Złożyliśmy wniosek o wydanie decyzji ZRID dla S1 Mysłowice - Bieruń
02.05.2023
28 kwietnia br. do Wojewody Śląskiego trafił wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID) dla budowy kolejnego odcinka drogi ekspresowej S1. Dotyczy on ok. 10 km trasy zaczynającej się węzłem Mysłowice Kosztowy a kończącej przed węzłem Bieruń.
S1 Mysłowice - Bieruń
4 lipca 2022 r. podpisaliśmy umowę z firmą Budimex na zaprojektowanie i budowę 10-kilometrowego odcinka drogi ekspresowej wraz z dwoma węzłami drogowymi: Mysłowice Kosztowy i Lędziny. Powstaną też dwa Miejsca Obsługi Podróżnych: Lędziny Wschód oraz Lędziny Zachód, 16 obiektów inżynierskich oraz niezbędna infrastruktura techniczna. Wartość umowy to prawie 489,2 mln zł.
S1 Bieruń - Oświęcim
30 listopada 2021 r. podpisaliśmy umowę z firmą Strabag na realizację S1 pomiędzy węzłami Bieruń i Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia. Wartość umowy to ponad 212 mln zł. W ramach kontraktu powstanie prawie 7 km nowych dróg. Zostanie wybudowany również węzeł Bieruń oraz pięć obiektów inżynierskich. Realizacja inwestycji umożliwi skomunikowanie nowej drogi ekspresowej S1 poprzez węzeł Bieruń z istniejącym przebiegiem drogi krajowej nr 44. Powstanie odcinek drogi klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o długości ok. 2 km, a także droga klasy Z (zbiorcza) - pomiędzy węzłem Bieruń a układem ulicznym Bierunia (dojazd do ul. Jagiełły) o długości ok. 2 km. 24 stycznia 2023 r.
do Wojewody Śląskiego trafił wniosek o wydanie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (ZRID). Umowny termin zakończenia inwestycji przypada w grudniu 2024 r.
S1 Oświęcim - Dankowice
Umowę z wykonawcą na projekt i budowę odcinka o długości około 15,2 km podpisaliśmy 14 maja 2020 r. Ten odcinek buduje konsorcjum firm PORR oraz Mota-Engil. Wartość umowy to ponad 989,7 mln zł. W ramach zadania wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), trzy węzły drogowe (Oświęcim, Wola, Brzeszcze), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy. 15 września 2022 r. został przekazany plac budowy wykonawcy. Tym samym rozpoczął się etap realizacji prac budowlanych. Obecnie zaawansowanie robót na tej inwestycji sięga prawie 13 procent.
S1 Dankowice - Bielsko-Biała
Umowę z konsorcjum firm Mirbud oraz Kobylarnia na projekt i budowę podpisaliśmy 3 sierpnia 2020 r. Wartość kontraktu to ponad 586,7 mln zł. Długość odcinka pomiędzy Dankowicami a węzłem Bielsko-Biała Hałcnów (poprzednia nazwa Suchy Potok) to prawie 12 km. Wykonawca wybuduje m.in. dwujezdniową drogę ekspresową po dwa pasy ruchu z rezerwą pod trzeci pas (w pasie dzielącym), dwa węzły drogowe (Stara Wieś i Bielsko-Biała Hałcnów), a także inne drogi towarzyszące drodze ekspresowej oraz drogi obsługujące tereny przyległe. Droga ekspresowa zostanie wyposażona w Miejsca Obsługi Podróżnych, Obwód Utrzymania Drogi, urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego, ochrony środowiska oraz systemy odwodnienia i oświetlenia trasy.
3 października 2022 r. został przekazany plac budowy wykonawcy. Tym samym rozpoczął się etap realizacji prac budowlanych. Obecnie zaawansowanie robót na tej inwestycji sięga prawie 11 procent.
S1 od Mysłowic do Bielska-Białej to 40 km nowej drogi
Łączna wartość umów na realizację czterech odcinków S1 od Mysłowic do Bielska-Białej to niemalże 2,3 mld zł. Umowny termin zakończenia budowy S1 na odcinku Mysłowice - Bieruń przypada w październiku 2025 r. a Bieruń - Oświęcim wraz z obwodnicą Bierunia przypada w grudniu 2024 r. Odcinek Oświęcim - Dankowice powinien zostać ukończony w sierpniu 2023 r., a odcinek Dankowice - Bielsko-Biała Hałcnów w listopadzie 2023 r. Z uwagi na przedłużające się procedowanie uzyskania decyzji administracyjnych dla wszystkich czterech odcinków, wykonawcy złożyli roszczenia terminowe. To, czy czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców i podpisaniu aneksów do umów.