansowania robót. Na początkowym odcinku budowana jest konstrukcja nawierzchni drogi i chodników, na dalszym, wybudowaliśmy już podbudowę bitumiczną oraz w połowie ciągi pieszo-rowerowe. Na końcu odcinka w Wieszowie zakończono montaż podziemnych zbiorników retencyjnych. Po zakończeniu „obsypki” będziemy kontynuowali roboty drogowe. Na końcowych odcinkach, od autostrady A1 do Zabrza, wykonywana jest warstwa wiążąca nawierzchni drogi. Dobiegają końca prace brukarskie.
Umowa i termin realizacji
Umowę na rozbudowę DK94 ze STRABAG Infrastruktura Południe podpisaliśmy 31 marca 2023 r. Pierwotny termin zakończenia prac przypadał na 31 października 2024 r. Wobec częściowego uznania roszczeń wykonawcy w zakresie wystąpienia wyjątkowo niesprzyjających warunków klimatycznych (sierpień, październik, listopad i grudzień 2023 r.), podpisaliśmy aneksy do umowy, zmieniające termin ukończenia zadania na 8 kwietnia 2025 r. Biorąc pod uwagę wystąpienie okoliczności, powodujących dalsze roszczenia wykonawcy, w tym m.in.:
- konieczność wykonania robót dodatkowych w zakresie przebudowy magistrali wodociągowej,
- ujawnienie pod powierzchnią jezdni DK94 w Pyskowicach niezinwentaryzowanego obiektu mostowego, które to kolidują z zamierzonymi zasadniczymi robotami budowlanymi,
- wystąpienie niekorzystnych warunków atmosferycznych (lipiec i wrzesień 2024 r.), gdzie intensywne opady deszczu doprowadziły do degradacji już wykonanych robót i konieczności ich naprawy lub ponownego wykonania,
ostateczny termin umowny zakończenia inwestycji może ulec zmianie.
Dopuszczenie ruchu na rozbudowanym odcinku DK94 nastąpi po ukończeniu przez wykonawcę robót budowlanych, wdrożeniu docelowej organizacji ruchu, zgłoszeniu zakończenia robót budowlanych do Śląskiego Wojewódzkiego Inspektora Nadzoru Budowlanego oraz uzyskaniu przez wykonawcę pozwolenia na użytkowanie, jak również dopełnieniu wszelkich formalnych i kontraktowych procedur umożliwiających przejęcie przez GDDKiA wykonanych prac.
Podstawowe parametry techniczne po rozbudowie:
- długość odcinka: 11,8 km
- klasa techniczna: droga główna ruchu przyspieszonego (GP)
- liczba jezdni i pasów ruchu: 1x2
- szerokość pasa ruchu: 3,5 m
- szerokość poboczy gruntowych: min. 1,5 m
- minimalna skrajnia pionowa: 4,7 m
- obciążenie nawierzchni: 11,5 ton/oś