Bliżej budowy łącznika północnego do obwodnicy Opatowa
30.09.2022
Złożyliśmy wniosek o wydanie przez Wojewodę Świętokrzyskiego decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej dla łącznika północnego DK74 do obwodnicy Opatowa. Inwestycja realizowana jest w systemie Projektuj i buduj, i podobnie jak obwodnica Opatowa w ciągu DK9 i S74.
Połączenie z obwodnicą Opatowa
Łącznik północny w ciągu DK74 realizowany jest od listopada ub. roku w ramach rządowego Programu Budowy Dróg Krajowych. Koszt inwestycji to ok. 57,5 mln zł. Łącznik północny będzie uzupełnieniem 12-kilometrowej dużej obwodnicy Opatowa, która obecnie również jest realizowana. Dzięki budowie łącznika, kierowcy podróżujący na trasach Kielce - Lublin oraz Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Annopol - Kraśnik, nie będą musieli wjeżdżać do Opatowa. Łącznikiem w ciągu drogi krajowej nr 74, a także dużą obwodnicą Opatowa w ciągu S74 i DK9, pojedziemy w 2025 roku.
Dwa ronda, trzy wiadukty
Łącznik północny połączy węzeł Opatów na DK9 (planowany w ramach obwodnicy Opatowa) z DK74 w okolicy Adamowa. Odcinek planowany jest jako jednojezdniowa droga klasy GP (droga główna ruchu przyspieszonego) o długości około 3 km. Zaprojektowano m.in. wiadukty zlokalizowane na trzech skrzyżowaniach z drogami powiatowymi. Zadanie zakłada również budowę dróg dojazdowych dla skomunikowania przyległych terenów. Na łącznik będzie można wjechać poprzez dwa ronda. Rozpoczęcie robót budowlanych planowane jest w przyszłym roku po uzyskaniu decyzji ZRID
Krótszy czas podróżowania
Przez Opatów przebiegają obecnie dwie ważne trasy o dużym natężeniu ruchu - DK74 Sulejów - Kielce - Kraśnik i DK9 Radom - Ostrowiec Świętokrzyski - Rzeszów. W centrum miasta drogi biegną jednym śladem, wąską ulicą, między ciasną zabudową, co sprawia, że w godzinach szczytu Opatów jest zakorkowany. W ciągu doby przez miasto przejeżdża kilkanaście tysięcy pojazdów, z czego w jednej trzeciej jest to ruch pojazdów ciężkich. Obwodnica Opatowa z łącznikiem północnym uwolnią miasto od ruchu tranzytowego, zatorów i spalin. Poprawią też jakość życia mieszkańców oraz bezpieczeństwo i komfort podróżujących tranzytem. Znacznie skróci się również czas podróżowania drogami krajowymi nr 9 i 74.