Rok ciężkiej pracy i usuwania skutków powodzi
30.12.2024
W budowie mamy ponad 112 km nowych dróg, z których duża część zostanie udostępniona do ruchu w nadchodzącym roku. Na inwestycje drogowe przeznaczyliśmy 1,6 mld zł.
Ten rok zakończyliśmy z prawie dwunastoma kilometrami przebudowanych dróg. Od 26 lipca kierowcy korzystają z przebudowanych za ponad 80 mln zł, pięciu kilometrów odcinka DK91 Markowice – Brudzowice. 18 grudnia oddaliśmy do ruchu wiadukt drogowy na węźle Dąbrowa Górnicza Pogoria, tym samym zakończyła się całość prac związanych z przebudową DK1 do parametrów drogi ekspresowej na odcinku Podwarpie - Dąbrowa Górnicza. Ta inwestycja to siedem kilometrów przebudowanej drogi, za ponad 302,5 mln zł.
Finanse
W 2024 roku na drogi wydaliśmy ponad 1,9 mld zł, w tym około 1,6 mld zł to wydatki na inwestycje (z Rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych, Programu budowy 100 obwodnic, rozbudowy, ekrany akustyczne, poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego (BRD). Pozostałe wydatki w wysokości ponad 380 mln zł przeznaczyliśmy m.in. na bieżące utrzymanie sieci drogowej oraz ochronę środowiska.
Na ponad 112 km dróg trwają prace budowlane
38 km przypada na drogę ekspresową S1, a 33 km na nowy ślad DK78 - obwodnice Poręby i Zawiercia oraz Kroczyc. Do tego dochodzi blisko 41 km na przebudowę lub rozbudowę dróg krajowych nr 46, 91 i 94.
Rekordowy 2025 r.
W przyszłym roku planujemy udostępnić kierowcom aż 91 km dróg, z tego prawie 56 km to odcinki wybudowane w nowym śladzie:
- DK46 na odcinkach Janów – Lgoczanka oraz Lelów – Nakło (14,5 km),
- DK78 Siewierz - Poręba - Zawiercie (Kromołów) (16,6 km),
- DK91 Siedlec Duży - Koziegłowy (4,4 km),
- S1 węzeł Oświęcim (z węzłem) – Dankowice (15,8 km),
- S1 Dankowice – węzeł Hałcnów (z węzłem) (11,9 km),
- DK91 Częstochowa - Nowa Wieś (4,5 km),
- DK94 pomiędzy Pyskowicami a Zabrzem (11,8 km),
- S1 odcinek Przybędza – Milówka (obejście Węgierskiej Górki) (8,5 km),
- S1 Bieruń-Oświęcim (2,9 km).
Już niebawem rozpocznie się budowa nowych odcinków dróg
W drugiej połowie grudnia zakończyła się standardowa kontrola Prezesa Urzędu Zamówień Publicznych potwierdzająca prawidłowość przeprowadzenia przetargu na wykonawcę obwodnicy Pradeł - nowego, blisko 2,5-kilometrowego przebiegu DK78. Podpisanie umowy nastąpi na początku 2025 r.
Nowy rok powinien przynieść też uzyskanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej S1 pomiędzy Mysłowicami a Bieruniem. Spełnienie takiego scenariusza spowoduje, że na początku przyszłego roku będziemy mieli w budowie lub przebudowie około 125 km dróg.
Podpisanie nowych umów
W grudniu 2024 r. ogłosiliśmy przetarg na budowę obwodnicy m. Szczekociny i Goleniowy w ciągu DK78, o długości 13,1 km. To już trzecia obwodnica, jaka powstanie w woj. śląskim w ramach rządowego Programu budowy 100 obwodnic. Na oferty czekamy do 15 stycznia 2025 r.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej
Sukcesywnie realizujemy duże i małe zadania poprawiające bezpieczeństwo na istniejącej sieci drogowej. Łączna wartość inwestycji realizowanych przez śląski Oddział GDDKiA w ramach Programu osiągnęła już wartość ponad 145 mln zł. To największy, jaki do tej pory realizowaliśmy, kompleksowy program celowy poprawiający bezpieczeństwo ruchu drogowego na istniejącej sieci dróg. Do końca tego roku zakończyliśmy aż 33 zadania o łącznej wartości blisko 130 mln zł. Z tego 5,6 mln zł przeznaczyliśmy na wykonanie dokumentacji projektowej i budowlanej, a ponad 124 mln zł na wykonanie robót budowlanych i montażowych. Szczegółowe podsumowanie realizacji Programu opublikujemy w pierwszych dniach stycznia przyszłego roku.
Obiekty inżynierskie
W tym roku zakończyliśmy również inwestycje o wartości prawie 13 mln zł na obiektach inżynierskich, w tym przebudowę mostu nad ciekiem Blaszynówka w ciągu DK11 w Tworogu (ponad 4,2 mln zł), przebudowę wiaduktu nad DK86 w ciągu ul. Czeladzkiej w Będzinie (prawie 3,5 mln zł) oraz budowę wiaduktu w ciągu ul. Dzióbka nad drogą ekspresową S1 w Mysłowicach (prawie 9,3 mln zł).
