Uczestnicy Concrete Roads na A1
28.06.2023
Specjaliści od nawierzchni betonowych z różnych krajów świata mieli okazję zapoznać się z betonowymi odcinkami dróg w Polsce. Uczestnicy Sympozjum Concrete Roads podczas wycieczki technicznej oglądali funkcjonującą już autostradę A1 w województwie śląskim oraz układanie nawierzchni betonowej w tunelu w Batowicach w Krakowie na S52.
Sympozjum Concrete Roads to międzynarodowe wydarzenie poświęcone betonowym nawierzchniom drogowym, które gromadzi najlepszych specjalistów w tej dziedzinie z całego świata. Odbywa się co 4 lata. W tym roku, w dniach 26-28 czerwca, gospodarzem 14. edycji sympozjum była Polska, a organizatorami Europejskie Stowarzyszenie Betonowych Nawierzchni Drogowych EUPAVE oraz Stowarzyszenie Producentów Cementu (SPC.) Patronat nad wydarzeniem odbywającym się w Krakowie objęła GDDKiA. Wzięło w nim udział ponad 220 uczestników z 28 krajów takich jak: Arabia Saudyjska, Australia, Austria, Azerbejdżan, Belgia, Czechy, Etiopia, Francja, Gwatemala, Hiszpania, Holandia, Islandia, Japonia, Korea, Malezja, Niemcy, Nigeria, Nowa Zelandia, Polska, RPA, Republika Środkowoafrykańska, Słowacja, Szwajcaria, Szwecja, Turcja, Ukraina, USA i Wielka Brytania.
Głównym mottem polskiej edycji sympozjum było hasło „Drogi betonowe do zielonego świata - CONCRETE ROADS TO THE GREEN WORLD” podkreślające jak wiele wysiłku, pracy i nakładów inwestycyjnych poniosła Polskę w rozbudowę infrastruktury drogowej, przyczyniając się tym samym do wzrostu bezpieczeństwa kierowców i ograniczenia emisji CO2.
W Polsce dróg ekspresowych i autostrad z nawierzchnią betonową jest obecnie 1065 km, które stanowią 22 proc. sieci. W województwie śląskim wybudowaliśmy 73 km autostrady A1 w tej technologii. Uczestnicy sympozjum przejechali betonowym odcinkiem A1 od Pyrzowic do Miejsca Obsługi Podróżnych Starcza Wschód, w okolicach Częstochowy, gdzie w 2019 r. został wybudowany 100-metrowy, eksperymentalny odcinek nawierzchni betonowej zbrojony włóknami kompozytowymi.