W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rozbudowujemy blisko 15 km DK46

31.10.2024

Od zeszłego roku realizujemy przebudowę dwóch odcinków drogi krajowej nr 46. Łączna wartość robót to ok. 104 mln zł. Przewidujemy, że oboma odcinkami przejedziemy w I kwartale przeszłego roku.

Obraz przedstawia plac budowy drogi na wsi. Główna droga biegnie przez środek obrazu, a mniejsza droga przecina ją prostopadle. Kilka pojazdów budowlanych, w tym układarka asfaltu, walec i koparka, pracuje na skrzyżowaniu. Otaczający teren to pola uprawne, a wzdłuż dróg zaparkowanych jest kilka pojazdów. Krajobraz obejmuje pola rozciągające się w dal i linię drzew w tle. Obraz interesująco ukazuje proces budowy drogi i zaangażowane w nim maszyny w wiejskim otoczeniu.

26 czerwca 2023 r. podpisaliśmy umowę na rozbudowę odcinka pomiędzy Lelowem a Nakłem o długości 7,7 km. Wartość tej umowy to blisko 51 mln zł. 7 sierpnia 2023 r. podpisaliśmy z kolei umowę na rozbudowę odcinka pomiędzy Janowem a Lgoczanką o długości 6,9 km. Wartość tej umowy to ponad 53 mln zł. Wykonawcą obu odcinków jest firma Adac-Lewar z Przystajni w powiecie kłobuckim.

Cel

Droga krajowa nr 46 o długości około 270 km przebiega przez województwa dolnośląskie, opolskie i śląskie. Odcinki Lelów – Nakło i Janów – Lgoczanka położone są na wschód od Częstochowy. Ta część wschodnia DK46 w woj. śląskim, o długość ponad 49 km, stanowi ważne połączenie w ruchu pomiędzy DK91 w Częstochowie i DK78 w kierunku województwa świętokrzyskiego. Głównym celem inwestycji jest rozbudowa istniejącej drogi krajowej dla uzyskania poprawy bezpieczeństwa i uspokojenia ruchu drogowego oraz poniesienia komfortu komunikacyjnego. Te cele uzyskamy dzięki dostosowaniu konstrukcji drogi do przenoszenia obciążeń do 11,5 t/oś, przebudowaniu skrzyżowań z drogami poprzecznymi, budowie chodników i ciągów pieszo-rowerowych. Widoczność zapewni oświetlenie drogowe, a zamontowane urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego podniosą poziom bezpieczeństwa wszystkich użytkowników ruchu.

Janów – Lgoczanka

W ramach rozbudowy odcinka o długości 6,9 km przebudujemy dwa skrzyżowania. Pierwsze na przecięciu z drogą gminną do miejscowości Hucisko i Góry Gorzkowskie, a drugie z drogą powiatową Bystrzanowice - Mzurów - Niegowa. Wybudujemy lub przebudujemy łącznie sześć zatok autobusowych oraz dwa miejsca kontroli pojazdów. Wyznaczymy także osiem przejść dla pieszych - w tym dwa z przejazdem dla rowerów. Wykonamy także oświetlenie drogowe. W celu usprawnienia komunikacji pieszej i rowerowej oraz zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa niechronionym użytkownikom drogi zostaną wykonane ciągi piesze, pieszo-rowerowe lub rowerowe o łącznej długości prawie 10 km. Przekrój trasy głównej to jedna jezdnia z dwoma pasami o szerokości 3,5 m, każdy prowadzący ruch w jednym kierunku. Na terenie zabudowy planujemy rozbudowę drogi o chodniki lub ciągi pieszo-rowerowe (o zmiennej szerokości od 1,5 do 2,5 m), a na terenie niezbudowanym obustronne pobocze o szerokości 1,5 m.


Zaawansowanie prac sięgnęło 90 proc. Obecnie na całym odcinku jest już ułożona warstwa ścieralna nawierzchni. W ramach ochrony akustycznej terenów zabudowanych ułożona została nawierzchnia o obniżonej hałaśliwości z mastyksu grysowego (SMA 8). Te nawierzchnie pozwalają na obniżenie hałasu nawet o 3 dB. Do zakończenia inwestycji pozostały prace wykończeniowe, umacnianie skarp rowów i zbiorników, humusowanie i obsiewanie trenów biologicznie czynnych, montaż urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz oznakowania poziomego i pionowego.

Lelów – Nakło

Rozbudowa odcinka o długości 7,7 km obejmuje przebudowę dziewięciu skrzyżowań. Jedno z nich, w Nakle, przebudowywane zostanie na małe rondo. Wybudujemy lub przebudujemy łącznie osiem zatok autobusowych, dwie wiaty przystankowe oraz jedno miejsce kontroli pojazdów. Wyznaczymy także osiem przejść dla pieszych. W celu usprawnienia komunikacji pieszej i rowerowej oraz zapewnienia wysokiego poziomu bezpieczeństwa niechronionym użytkownikom drogi zostaną wykonane ciągi piesze, pieszo-rowerowe lub rowerowe o łącznej długości prawie 9 km. W trakcie przebudowy nastąpi korekta geometrii trasy - miejscowo jezdnia została przesunięta od 0,5 do 1,5 m w kierunku południowym. Przekrój trasy głównej to jedna jezdnia z dwoma pasami o szerokości 3,5 m, każdy prowadzący ruch w jednym kierunku. Na terenie zabudowy planujemy rozbudowę drogi o jednostronne chodniki lub ciągi pieszo-rowerowe (o zmiennej szerokości od 2,3 do 2,4 m), a na terenie niezbudowanym obustronne pobocze szerokości 1,5 m.

Zaawansowanie robót na tym odcinku również doszło do 90 proc. Obecnie na trasie głównej rozpoczęto układanie dwóch rodzajów warstwy ścieralnych. Tu również, aby obniżyć hałas emitowany przez koła poruszających się pojazdów, na terenach zabudowanych ułożona zostanie nawierzchnia o obniżonej hałaśliwości z mastyksu grysowego. Do zakończenia kontraktu pozostało jeszcze wykonanie całego zakresu robót asfaltowych, dokończenie budowy przepustów, zjazdów oraz robót brukarskich. Konieczne jest też odmulenie zbiornika, rowu przy drodze powiatowej i osadzenie wylotów kanałów. Przed zgłoszeniem odbioru robót konieczne będzie też zakończenie prac wykończeniowych, umacniania skarp, humusowania i obsiania trenów zielonych, montażu urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz oznakowania poziomego i pionowego.

Terminy zakończenia inwestycji

Umowne czasy realizacji dla obu inwestycji wynosiły 12 miesięcy od daty podpisania umowy, bez okresu zimowych, liczonych od 16 grudnia do 15 marca.

Na obu odcinkach wykonawca, w związku z wystąpieniem niekorzystnych warunków atmosferycznych w 2023 roku uniemożliwiających prawidłowe wykonywanie robót, złożył roszczenia terminowe. W ich następstwie na odcinku Lelów - Nakło podsiano aneks, w którym ustalono zakończenie prac na 28 października 2024 r., a dla odcinka Janów – Lgoczanka na 12 grudnia br.

W lipcu tego roku wystąpiły nawałnice, które spowodowały zniszczenie uprzednio wykonanych robót. Prace w zniszczonym zakresie należało wykonać po raz drugi, a wcześniej osuszyć zalane wykopy i usunąć zniszczenia. Trwa analiza roszczeń terminowych. Szacujemy, że przypadku ich uznania zakończenie robót na obu odcinków mogłoby nastąpić w I kwartale 2025 r.

Zdjęcia (9)

{"register":{"columns":[]}}