W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Udostępniamy kolejny fragment obwodnicy Poręby i Zawiercia w ciągu DK78

26.06.2023

Dziś w okolicy godz. 13 kierowcy wjadą na dwukilometrowy odcinek nowej jezdni DK78 od strony Siewierza. Umożliwi to rozebranie kolidującej z obwodnicą obecnej drogi krajowej i budowę drugiej jezdni. Ruch z istniejącej DK78 zostanie przekierowany na nowo wybudowany odcinek jezdni, po której w przyszłości będzie poprowadzony ruch w kierunku Szczekocin. Pojazdy będą poruszać się dwukierunkowo, po warstwie wiążącej nawierzchni, a następnie powrócą na istniejącą jezdnię DK78 z wykorzystaniem oddanego do ruchu w maju br. odcinka ul. Oleśnickiego w Siewierzu. Warstwa ścieralna zostanie ułożona na ostatnim etapie budowy, przed oddaniem drogi do użytkowania.  

DK78 Poręba Zawiercie

Co się dzieje na budowie

13 czerwca br. wykonaliśmy także tymczasowy przejazd na drodze wojewódzkiej nr 796 na 
ul. Obrońców Poczty Gdańskiej (węzeł Kuźnica), który umożliwił rozpoczęcie kolejnego etapu robót na budowanym w tym miejscu wiadukcie drogowym. Kontynuowana jest budowa nasypów w obrębie węzłów Kuźnica i Kromołów, a także realizacja podpór i ustrojów nośnych obiektów inżynierskich. Prowadzone będą również roboty asfaltowe na dalszym odcinku obwodnicy.  

  

Największe zaawansowanie prac oraz zarys kształtu przyszłego węzła drogowego są już doskonale widoczne w Kromołowie. Tutaj kończy się zakres I odcinka dwujezdniowej obwodnicy Poręby i Zawiercia.  

  

Postęp robót widać również przy obiektach służących zapewnieniu migracji zwierząt małych pod obwodnicą. Łącznie zostanie wykonanych aż 27 przepustów ekologicznych a także osiem zbiorników zastępczych dla płazów. 

  

Wykonanie rzeczowe obwodnicy Poręby i Zawiercia zbliża się już do 34 proc. Roboty mostowe, a także wykopy i nasypy, osiągnęły zaawansowanie około 55 proc., a drogowe dochodzą do 30 proc.  

Zakres i cel inwestycji 

Kontrakt obejmuje wykonanie nowego odcinka DK78 o długości ok. 16,7 km, sygnalizacji świetlnej na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką 793 w Siewierzu oraz dwóch węzłów drogowych. Węzeł Kuźnica -na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 796 wykonany zostanie w postaci węzła typu karo, a węzeł Kromołów na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 791 w postaci węzła typu trąbka. Wjazd na oba węzły będzie możliwy przez rondo usytuowane na drodze wojewódzkiej. 

Na tym odcinku powstanie siedem wiaduktów i cztery mosty zintegrowane z przejściami dla zwierząt oraz jedno duże przejście dla zwierząt górą. Zlokalizowane jest ono na początku obwodnicy w Siewierzu i przeznaczone jest dla zwierząt dużych, w tym łosia, którego populacja we wschodniej części województw śląskiego - na styku z województwami małopolskim i świętokrzyskim przekracza 200 sztuk. Ograniczenie wpływu ruchu drogowego na środowisko osiągniemy również poprzez budowę przejść dla zwierząt, przepustów ekologicznych wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym, zbiorników zastępczych dla płazów, nasadzenia zieleni.   

Na poprawę klimatu akustycznego wpłynie montaż ekranów akustycznych pochłaniających o długości prawie 2 km. Podniesienie poziomu bezpieczeństwa ruchu drogowego osiągniemy dzięki budowie urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego, wygrodzenia ochronnego drogi krajowej i oświetlenia drogowego. To ostatnie, aby ograniczyć zużycie energii, wykonane zostanie w technologii LED. Powstaną także ciągi pieszo-rowerowe oraz chodniki o łącznej długość około 400 m.  

  

W przygotowaniu kolejny odcinek obwodnicy Poręby i Zawiercia 

Trwa procedura uzyskiwania decyzji ZRID dla II odcinka obwodnicy Poręby i Zawiercia, o długości 7,5 km, który swój początek będzie miał na budowanym węźle Kromołów, a zakończy się rondem w Żerkowicach. Odcinek ten będzie również posiadał przekrój dwujezdniowy. Inwestycja obejmuje także budowę czterech obiektów inżynierskich.  

  

Uzyskanie decyzji ZRID dla zadania oraz ogłoszenie postępowania przetargowego na wyłonienie wykonawcy robót planujemy w II połowie br. Pozwoli to na podpisanie umowy na realizację inwestycji pod koniec I półrocza 2024 roku z planowanym terminem oddania drogi do użytkowania w 2026 roku.  

 

{"register":{"columns":[]}}