W 314 lokalizacjach poprawimy bezpieczeństwo ruchu drogowego
03.08.2023
To kolejne inwestycje w ramach rządowego Programu Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej (PBID) na lata 2021-2024, dzięki którym zyskają w szczególności niechronieni użytkownicy dróg. Od inauguracji programu w 2021 roku podnieśliśmy poziom bezpieczeństwa już na 260 przejściach dla pieszych a łączna wartość tych inwestycji wyniosła prawie 23 mln zł.
Ogłoszony 1 sierpnia br. przetarg na realizację kolejnych inwestycji poprawiających bezpieczeństwo na drogach to kolejny etap programu PBID. Jego celem jest dostosowanie wszystkich przejść dla pieszych, którymi zarządza katowicki oddział GDDKiA, do oczekiwanego poziomu bezpieczeństwa. Postępowanie przetargowe zostało podzielone na siedem części. Chcemy, aby prace zostały wykonane w czasie sześciu miesięcy od daty podpisania umowy.
Zakres zamówienia
Przedmiotem zamówienia jest opracowanie dokumentacji projektowej, projektu docelowej organizacji ruchu, wykonanie robót polegających na budowie dedykowanego oświetlenia lub oświetlenia strefy przejściowej. Wykonane zostaną również niezbędne prace brukarskie, w tym budowa dojść dla pieszych i „kostki integracyjne” - oznaczającej krawędź chodnika przy przejściu dla pieszych. Tam, gdzie będzie to niezbędne, zmodyfikowane zostanie oznakowanie pionowe i poziome.
Gdzie i ile przejść zostanie doświetlonych
Tym razem podniesiemy bezpieczeństwo na drogach krajowych:
-
DK1w Kobiórze i Goczałkowicach (po 1 lokalizacji).
-
DK11, w Sierakowie Śląskim i Molnej (po 1 lokalizacji) oraz w Ciasnej (w 4 lokalizacjach).
-
DK40, w Łanach, Niewieszach, Bycinie (po 2 lokalizacjach).
-
DK43, w Krzepicach (w 1 lokalizacji), w Gruszewni (w 3 lokalizacjach), w Libidzy (w 5 lokalizacjach), w Kłobucku (w 23 lokalizacjach).
-
DK44, w Mikołowie (w 1 lokalizacji) i w Bieruniu (w 24 lokalizacjach).
-
DK46, w Trzepizurach i Pietrzakach (po 1 lokalizacji), w Pawonkowie i w Lisowicach (po 2 lokalizacjach), w Lisowie i Gwoździanach (po 3 lokalizacjach), w Janowie i Lipiach Śląskich (po 4 lokalizacjach), w Blachowni (w 6 lokalizacjach), w Herbach (w 7 lokalizacjach), w Kochanowicach (w 9 lokalizacjach) oraz w Olsztynie (w 13 lokalizacjach).
-
DK52, w Kobiernicach (w 8 lokalizacjach), w Czańcu (w 2 lokalizacjach), w Bujakowie (w 4 lokalizacjach) i w Kozach (w 9 lokalizacjach).
-
DK78, w Tarnowskich Górach (w 4 lokalizacjach).
-
DK81, w Pawłowicach (w 4 lokalizacjach), w Zbytkowie (w 3 lokalizacjach), w Łaziskach Górnych (5 lokalizacjach), w Drogomyślu (w 3 lokalizacjach), w Ochabach (w 4 lokalizacjach), w Mikołowie i Orzeszu (po 7 lokalizacjach), w Bąkowie (w 1 lokalizacji).
-
DK91, w Witkowicach (w 2 lokalizacjach), w Rędzinach (w 3 lokalizacjach), w Rudnikach (w 4 lokalizacjach) oraz w Kłomnicach (w 7 lokalizacjach).
-
DK94, w Sławkowie (w 1 lokalizacji) oraz w Czeladzi (w 17 lokalizacjach).
