W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Rozwiewamy wątpliwości o S11

15.06.2023

Projektowanie przebiegu drogi jest ogromnym wyzwaniem, a sam proces przygotowania inwestycji drogowej do realizacji jest złożony i wielostopniowy. Nie inaczej jest z projektowaną drogą S11 od granicy województw śląskiego i opolskiego do Piekar Śląskich.

S11 od granicy województw śląskiego i opolskiego do Piekar Śląskich.

Wytyczając nową trasę uwzględniamy aspekty komunikacyjne, społeczne, ekologiczne i ekonomiczne. Każda droga przebiega w konkretnym terenie. Projektujemy trasę tak, aby dostosować jej przebieg do terenu, przez który będzie przebiegać, aby skomunikowanie nowej trasy korespondowało z istniejącą siecią dróg. W taki sam sposób przygotowujemy do realizacji S11.  

Inwestycja tak ważnej drogi to szansa na rozwój komunikacyjny w ujęciu ogólnokrajowym jak również regionalnym. Jest bodźcem do rozwoju lokalnych społeczności i powinna zapewniać akceptowalny kompromis dla wszystkich stron. Dlatego też proces jest wielostopniowy i wielokrotnie szeroko konsultowany, tak aby uwzględnić głosy wszystkich interesariuszy.

Studium Sieciowe

Zielone światło dla rozpoczęcia przygotowań dla drogi ekspresowej S11 Kępno – A1 dało ujęcie tej trasy w Programie Budowy Dróg Krajowych z 8 września 2015 r. Przygotowaliśmy Program Inwestycji (PI), który 11 lutego 2016 r. zatwierdziło Ministerstwo Infrastruktury i Budownictwa dzieląc inwestycję na dwa odcinki realizacyjne.  

Pierwszy obejmował obwodnicę Tarnowskich Gór, drugi od granicy województwa śląskiego i opolskiego do obwodnicy Tarnowskich Gór. Podpisany dokument zapewniał finansowanie dla prac przygotowawczych oraz określał ramowe zakresy inwestycji, orientacyjne terminy poszczególnych etapów oraz szacunkowe koszty poszczególnych etapów przedsięwzięcia. W tym samym roku ogłosiliśmy przetarg na opracowanie dokumentacji przygotowawczej, który za sprawą ofert przekraczających budżet unieważniliśmy w lutym 2017 r. W efekcie Studium Sieciowe z elementami Studium Korytarzowego dla budowy drogi S11 w wojewódzkie śląskim opracowaliśmy siłami własnymi GDDKiA. Analizie poddano cztery korytarze przebiegu S11 obejmującego obwodnicę Tarnowskich Gór oraz dwa korytarze S11 od obwodnicy Tarnowskich Gór do granicy województwa śląskiego. W ramach opracowania analizowano także zakończenie inwestycji na południu odcinka na połączeniu A1 w Pyrzowicach oraz na węźle Zabrze Północ. Ostatecznie do dalszych prac wybrano zakończenie inwestycji w Piekarach Śląskich.

Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowe

W kwietniu 2018 roku ogłosiliśmy przetarg na opracowanie Studium techniczno-ekonomiczno-środowiskowego (STEŚ) oraz materiałów do wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla budowy ok. 61 km drogi S11 w woj. śląskim.  W październiku 2018 roku zawarliśmy z biurem projektowym Complex Projekt z Katowic umowę na wykonanie tej dokumentacji. Opracowanie to podzielono na dwa odcinki: 

  • od granicy województw opolskiego i śląskiego do rzeki Mała Panew (granica powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego) 
  • od Małej Panwi do węzła z autostradą A1 w Piekarach Śląskich. 

Dla obu odcinków opracowane zostały po cztery warianty przebiegu trasy o takim samym stopniu szczegółowości. Na końcowym fragmencie wszystkie warianty drogi ekspresowej zlokalizowane zostały na terenie Piekar Śląskich i biegną w tym samym śladzie - wzdłuż istniejącej drogi wojewódzkiej nr 911 (na odcinku od projektowanego węzła Radzionków do ul. Pod Lipami) oraz w śladzie istniejącej drogi wojewódzkiej nr 911 (na odcinku od ul. Pod Lipami do połączenia z autostradą A1). 