Odwodnienie S86
Zakończyliśmy przebudowę przepompowni wód deszczowych i układu odwodnienia drogi ekspresowej S86 w Sosnowcu, a niebawem zakończymy przebudowę przepompowni wód deszczowych w Katowicach w rejonie węzła Agata. Łączna wartość tych inwestycji wyniesie około 17 mln zł.
Porozumienie na S1 w Sosnowcu
Do tegorocznych sukcesów należy również zaliczyć listopadowe podpisanie porozumienia z miastem Sosnowiec, regulujące zasady przygotowania, realizacji i finansowania węzła Klimontów w ciągu S1. Ten węzeł stanowić będzie komplementarną całość z planowanym do rozbudowy odcinkiem S1 Dąbrowa Górnicza – Lędziny. Realizacja obu inwestycji - miejskiej i GDDKiA - pozwoli na przebudowę 5,9 km drogi ekspresowej wraz z budową nowego węzła Klimontów oraz przebudową węzła Porąbka.
Generalny Pomiar Ruchu 2025
W październiku br. podpisaliśmy dwie umowy na wykonanie pomiaru ruchu na autostradach, drogach ekspresowych oraz na drogach krajowych. Badanie zostanie przeprowadzone w 2025 roku, a jego wyniki opublikujemy w 2026 roku. Generalny Pomiar Ruchu 2025 przeprowadzimy w podziale na dwie części. Dla każdej z tych części zawarliśmy odrębne umowy z chorzowskim oddziałem firmy Ewimap z Warszawy na łączną kwotę prawie 2,6 mln zł.
Generalny Pomiar Ruchu w naszym województwie zostanie przeprowadzony w 190 punktach. Pomiarem obejmiemy w całości autostrady (włącznie z odcinkiem koncesyjnym Stalexport Autostrada Małopolska), drogi ekspresowe oraz drogi krajowe znajdujące się w naszym zarządzie. Umowa nie obejmuje pomiarów ruchu na odcinkach dróg krajowych (z wyłączeniem autostrad i dróg ekspresowych) przebiegających przez miasta na prawach powiatu. W województwie śląskim mamy aż 16 takich miast. Są to: Bielsko-Biała, Bytom, Chorzów, Częstochowa, Dąbrowa Górnicza, Gliwice, Jaworzno, Katowice, Mysłowice, Piekary Śląskie, Rybnik, Siemianowice Śląskie, Sosnowiec, Tychy, Zabrze i Żory.
Naprawa skutków powodzi po niżu genueńskim
Niż genueński, który nawiedził Polskę we wrześniu tego roku, przyniósł intensywne opady deszczu, szczególnie w południowej części kraju, wywołując powodzie w dorzeczu Odry i Wisły. Powódź dotknęła województwa dolnośląskie, lubuskie, małopolskie, opolskie i śląskie, gdzie lokalnie spadło ponad 400 mm deszczu, co stanowi równowartość rocznych opadów w tych regionach. Od 14 do 16 września na sieci drogowej GDDKiA w woj. śląskim odnotowaliśmy ponad 50 zdarzeń drogowych, z czego najwięcej, bo 42 przypadki, miały miejsce 15 września. W dziewięciu przypadkach doszło do utraty przejezdności i wyłączenia z ruchu całego przekroju jezdni, głównie na jedniach dróg krajowych. W 15 przypadkach doszło do ograniczenia ruchu z zachowaniem przejezdności. Pozostałe przypadki nie miały wpływu na przejezdność na ciągu głównym drogi.
Najwięcej zdarzeń dotyczyło uszkodzenia skarp, głównie na autostradzie A1. Do całkowitego zalania jezdni doszło na drogach ekspresowych S1, S52, S86, DK1, DK45 i DK78. Do częściowego zalania jezdni doszło na autostradzie A1 oraz drogach S52, S86, DK11, DK42, DK43, DK81 i DK86.
Największy godzinny opad podczas tegorocznej powodzi zanotowano w Częstochowie. W wyniku tych opadów doszło do przerwania skarpy zbiornika odparowującego i zalania jezdni w obrębie węzła Częstochowa Jasna Góra. Awaria przepompowni spowodowała zalanie jezdni autostrady w wykopie na wysokości międzynarodowego portu lotniczego w Pyrzowicach.
Z powodu wylania Odry przez dwa dni wyłączony z ruchu był około 3,5 km odcinek Chałupki – Olza wraz ze skrzyżowaniem z DK45 w Raciborzu. Wylanie dopływu Wisły spowodowało wyłączenie z ruchu prawie 2 km odcinka DK1 w Czechowicach-Dziedzicach.
Pomimo intensywnych opadów deszczu i wystąpienia wód z rzek i cieków przydrożnych, nie doszło do poważnych uszkodzeń infrastruktury drogowej. Więcej szkód spowodowały opady deszczu niż wylania rzek. Wartość szkód oszacowano na ponad 9 mln zł. W tym roku, na naprawę skutków wrześniowych opadów deszczu wydatkowaliśmy już ponad 4 mln zł.