Powstaną projekty bezpiecznych rozwiązań na D81 w Mikołowie i Warszowicach
24.03.2023
Podpisaliśmy umowy na wykonanie dokumentacji projektowych poprawiających bezpieczeństwo ruchu drogowego w trzech lokalizacjach na DK81. To kolejne inwestycje realizowane dzięki rządowemu Programowi Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024.
Zakres umów
Pierwsza dokumentacja obejmie skrzyżowanie z ul. Fitelberga w Mikołowie, a kolejne dwie w Warszowicach na skrzyżowaniu z ul. Krótką i Gajową oraz z ul. Stawową i Łąkową. Łączna wartość tych dokumentacji to ponad 850 tys. zł.
Wykonawcy zobowiązani będą do opracowania wszelkich niezbędnych projektów oraz uzyskania w imieniu i na rzecz GDDKiA dokumentów i zgód niezbędnych do wykonania inwestycji. Na opracowanie dokumentacji projektowej mają do 10 miesięcy od daty podpisania umowy. Kolejne 6 miesięcy przewidziano na wsparcie GDDKiA na etapie przetargu na roboty budowlane wraz z udzielaniem wyjaśnień i odpowiedzi oferentom. Wykonawca będzie też odpowiedzialny za pełnienie nadzoru autorskiego w czasie realizacji robót, wykonywanych na podstawie sporządzonej dokumentacji projektowej.
Zakres inwestycji
Wykonawcą projektu przebudowy skrzyżowania wraz z budową sygnalizacji świetlnej w ciągu DK81 z ul. Fitelberga w Mikołowie jest Biuro Studiów i Projektów Komunikacji. Wartość umowy na wykonanie tej dokumentacji to 299 751 zł. Inwestycja obejmie opracowanie projektu przebudowy skrzyżowania poprzez wykonanie korekty lewoskrętów i wlotów bocznych, budowę nowej zatoki autobusowej po zachodniej stroni drogi i przebudowę istniejącego miejsca przystankowego po stronie wschodniej. Na skrzyżowaniu zaprojektowana zostanie sygnalizacja świetlna, która zostanie docelowo skoordynowana z sygnalizacjami świetlnymi na odcinku od skrzyżowania z ul. Górniczą w Łaziskach Górnych. Zaprojektowane zostaną dojścia dla pieszych w rejonie skrzyżowania i do zatok autobusowych, a same przejścia wyposażone w dedykowane oświetlenie.
Wykonawcą projektu przebudowy skrzyżowania wraz z budową sygnalizacji świetlnej w ciągu DK81 z ul. Krótką i Gajową w Warszowicach jest również Biuro Studiów i Projektów Komunikacji. Wartość umowy na wykonanie tej dokumentacji to 296 031 zł. Projektanci opracują dokumentację budowy sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu, dojść dla pieszych w rejonie skrzyżowania, lewoskrętu, a także kanału technologicznego. Przeprojektowany zostanie również wlot boczny skrzyżowania, a istniejące przejście dla pieszych zostanie wyposażone w dedykowane oświetlenie.
Natomiast wykonawcą projektu przebudowy wraz z budową sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu DK81 z ul. Stawową i Łąkową w Warszowicach jest Firma Traffic-System, która zobowiązała się wykonać umowę za kwotę 258 546 zł. Zaprojektuje ona m.in. budowę sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu wraz z koordynacją z sygnalizacją świetlną na sąsiednim skrzyżowaniu z ul. Boryńską i Pszczyńską. Dokumentacja obejmuje również poprawę geometrii skrzyżowania m in. poprzez budowę dojść dla pieszych w rejonie skrzyżowania, korektę parametrów pasów dla relacji skrętnych w lewo, budowę dedykowanego oświetlenia na istniejącym przejściu dla pieszych w km 37+790 wraz z budową strefy przejściowej na istniejącym wlocie bocznym ul. Stawowej i projektowanym wlocie ul. Łąkowej.
Realizacja prac w terenie
Wyłonieni w kolejnych przetargach wykonawcy wykonają roboty budowlane i uzyskają decyzję o pozwoleniu na użytkowanie dla całego zakresu inwestycji. Rozpoczęcie realizacji tych prac zaplanowaliśmy w 2024 r., a ich zakończenie powinno nastąpić w pierwszej połowie 2025 r.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej
Głównym celem Programu jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Celami szczegółowymi są ochrona uczestników ruchu oraz zapewnienie infrastruktury drogowej, mającej wpływ na wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez redukcję liczby wypadków i ich ofiar. Realizacja zadań w ramach Programu umożliwi eliminację realnych i potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w połączeniu z zadaniami realizowanymi w ramach Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych (RPBDK), pozwoli docelowo na zmniejszenie liczby odcinków niebezpiecznych. Program wskazuje źródła finansowania oraz określa zakres rzeczowy zadań przewidywanych do realizacji. Jest spójny ze Strategią na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Strategią Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku oraz komplementarny z działaniami realizowanymi w ramach RPBDK.
Źródło finansowania
Inwestycja jest przewidziana do finansowania ze środków budżetowych będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.