Ponadto dla samego węzła Piekary Śląskie zaprojektowano trzy warianty skomunikowania nowej drogi S11 z istniejącą autostradą A1 oraz układem dróg lokalnych.

Głos społeczny się liczy

Te rozwiązania korytarzowe i projektowe prezentowane były jesienią 2019 roku we wszystkich gminach, przez które ma przebiegać droga S11. Na spotkaniach udostępniono i szczegółowo omówiono plany sytuacyjne, umożliwiając zapoznanie się z rozwiązaniami projektowymi dla wszystkich wariantów projektowanej drogi ekspresowej S11. Odzew społeczeństwa był bardzo duży, a zgłaszane wnioski – również o zmiany wytyczonych przebiegów trasy - zostały poddane szczegółowej analizie. Biuro projektowe przeprowadziło szczegółową analizę postulatów i w oparciu o nią zaprezentowało swoje wnioski i własne stanowisko w tej sprawie. Na ich podstawie GDDKiA zadecydowała o wprowadzeniu dodatkowych korekt do dokumentacji projektowej. 

Na odcinku od granicy województw opolskiego i śląskiego do Małej Panwi w rejonie Jeżowej dokonano korekty trasy na długości ok. 8 km dla projektowanych dwóch wariantów skutkującej przeprojektowaniem dziewięciu obiektów inżynierskich. Powodem korekty było zachowanie wymaganej strefy ochronnej od gniazd bielika zwyczajnego. 

Na odcinku od Małej Panwi do Piekar Śląskich w Tworogu dokonano korekty ok. 11 km trasy dla projektowanych dwóch wariantów, a w Świerklańcu uwzględniono wnioski mieszkańców, dokonując zmian na dwóch wariantach trasy na odcinku 3 km. Te zmiany pociągnęły za sobą konieczność przeprojektowania 16 obiektów inżynierskich.

Wyniki analizy wielokryterialnej

W ramach STEŚ biuro projektowe dokonało analizy wielokryterialnej przyjętych rozwiązań projektowych. Na odcinku od granicy województw opolskiego i śląskiego do Małej Panwi najwyżej oceniony został wariant C zielony. Zakłada on przesunięcie trasy w kierunku zachodnim, poprowadzenie drogi ekspresowej po zachodniej stronie miejscowości Jeżowa, na terenie gminy Ciasna na dł. 10,5 km. Odcinek ten zlokalizowany został głównie na terenach leśnych. Zaproponowane rozwiązania omijają prawnie ustanowioną strefę ochrony bielika zwyczajnego. Dalszy przebieg wariantu zielonego jest zbieżny z przebiegiem oraz rozwiązaniami wariantu niebieskiego. 

Dla odcinka południowego pomiędzy Małą Panwią a Piekarami Śląskimi wybrano wariant II. Na przeważającej części odcinka przez Krupski Młyn, Tworóg Tarnowskie Góry trasa prowadzona jest przez tereny leśne. Na tym odc. zlokalizowano węzeł Tworóg, stanowiący połączenie z istniejącą DW907 oraz węzeł Tarnowskie Góry Zachód, stanowiący połączenie drogi ekspresowej z miastem Tarnowskie Góry, poprzez odcinek projektowanej drogi gminnej długości 3,7 km. Dalej przez gminę Świerklaniec, gdzie zaprojektowano węzeł Tarnowskie Góry Wschód na połączeniu z DK78 (ul. Główna). Następnie w Piekarach Śląskich zaprojektowano węzeł Radzionków, stanowiący połączenie z DW911 (ul. Bytomską) oraz szereg przejazdów nad drogami krzyżującymi się. Koniec trasy biegnie w śladzie istniejącej drogi wojewódzkiej nr 911 i kończy na węźle Piekary Śląskie.

