Województwo śląskie z największym średniodobowym ruchem w Polsce
22.11.2021
Do najbardziej obciążonych odcinków dróg krajowych w województwie należą S86, od węzła z ul. Piłsudskiego w Sosnowcu do węzła z Drogową Trasą Średnicową w Katowicach oraz A4 pomiędzy węzłami Katowice Mikołowska i Katowice Murckowska. Na tych odcinkach dróg odnotowano średni dobowy ruch roczny (SDRR) przekraczający ponad 100 000 poj./dobę. Jednak SDRR dla dróg krajowych w województwie śląskim to 22 619 poj./dobę.
Różnice między województwami
To i tak największe obciążenie ruchem na drogach krajowych ze wszystkich województw i wyższe od krajowego SDRR wynoszącego 13 574 poj./dobę. Uwzględniając podział funkcjonalny dróg, średniodobowy ruch roczny na drogach międzynarodowych w województwie śląskim wyniósł ponad 38 900 poj./dobę, a na pozostałych ponad 16 400 poj./dobę. Dla porównania najmniejszym obciążeniem ruchu, poniżej 8000 poj./dobę, charakteryzowały się drogi krajowe w województwie warmińsko-mazurskim.
Najbardziej obciążonymi odcinkami dróg krajowych w GPR 2020/21 okazały się:
- S8, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami Konotopa i Głębocka, SDRR od 104 620 do 197 813 poj./dobę, zależnie od odcinka,
- S8, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami Warszawa Janki i Opacz, SDRR od 104 869 do 114 959 poj./dobę, zależnie od odcinka,
- S2, w pobliżu Warszawy pomiędzy węzłami na przecięciu z Al. Jerozolimskimi i al. Krakowską, SDRR od 100 461 do 114 288 poj./dobę, zależnie od odcinka.
Następne dwa odcinka zlokalizowana są w województwie śląskim:
- S86, od węzła z ul. Piłsudskiego w Sosnowcu do węzła z Drogową Trasą Średnicową w Katowicach, SDRR = 112 736 poj./dobę,
- A4, pomiędzy węzłami Katowice Mikołowska i Katowice Murckowska, SDRR = 105 033 poj./dobę.
Wybrane ważniejsze wzrosty w województwie w porównaniu z poprzednim GPR:
- A1 węzeł Pyrzowice - węzeł Gliwice Sośnica: średnio o około 30 proc.
- A1 węzeł Gliwice Sośnica - węzeł Żory: średnio o około 27 proc.
- A4 węzeł Gliwice Sośnica - węzeł Katowice Mikołowska: średnio o około 11 proc. (w międzyczasie, tj. w 2016 roku, ukończono równolegle biegnącą Drogową Trasę Średnicową - DW902).
- S1 węzeł Dąbrowa Górnicza Pogoria - węzeł Imielin: średnio o około 19 proc.
- S1 węzeł Bielsko-Biała Komorowice - węzeł Bielsko-Biała Mikuszowice (Północno-Wschodnia Obwodnica Miasta Bielsko-Biała): średnio o około 35 proc.
- S1 węzeł Bielsko-Biała Mikuszowice - węzeł Przybędza: średnio o około 44 proc.
Wybrane węzły drogowe, na których występuje zmniejszenie natężenia ruchu na ciągu głównym:
- A1 węzeł Żory - od strony Gliwic w kierunku granicy państwa w Gorzyczkach o 19 666 poj./dobę, tj. o około 45 proc. Węzeł krzyżuje się z DW935, którą można dojechać między innymi do Rybnika i Żor.
- S1 węzeł Żywiec Soła od strony Bielska-Białej (węzeł Łodygowice) w kierunku granicy państwa w Zwardoniu o 11 766 poj./dobę, tj. o około 41 proc. Węzeł krzyżuje się z DW946. Ta droga wojewódzka w Żywcu rozwidla się na DW945 biegnącą do przejścia granicznego Korbielów-Oravská Polhora.
- S1 węzeł Imielin od strony Mysłowic w kierunku Tychów o 18 030 poj./dobę, tj. o około 34 proc.
- Na tym węźle następuje przeniesienie ruchu na układ dróg lokalnych, w tym na DW934.
- S52 węzeł Bielsko-Biała Wapienica, od węzła Bielsko-Biała Komorowice (DK1) w kierunku Skoczowa (węzeł Jasienica) o 16 555 poj./dobę, tj. o około 29 proc. Na tym węźle następuje przeniesienie ruchu między innymi na DW942 i 944 oraz do strefy przemysłowej.
- A4 węzeł Kleszczów z kierunku Wrocławia (węzeł Łany) w kierunku Katowic o 8 165 poj./dobę, tj. o około 19 proc. Węzeł krzyżuje się z DK88 w Gliwicach, którą można dojechać między innymi do Drogowej Trasy Średnicowej - DW902).
Największe spadki ruchu w Polsce odnotowaliśmy na DK91 Częstochowa - Podwarpie, o ok. 20-24 tys. poj./dobę, w zależności od odcinka o ok. 40-60 proc. Ruch z tej drogi przejęła wybudowana w 2019 roku Autostradowa Obwodnica Częstochowy - A1.
Pomiary co 5 lat
GPR przeprowadzany jest co 5 lat. Poprzedni miał miejsce w 2015 r. Ostatnie badanie rozpoczęło się w styczniu 2020 i trwało ok. 2 lata. Wydłużyliśmy je z uwagi na pandemię.
Zebrane dane do dalszej analizy
Wyniki będą wykorzystane m.in. przy planowaniu rozbudowy dróg czy analiz bezpieczeństwa ruchu drogowego. Wyniki Generalnego Pomiaru Ruchu 2020/2021 opublikowaliśmy w naszym serwisie. Bardziej szczegółowy materiał informacyjny zostanie zawarty w opracowaniu pn. „Ruch drogowy 2020/2021”, którego publikacja planowana jest w pierwszym kwartale 2022 roku.