Poprawa bezpieczeństwa obejmie również lokalizacje przejść w sąsiedztwie węzłów i zjazdów na autostradach i drogach ekspresowych:
-
A1, w Zabrzu, Żorach i Świerklanach (po 1 lokalizacji), w Bełku (w 3 lokalizacjach), w Bytomiu (w 4 lokalizacjach), w Knurowie i Mszanie (po 7 lokalizacjach).
-
A4, w Gliwicach (w 2 lokalizacjach), w Rudzie Śląskiej (w 6 lokalizacjach) oraz w Katowicach (w 5 lokalizacjach).
-
S1, w Lalikach (w 1 lokalizacji), w Wilkowicach (w 2 lokalizacjach), w Łodygowicach (w 3 lokalizacjach) oraz w Bielsku-Białej (w 17 lokalizacjach).
-
S52, w Świętoszówce (w 1 lokalizacji), w Bielsku-Białej (w 2 lokalizacjach), w Pogórzu (w 3 lokalizacjach), w Cieszynie i Jasienicy (po 7 lokalizacjach).
-
S86, w Sosnowcu (w 11 lokalizacjach) oraz w Katowicach (w 12 lokalizacjach).
Tryb postępowania
Postępowanie o udzielenie zamówienia prowadzone jest w trybie podstawowym ustawy Prawo zamówień publicznych, z możliwością przeprowadzenia negocjacji przed wyborem najkorzystniejszej oferty. Negocjacje nie mogą jednak prowadzić do zmiany treści szczegółowych warunków zamówienia i muszą dotyczyć wyłącznie tych elementów oferty, które podlegają ocenie w ramach kryteriów oceny ofert.
Kryteria wyboru oraz termin składania ofert
Kryterium oceny ofert stanowią cena (60 proc.) oraz przedłużenie okresu gwarancji jakości (maksymalnie 40 proc - za przedłużenie jej 2 lata). Otwarcie ofert wyznaczono na 18 sierpnia br. Dokumentacja postępowania przetargowego dostępna jest na platformie zakupowej: https://gddkia.eb2b.com.pl.
Cel - poprawa bezpieczeństwa pieszych
Budowa dedykowanego oświetlenia przejść dla pieszych, a w niektórych lokalizacjach dodatkowo oświetlenia strefy przejściowej, stanowi kontynuację planu poprawy BRD na przejściach dla pieszych. Przyczyni się do bezpiecznego przekraczania dróg przez niechronionych uczestników ruchu. Dzięki wykonaniu dedykowanego oświetlenia ulicznego zwiększymy widoczność pieszych. Umożliwi to również wcześniejszą reakcję kierowców na sytuację na drodze. To również skuteczne i efektywne rozwiązanie z zakresu inżynierii drogowej, znacznie podnoszące poziom bezpieczeństwa ruchu - szczególnie w grupie najbardziej narażonych na poważne skutki zdarzeń drogowych, niechronionych użytkowników dróg - pieszych. Realizacja inwestycji przyczyni się do wzrostu bezpieczeństwa ruchu drogowego na istniejących drogach.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej
Realizacja tej i kolejnych inwestycji poprawiających bezpieczeństwo na drogach jest możliwa, dzięki rządowemu Programowi Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024. Głównym celem Programu jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Celami szczegółowymi są ochrona uczestników ruchu oraz zapewnienie infrastruktury drogowej, mającej wpływ na wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez redukcję liczby wypadków i ich ofiar. Realizacja zadań w ramach Programu umożliwi eliminację realnych i potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w połączeniu z zadaniami realizowanymi w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK), pozwoli docelowo na zmniejszenie liczby odcinków niebezpiecznych. Program wskazuje źródła finansowania oraz określa zakres rzeczowy zadań przewidywanych do realizacji. Jest spójny ze Strategią na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Strategią Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku oraz komplementarny z działaniami realizowanymi w ramach PBDK.
Źródło finansowania
Inwestycja jest przewidziana do finansowania ze środków budżetowych będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.