Rozstrzygnięcia o węźle Piekary Śląskie w późniejszym etapie

Podjęto również decyzję, że na tym etapie nie będą następowały ostateczne rozstrzygnięcia w zakresie geometrii węzła Piekary Śląskie i dowiązania się do istniejącej sieci dróg. Analiza szczegółowych rozwiązań projektowych tego węzła przeprowadzana będzie na kolejnym etapie przygotowania inwestycji, tj. na etapie opracowania Koncepcji programowej. Będzie ona uwzględniała analizy ruchowe i przepustowości lokalnego układu dróg. Dlatego też we wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (DŚU) wskażemy wariant węzła o największej zajętości terenu oraz o największym zakresie oddziaływania inwestycji. Dzięki temu nie wstrzymamy procedowania DŚU, a jednocześnie zachowamy możliwość wprowadzenia rozwiązań projektowych węzła po wykonaniu szczegółowych analiz na kolejnym etapie realizowania prac projektowych. 

Przesuniecie wyboru ostatecznych rozwiązań projektowych na węźle Piekary, wynika z analiz ruchowych, które realizowane były w ramach odrębnego opracowania – modelu symulacyjnego – mikrosymulacji - ruchu pojazdów dla węzła Piekary Śląskie. Wykonane analizy wykazały, iż obecnie zaprojektowane geometrie tego węzła nie spełniają oczekiwań co do funkcjonalności węzła. W szczególności optymalnej przepustowości na części relacji. Stąd decyzja, że w kolejnym etapie prac przygotowawczych – opracowywania Koncepcji programowej będzie uwzględniona szczegółowa analiza geometryczna oraz analiza przepustowości węzła w co najmniej trzech wariantach.

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach

Kolejnym krokiem dla tej inwestycji będzie złożenie do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska wniosku o wydanie DŚU, w którym powyższe warianty zostaną wskazane jako warianty preferowane. Trwa przygotowanie niezbędnych materiałów do złożenia tego wniosku. Warto zaznaczyć, iż w ramach tych postępowań zostaną ponownie ocenione wszystkie warianty (tym razem przede wszystkim pod kątem środowiskowym), a następnie zostanie wydana decyzja administracyjna, która ostatecznie zatwierdzi wariant przewidziany do realizacji. Przed wydaniem decyzji DŚU zostanie ponownie zapewniony udział społeczeństwa. Umożliwione zostanie także zapoznanie się z dokumentacją i składanie uwag i wniosków. Udział społeczeństwa, w tym władz samorządowych stanowi elementarną cześć procesu przygotowania inwestycji drogowej.

Co dalej

Równolegle do procedowanej decyzji DŚU opracowywana będzie Koncepcja programowa uszczegóławiająca przyjęte rozwiązania. Podczas tego etapu prac odcinek od Małej Panwi na granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego do węzła Piekary Śląskie (tzw. obwodnicy Tarnowskich Gór) zostanie podzielony na dwa pododcinki: 

  1. od granicy powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego do węzła Radzionków na skrzyżowaniu dróg S11 i DW911 oraz 
  2. od węzła Radzionków do węzła Piekary Śląskie. 

Należy przy tym pamiętać, że ze względu na szczegółową analizę geometryczną i analizę przepustowości węzła Piekary Śląskie nie wyklucza się konieczności uzyskania dodatkowej lub nowej decyzji DŚU z uwagi na zmianę rozwiązań projektowych na węźle Piekary Śląskie w stosunku do rozwiązań z etapu STEŚ.

Materiały

Informacja ws realizacji S11 w województwie śląskim
Informacja​_ws​_realizacji​_S11​_w​_województwie​_śląskim.pdf 0.20MB
Przebiegi S11 odc. 1 od granicy województwa opolskiego (połączenie z obecnie realizowaną obwodnicą m. Olesna) do rzeki Mała Panew (granica powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego)
01​_Przebiegi​_S11​_odc​_1.pdf 18.14MB
Przebiegi S11 odc. 2 od rzeki Mała Panew (granica powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego) do węzła Piekary Śląskie
02B​_Przebiegi​_S11​_odc​_2.pdf 20.62MB
Przebiegi S11 odc. 2 od rzeki Mała Panew (granica powiatów lublinieckiego i tarnogórskiego) do węzła Piekary Śląskie
02A​_Przebiegi​_S11​_odc​_2.pdf 11.92MB
{"register":{"columns":[]}}