Wybraliśmy najkorzystniejszą ofertę na wybudowanie ciągu pieszo-rowerowego wzdłuż DK45 w Raciborzu
30.01.2024
Cztery oferty wpłynęły w przetargu na wykonanie inwestycji poprawiającej bezpieczeństwo ruchu drogowego w Raciborzu. Spośród nich najkorzystniejszą, na kwotę ponad 9,2 mln zł, złożyła firma Burda z Zimnej Wódki. Jeśli do 5 lutego br. nie wpłyną odwołania od rozstrzygnięcia, to umowę podpiszemy jeszcze w lutym.
To kolejna inwestycja realizowana dzięki rządowemu Programowi Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej na lata 2021-2024. Budowa ciągów pieszo-rowerowych, chodników, zatok autobusowych oraz ostrzegawczych sygnalizacji świetlnych na przejściach dla pieszych poprawi bezpieczeństwo i zwiększy komfort korzystania z drogi.
Wyznaczenie nowych przejść dla pieszych – wraz z ich oświetleniem – umożliwi bezpieczne przekraczanie jezdni. Zastosowanie kompleksowych rozwiązań inżynierskich przyczyni się do ograniczenia liczby niebezpiecznych zdarzeń drogowych oraz ich skutków — w szczególności z udziałem pieszych i rowerzystów. Inwestycja obejmie odcinek DK45 o długości prawie 1,5 km zlokalizowany w południowej części wsi Rudnik i w północnej części Raciborza. Realizacja robót budowlanych powinna zakończyć się do 12 miesięcy od daty podpisania umowy.
Zakres rzeczowy inwestycji
W ramach inwestycji zaprojektowano budowę ciągu pieszo-rowerowego po lewej stronie DK45 na odcinku ul. Kwiatowej i częściowo ul. Kozielskiej oraz budowę chodnika w obrębie zatok autobusowych, przebudowę istniejących zatok autobusowych w rejonie skrzyżowania z ul. Podmiejską oraz budowę dwóch nowych zatok autobusowych. Część z nich będzie oświetlona. Wybudowana zostanie także kanalizacja deszczowa. Tam, gdzie uzbrojenie terenu (przebudowa napowietrznej linii niskiego napięcia wraz z oświetleniem ulicznym) będzie kolidowało z inwestycją, wykonana zostanie przebudowa.
Kryteria wyboru ofert
Kryterium oceny ofert stanowią: cena (60 proc.) oraz przedłużenie okresu gwarancji jakości (maksymalnie 40 proc.).
Program Inwestycji
Ostateczny kształt Programu Inwestycji został uzgodniony 13 lipca 2023 r. aneksem nr 1 przez Ministra Infrastruktury. Inwestycja będzie zrealizowana w formule: Buduj. Jej głównym celem jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego, zarówno pieszych, jak i kierowców.żetowych, będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.
Program Bezpiecznej Infrastruktury Drogowej
Głównym celem Programu jest poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego na drogach krajowych zarządzanych przez GDDKiA. Celami szczegółowymi są ochrona uczestników ruchu oraz zapewnienie infrastruktury drogowej, mającej wpływ na wzrost bezpieczeństwa ruchu drogowego poprzez redukcję liczby wypadków i ich ofiar. Realizacja zadań w ramach Programu umożliwi eliminację realnych i potencjalnych zagrożeń dla bezpieczeństwa ruchu drogowego, a w połączeniu z zadaniami realizowanymi w ramach Programu Budowy Dróg Krajowych (PBDK), pozwoli docelowo na zmniejszenie liczby odcinków niebezpiecznych. Program wskazuje źródła finansowania oraz określa zakres rzeczowy zadań przewidywanych do realizacji. Jest spójny ze Strategią na Rzecz Odpowiedzialnego Rozwoju, Strategią Zrównoważonego Rozwoju Transportu do 2030 roku oraz komplementarny z działaniami realizowanymi w ramach PBDK.
Źródło finansowania
Inwestycja jest przewidziana do finansowania ze środków budżetowych, będących w dyspozycji Generalnego Dyrektora Dróg Krajowych i Autostrad.