W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Zobacz politykę cookies.
Powrót

Zmieniamy DK91 w woj. śląskim

16.08.2024

Przebudowujemy ponad 5-kilometrowy odcinek Zawada – Siedlec Duży w ciągu DK91, który jest częścią Transeuropejskiej Sieci Transportowej TEN-T. To kolejny element zmian na tej drodze, a wszystkie inwestycje znacząco poprawią bezpieczeństwo ruchu drogowego oraz komfort poruszania się po drodze.

Na zdjęciu widać plac budowy z dwoma dużymi żółtymi koparkami. Jedna z nich znajduje się na pierwszym planie, a druga w tle. Obie koparki wykonują prace ziemne, kopiąc w ziemi, co wydaje się być częścią procesu wykopu. Plac budowy jest otoczony konstrukcjami zabezpieczającymi, mającymi na celu zapobieganie osunięciu gleby. Na niebie widać częściowe zaAchmurzenie, a w oddali drzewa, co sugeruje, że miejsce to może znajdować się na obrzeżach zalesionego terenu lub w pobliżu lasu.

Początek przebudowywanego 5,5-kilometrowego odcinka zlokalizowany jest w rejonie skrzyżowania DK91 z ul. Długą w Zawadzie, następnie biegnie przez Romanów, Siedlec Mały aż do granicy Siedlca Małego i Dużego. W ramach inwestycji, która kosztuje ok. 119 mln zł, dostosujemy konstrukcję drogi do nośności 11,5 t/oś i przebudujemy skrzyżowania. Powstaną również ciągi piesze oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i ochrony środowiska.

Na poprawę bezpieczeństwa ruchu drogowego wpłynie m.in. wykonanie oświetlenia i sygnalizacji świetlnych. Działania z zakresu ochrony środowiska obejmą przebudowę i budowę przepustów, rowów przydrożnych, płotków herpetologicznych i osadników zawiesin. Dzięki budowie ekranów akustycznych zredukowany zostanie hałas emitowany przez użytkowników drogi.

Co się aktualnie dzieje na budowie?

W ramach prowadzonych prac wykonywane są warstwy konstrukcyjne drogi – warstwa mrozoochronna, warstwa pomocnicza oraz warstwa podbudowy zasadniczej. Ponadto instalowane są sieci elektroenergetyczne i teletechniczne, a także budowane są nowe oświetlenie (wraz z jego zasilaniem) oraz kanał technologiczny. Wykonawca prowadzi również prace związane z przebudową wodociągu oraz budową kanalizacji deszczowej w celu skutecznego odwodnienia drogi. Wykonywane są ekrany akustyczne i montowane są nowe przepusty. Prace postępują zgodnie z harmonogramem.

Na czas trwania robót utrzymana została przejezdność DK91. Aktualnie prace prowadzone są na jezdni w kierunku Częstochowy, a kierowcy poruszają się w obu kierunkach jezdnią na Katowice. Aby ograniczyć ryzyko kolizji, pozostawiono w pasie rozdziału istniejące bariery energochłonne.

Przewidujemy, że jeżeli nie zajdą nieprzewidziane okoliczności, do rozpoczęcia prac bitumicznych w zakresie układania warstwy podbudowy i warstwy wiążącej dojdzie na przełomie III i IV kwartału br. Po ich zakończeniu ruch zostanie przeniesiony na gotową jezdnię w stronę Częstochowy, natomiast na jezdni w kierunku Katowic ruszą roboty budowlane.

Zmodernizujemy ponad 40 km DK91 w województwie śląskim

Do 2027 r. chcemy zmodernizować całą południową część drogi krajowej nr 91 na Śląsku. Kierowcy korzystają już z 10 km przebudowanej drogi. Pierwszy, 5-kilometrowy odcinek Nowa Wieś – Zawada udostępniliśmy kierowcom w listopadzie 2023 r., drugi, również 5-kilometrowy odcinek pomiędzy Markowicami a Brudzowicami, w lipcu br. Na kolejnych trzech odcinkach (Częstochowa – Nowa Wieś, Siedlec Duży – Koziegłowy oraz Zawada – Siedlec Duży) o łącznej długości blisko 14,5 km prowadzone są prace.

Dla pierwszych dwóch odcinków terminy umowne wskazują zakończenie prac jeszcze w tym roku. Jednakże wykonawcy złożyli już roszczenia terminowe. To, czy czasy realizacji inwestycji zostaną wydłużone, będzie wiadomo dopiero po rozpatrzeniu ostatecznych roszczeń terminowych wykonawców i podpisaniu ewentualnych aneksów do umów. Natomiast zakończenie prac dla odcinka Zawada – Siedlec Duży przypada w marcu 2026 r.

Dla odcinka Koziegłowy – Markowice o długości 5,3 km została już wykonana dokumentacja projektowa. Dla odcinków Siewierz – Podwarpie oraz Brudzowice – Siewierz o łącznej długości 11,1 km trwa jeszcze projektowanie.

Zdjęcia (8)

{"register":{"columns":[]}}