Przebudujemy skrzyżowanie na DK78 w Szałszy
27.09.2024
Poprawę bezpieczeństwa na tym skrzyżowaniu zrealizujemy w ramach Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Tę inwestycję, za blisko 4 mln zł, wykona firma Gramar z Lublińca.
Będzie miała sześć miesięcy na wykonanie dokumentacji projektowej oraz sześć miesięcy na uzyskanie niezbędnych decyzji administracyjnych pozwalających na rozpoczęcie prac. Całość prac budowlanych powinna zakończyć się w czerwcu 2026 r.
Zakres robót
Na skrzyżowaniu drogi krajowej nr 78 z ul. Ptasią oraz Zwycięstwa w Szałszy powstanie sygnalizacja świetlna wraz z infrastrukturą dla pieszych w postaci chodników i wydzielonych przejść. Skrzyżowanie będzie rozbudowane o pasy do skrętu w lewo na drodze krajowej, a konstrukcja nawierzchni zostanie wzmocniona do przenoszenia obciążeń do 11,5 tony na oś. Aby zwiększyć widoczność w tym rejonie, płyta skrzyżowania zostanie oświetlona. Powstaną także dwie zatoki autobusowe na północno-wschodnim wlocie DK78. Wybudujemy również system odwodnienia terenu, w tym rowy drogowe i kanalizację deszczową. Ponadto powstanie oświetlenie na czterech przejściach dla pieszych, jednym istniejącym oraz trzech nowych. Na ul. Tarnogórskiej, stanowiącej północno-wschodni wlot DK78, zaprojektowana zostanie nowa lokalizacja istniejącego przejścia dla pieszych. Powstanie tam dodatkowo oświetlenie strefy przejściowej. Nowe lokalizacje przejść powstaną na ul. Ptasiej, Zwycięstwa oraz Tarnogórskiej. Całość prac zwieńczy korekta oznakowania poziomego i pionowego.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej
Realizacja tych i kolejnych inwestycji poprawiających bezpieczeństwo na drogach jest możliwa dzięki rządowemu Programowi Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej. Głównym celem Programu jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Celami szczegółowymi są ochrona uczestników ruchu oraz zapewnienie infrastruktury drogowej, mającej wpływ na wzrost BRD poprzez redukcję liczby wypadków i ich ofiar. Realizacja inwestycji w ramach Programu umożliwi eliminację realnych i potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w połączeniu z zadaniami z Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK), pozwoli docelowo na zmniejszenie liczby odcinków niebezpiecznych. Program wskazuje źródła finansowania oraz określa zakres rzeczowy zadań przewidywanych do realizacji. Jest spójny ze Strategią na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Strategią Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku oraz komplementarny z działaniami realizowanymi w ramach PBDK.