W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Śledzimy postępy prac na A1 w woj. śląskim

30.09.2021

Jak w praktyce wygląda realizacja inwestycji drogowej, na którą organy administracji publicznej wydały kolejne decyzje administracyjne? Przekonali się o tym, podczas wizytacji placu budowy autostrady A1 w granicach woj. śląskiego, przedstawiciele Śląskiego Urzędu Wojewódzkiego, Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska z Katowic oraz Śląskiego Wojewódzkiego Inspektoratu Nadzoru Budowlanego. Wizytacja była przede wszystkim dobrą okazją, aby ocenić zasadność i skuteczność przyjętych rozwiań projektowych - w szczególności w zakresie ochronnych środowiska. To także dalsze pogłębianie współpracy i wymiana doświadczeń pomiędzy przedstawicielami organów administracji, uczestniczących w procesie przygotowania, realizacji i obiorów inwestycji drogowych.

Fotografia z lotu ptaka przedstawiająca budowaną autostradę A1. W centralnej części fotografii znajdują się jezdnie. W prawej części - jezdnia wykonana po której już dwukierunkowo poruszają się pojazdy. Na drugiej jezdni - po lewej stronie - widoczna maszyna do układania nawierzchni betonowej.

Postęp prac 

Aktualnie budowa autostrady A1, na odcinku od granicy woj. łódzkiego i śląskiego do początku obwodnicy Częstochowy, jest zaawansowana w prawie 80 proc. Obecnie wykonawca skupia się na pracach, które jeszcze pod koniec tego roku umożliwią przejezdność po nowo wybudowanej drugiej jezdni autostrady. Dzięki temu, o ile warunki pogodowe pozwolą, prawie na pół roku przed końcem inwestycji, kierowcy zyskają wyższy poziom bezpieczeństwa i komfortu podróży. Nie będzie to możliwe bez wybudowania całości drugiej jezdni autostrady. Do tej pory ułożono nawierzchnię betonową na odcinku ok. 9,7 km, co stanowi 57 proc. całej długości brakującej jezdni. Równocześnie trwają prace na obiektach mostowych i przepustach, układana jest nawierzchnia, montowane są bariery ochronne, schody serwisowe oraz ekrany akustyczne i przeciwolśnieniowe. Po oddaniu do ruchu drugiej jezdni do wykonania pozostanie jeszcze duży front robót, w tym m.in. dokończenie układania warstw nawierzchni na drogach dojazdowych, ścieżkach rowerowych i chodnikach, ogrodzenie drogi oraz ogrodzenia ochronno-naprowadzające. Wykonywanie tych prac nie będzie w znacznym stopniu powodowało utrudnień w przejdzie po autostradzie.

Podstawowe informacje o inwestycji  

Zadanie polega na budowie autostrady A1 w śladzie istniejącej drogi o długości około 16,9 km wraz ze wszystkimi niezbędnymi obiektami mostowymi i przepustami oraz jednym węzłem autostradowym Mykanów. Jej nawierzchnia powstanie z betonu cementowego. W ramach inwestycji powstanie 41 obiektów mostowych i przepustów, w tym 25 przejść dla zwierząt: 3 górne dla zwierząt dużych, 10 dolnych dla zwierząt średnich (2 samodzielne i 8 zespolonych z ciekiem), 9 dolnych dla zwierząt małych (5 samodzielnych i 4 zespolone z ciekiem) i 3 przejścia dla płazów oraz 4 przejazdy gospodarcze. 

Cel 

Oddanie do ruchu tego blisko 17-kilometrowego odcinka autostrady A1 na terenie woj. śląskiego to znaczący krok ku połączeniu Pomorza z granicą Polski i Republiki Czeskiej. Już dziś możemy odbyć nieprzerwaną jazdę od przejścia granicznego w Gorzyczkach do granic województwa, mijając po drodze konurbację górnośląską czy Międzynarodowy Port Lotniczy Katowice w Pyrzowicach, korzystając z dwóch pasów w każdym z kierunków. Ukończenie tej inwestycji pozwoli na przejechanie tym odcinkiem autostrady, dysponując trzema pasami w każdym z kierunków,kierunków oraz bez dodatkowych ograniczeń prędkości wynikających z jej budowy. Budowany odcinek autostrady A1 pomiędzy końcem obwodnicy Częstochowy a gr. woj. łódzkiego i śląskiego stanowi fragment autostrady A1 będącej częścią europejskiego korytarza komunikacji drogowej E75 i biegnącej z północy na południe z Gdańska przez Toruń, Łódź, Gliwice do Goryczek (granica z Republiką Czeską). Pokrywa się także z historycznym przebiegiem szlaku bursztynowego. 

Kalendarium  

  • 23 lipca 2018 r. - podpisanie umowy na roboty o wartości 596 515 897,28 zł 
  • 23 sierpnia 2019 r. - wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla autostrady A1 
  • 14 kwietnia 2020 r. - wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla połączenia dróg lokalnych wzdłuż autostrady A1 oraz obiektu mostowego na cieku Pijawka 
  • 30 października 2020 r. - podpisanie umowy o dofinansowaniu ze środków Unii Europejskiej. Całkowita wartość budowy autostrady A1, na odcinku koniec obwodnicy Częstochowy - Tuszyn to 3 543 423 113,41 zł, przy czym maksymalna kwota dofinansowania z UE wyniesie 1 698 156 864,29 zł. Śląski odcinek A1, od granicy woj. łódzkiego i śląskiego do węzła Częstochowa Północ (dawniej Rząsawa) jest jednym z pięciu odcinków realizacyjnych, na jakie podzielono liczącą 81 km trasę. 
  • grudzień 2020 r. - udostępnienie jednej jezdni do ruchu 
  • grudzień 2021 r. - planowane udostępnienie drugiej jezdni do ruchu 
  • czerwiec 2022 r. - planowane zakończenie robót. 

Aktualne informacje o inwestycji znajdziesz na http://www.a1-gr-wojewodztw-rzasawa.pl/  

Bądź na bieżąco z komunikatami GDDKiA. Obserwuj nas w mediach społecznościowych Facebook, Twitter i Instagram.    

Zdjęcia (2)

{"register":{"columns":[]}}