W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Prace na S1 Przybędza – Milówka coraz bliżej ukończenia

14.08.2024

Blisko 82 proc. osiągnęło zaawansowanie prac na 8,5-kilometrowym odcinku drogi ekspresowej S1 Przybędza – Milówka. Prace mostowe są na finiszu. Ich zaawansowanie osiągnęło prawie 98 procent. Tylko na trzech z dziesięciu obiektów kończymy prace wykończeniowe i montaż wyposażenia.

Na zdjęciu widzimy widok z lotu ptaka na długą estakadę. Obiekt jest podtrzymywany przez wiele filarów i znajduje się na obszarze otoczonym zielenią, w tym lasami i otwartymi polami. Na wiadukcie znajduje się jeden pojazd. Niebo jest częściowo zachmurzone, a w oddali widać góry na horyzoncie.

Zakończyła się już budowa zabezpieczeń przeciwhałasowych. Spośród 677 m ekranów akustycznych większość stanowią ekrany przejrzyste, o łącznej długości 585 m, zamontowane na estakadzie EST-1. Pozostałe to panele akustyczne typu zielona ściana zamontowane na trasie głównej o łącznej długości 92 m. Kończymy też roboty branżowe. Tu również osiągnęliśmy zaawansowanie ponad 98-procentowe. Zakończyliśmy prace przy przebudowie kolizyjnych instalacji energetycznych. Prace przy przebudowie pozostałej kolidującej infrastruktury (wodociągowej, teletechnicznej, sanitarnej) osiągnęły zaawansowanie od 70 do 80 procent.  

Na ukończeniu są też prace związane z budową odwodnienia drogi. Niewiele ponad 5 proc. zakresu prac zostało do zakończenia budowy zbiorników retencyjnych. Również mocno zaawansowana jest budowa kanalizacji deszczowej (ponad 91 proc.) oraz przebudowa i regulacja cieków (83 proc.)

Tunele

Jesteśmy także blisko osiągnięcia 74-procentowego zaawansowania przy pracach tunelowych. W pierwszym tunelu w masywie Barania o dług. ok. 830 m, w obu nawach, skoczyliśmy już betonowanie obudowy wewnątrz tunelu wraz z kapami chodnikowymi, a zaawansowanie układania konstrukcji jezdni z betonu nawierzchniowego osiągnęło 75 proc. Zakończyliśmy też wykonywanie kap chodnikowych. Na ukończeniu są też prace wykończeniowe portalu południowego, a na północnym zaawansowane w 30 proc. Przystąpiono do montażu wyposażenia tunelu i prac wykończeniowych wewnątrz. 

W drugim tunelu, bliższym Zwardonia, o dług. ok. 1000 m, trwają intensywne prace przy wykonywaniu budowy zasadniczej. W nawie prowadzącej jezdnię w kierunku Zwardonia betonowanie sklepienia górnego osiągnęło poziom zaawansowania ponad 88 procent, a hydroizolacji 92. W nawie prowadzącej jezdnię w kierunku przeciwnym – na Żywiec zbliżamy się do ukończenia betonowania sklepienia dolnego (blisko 90 proc.). Przekroczyliśmy też połowę zakresu betonowania sklepienia górnego. Wykonanie hydroizolacji osiągnęło ponad 61 proc. Do zakończenia prac na tym tunelu brakuje jeszcze w całości wykonania kap chodnikowych, nawierzchni betonowej jezdni oraz montażu wyposażenia tunelu.

Drogi

Na realizowanej inwestycji o długości 8,53 km drogowy odcinek trasy głównej ma 4,95 km długości, w tym droga dwujezdniowa – 2,30 km, a droga jednojezdniowa – 2,65 km. Do końca lipca udało się ułożyć na trasie głównej i łącznicach węzłów Przybędza i Milówka 74 proc. podbudowy bitumicznej, ponad 60 proc warstwy wiążącej. Rozpoczęliśmy także układanie warstwy ścieranej SMA, po której będą poruszały się pojazdy kołowe. Całość prac asfaltowych, za wyjątkiem krótkich odcinków portalowych powinna zostać zrealizowana do końca września br.

Umowa

Przypominamy, że umowę z konsorcjum Mirbud (lider), Kobylarnia i Zrzeszenie Budowlane Interbudmontaż o wartości prawie 1,4 mld złotych podpisaliśmy 10 października 2019 r. z pierwotnym terminem zakończenia umowy przypadającym 10 sierpnia 2023 r. W związku z licznymi okolicznościami, jakie napotkały wykonawcę w trakcie robót, dopuszczenie do ruchu tego odcinka S1 przewidywane jest pod koniec 2025 r.

Korzyści z budowy drogi ekspresowej S1 na odcinku Przybędza – Milówka

Poprawi dostępność komunikacyjną, umożliwiając szybsze i wygodniejsze przemieszczanie się między miejscowościami. Zakończy realizację południowego odcinka S1 pomiędzy Bielskiem-Białą a Zwardoniem na granicy Polski i Słowacji usprawniając transport towarów. Nowoczesna infrastruktura drogowa podniesie bezpieczeństwo ruchu, jednocześnie zmniejszając ryzyko wypadków. Mieszkańcy zaś zyskają lepszy łatwiejszy dostęp do usług, edukacji i opieki zdrowotnej. Szybszy dojazd zachęci turystów do zwiedzania i korzystania z uroków turystycznych miejscowości położnych wzdłuż tej trasy, wspierając lokalny sektor turystyczny.

Droga ekspresowa S1 – część korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej

S1 Pyrzowice – Zwardoń jest elementem VI korytarza Transeuropejskiej Sieci Transportowej, łączącej kraje basenu Morza Bałtyckiego z krajami Europy Południowej. Biegnie od autostrady A1 w Pyrzowicach do granicy ze Słowacją w Zwardoniu. Jej słowackim przedłużeniem jest autostrada D3 relacji Żylina – Skalité. Trasa liczy 148 km, przy czym częściowo jest drogą ekspresową, a częściowo ma klasę GP (główna ruchu przyspieszonego). Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad odpowiada za 136 km. Pozostałe fragmenty są w zarządzie Prezydentów Miast: Dąbrowa Górnicza (4,62 km), Tychy (4,98 km) i Bielsko-Biała (2,37 km). Odcinek Pyrzowice – Zwardoń częściowo jest drogą ekspresową, a częściowo posiada klasę GP (główna ruchu przyspieszonego). Po ich wykonaniu cały odcinek S1 będzie posiadał klasę drogi ekspresowej. 

W realizacji jest aktualnie blisko 50 km drogi ekspresowej S1 w woj. śląskim.

To blisko 500 m odcinek w rejonie węźle Dąbrowa Górnicza Pogoria, odcinki Mysłowice Kosztowy – Bielsko-Biała (cztery zadania, w sumie prawie 40 km) oraz Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki, 8,5 km). Wartość tych inwestycji przekracza 4 mld zł.  

Aktualny postęp prac można śledzić na stronach internetowych kontraktów

Zdjęcia (4)

{"register":{"columns":[]}}